muzieksmaak

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: muzieksmaak

Post by spidey » 01 May 2011, 18:59

Wouter wrote:Zijn er hier ook nog mensen die een instrument(en) bespelen? Zelf speel ik piano, bij voorkeur Chopin.
Weet je dat piano (toetsen) spelen en abstract denken best sterk met elkaar gecorreleerd zijn? 't Is me opgevallen dat ik onder beta's veel meer toetsenisten zie dan gemiddeld. (Ik heb nogal wat moeite met het lezen van twee of meer notenbalken, en heb daarom de piano maar laten staan...)

Met name de complexere muziek leer je pas waarderen als je zelf een instrument gaat bespelen. Klassiek staat n.m.m. qua complexiteit bovenaan. Zaken als melodie en tegenmelodie, thema's met doorwerking, fuga-achtige structuren etc. kom je in klassiek veruit het meeste tegen. Geenszins laagdrempelig; wel de moeite waard. 8-)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 01 May 2011, 22:06

Abstract denken.. tot op zekere hoogte. De organisch chemici die ik ken zijn doorgaans bijna misdadig slecht in wiskunde, zoals ik ook. :P Wel zijn veel chemici die ik ken ook muzikant.

Dat klassieke muziek complexe muziek is ben ik het zeker mee eens. Alhoewel mijn voorkeur vaker gaat naar simpelere muziek zoals Erik Satie (Gnossiennes, Gymnopédies). Chopin was ook meester in het maken van mooie melodieën in relatief simpele stukken (Op 28 Nr 15, of Op 28 Nr 4, twee van mijn favorieten). Ik kan echter ook goed genieten van (technisch) zeer complexe stukken zoals de 2e Hongaarse rapsodie van Liszt. Veel verder dan het eerste blad (van de ~20) op de piano kom ik zelf helaas niet. :P
Organisch chemicus

Cryonic
Helium
Chemistry interests: Organic

Post by Cryonic » 01 May 2011, 22:20

Misdadig slecht in wiskunde, dat verklaard me nu ineens veel :P Vandaar mijn keus voor organische chemie :D

Maar een instrument bespelen doe ik niet.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 01 May 2011, 23:14

Ik heb paar jaar (alt) saxofoon gespeeld toen ik jong was. Ik nam het niet allemaal zo serieus (wat wel jammer is op zich). Ik vond spelen in een klein orkest met klassieke muziek wel heel mooi. Misschien dat ik het nog eens voorzichtig op pak, het geeft ook sterke longen. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 May 2011, 01:06

@Wouter: dus weinig pianisten onder de organici?

Ik houd ook wel van eenvoud, d.w.z ik vind het erg belangrijk dat de melodie gemakkelijk herkenbaar is. Als het te groot, te bombastisch wordt, veel groot akkoordwerk, dan heeft het mijn interesse niet zo.

@z4x: Moet je voor sax krachtig blazen? Voor dwarsfluit is het hooguit een kwestie van longinhoud, maar kracht vereist het niet. 't Is vooral een kwestie van heel precies blazen. Je wordt bestwel hard afgestraft voor onzuiver aanblazen (lelijk geluid en zwakke klank).

Om een instrument te leren bespelen hoef je niet per se jong te zijn. Velen denken dat, maar dat is onwaar. Ook gaat het leren op hogere leeftijd niet per se langzamer, hoewel velen beweren van wel. Wat er over blijft is toch in eerste instantie concentratie en geduld B)

Schiet me ineens te binnen dat ik toen ik ergens tussen de 8 en de 10 was blokfluit leerde spelen. Helemaal achterin het boekje stond een stuk dat een hele pagina groot was. Daardoor viel mijn aandacht er op. Het moest wel heel speciaal zijn. Dus begon ik er al mee te oefenen toen ik de noten op pagina 1 nog maar nauwelijks gelezen had. En ik bleef het oefenen, omdat het leuker was dan de andere stukjes. Geen wonder dat ik dat uiteindelijk heel goed kon spelen. Blijkt weer dat ook toen al gold: Uebung macht den Meister.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 04 May 2011, 09:06

@spidey: Alt sax vereist net als dwarsfluit ook redelijk precies blazen, maar dwarsfluit is veel preciezer/gevoeliger volgens mij. Het is vooral belangrijk om stabiel/gelijk te blazen, maar ook krachtig. Om mooie lage tonen te krijgen moet er veel lucht in. En natuurlijk als je luid wilt spelen moet er nog meer lucht in. :) De diameter van een dwarsfluit is kleiner als de alt sax, dus die is ook sneller gevuld met lucht dan de sax.
Ik weet nog wel dat na een kwartiertje of iets langer blazen, je longen gewoon "op" voelde en doorblazen had geen nut, het was dan niet meer lucht in controle. Er komt trouwens ook aardig wat speeksel vrij bij het spelen van het instrument. :P
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 05 May 2011, 14:22

Ja, klopt. Hoe lager het instrument, hoe meer lucht erin moet. (Dat is ook de reden dat de laagste registers van een kerkorgel wel eens niet functioneren als het orgel oud wordt.) Maar ook hierin train je jezelf.

Wat mij opvalt is dat de hoeveelheid speeksel ook met de tijd wat afneemt, dus kennelijk stelt je mond zich daar ook op in. Leuk om je ervaringen te horen.

=============

Als jullie nou de drie of vier mooiste muziekstukken zouden opnoemen die je kent, wat noemen jullie dan?
Ik kom dan uit op (bijvoorbeeld):

* Claude Debussy - suite pour le piano voorbeeld Toccata
* Giovanni Battista Pergolesi - Stabat Mater voorbeeld 1e deel
* Georges Bizet - Carmen voorbeeld Intermezzo
* Johann Sebastian Bach - Cantate 147 voorbeeld Choral

Ik zeg niet dat het per se deze vier zijn, maar deze vormen wel een echte top voor me. Apart genoeg allemaal klassieke stukken, terwijl er toch echt genoeg muziek uit andere genres is waar ik van geniet!

Post Reply