Prijzencrash zeldzame aarden in de maak?

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Prijzencrash zeldzame aarden in de maak?

Post by spidey » 05 Jul 2011, 23:43

In Elsevier / FD van vandaag staat dat er een enorme vondst is gedaan aan zeldzame aard-mineralen met een bijzonder hoog gehalte aan lanthaniden. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als Japan gaat besluiten om deze te winnen.

Sowieso is de prijsontwikkeling zeer speculatief. Het thans nog zo dure europium zie ik de komende decennia aanzienlijk goedkoper worden, omdat we in de toekomst vrijwel geen CRTs meer zullen produceren, waarmee de toepassing in rode fosfors in beeldschermen gaat verdwijnen. De vraag naar neodymium, samarium en dysprosium zal wellicht nog toenemen met de opkomst van meer en meer electrische toepassingen en de daarmee samenhangende vraag naar permanente magneten.

Gruson
Neon

Re: Prijzencrash zeldzame aarden in de maak?

Post by Gruson » 06 Jul 2011, 09:39

Hmm ik ben benieuwd, ik heb net 3 ons samarium, wat holmium, thulium en lanthaan gekocht, voor prijzen die van 'wel ok' tot goedkoop lagen, nu moeten ze natuurlijk niet allemaal veel goedkoper worden. Maar zo snel zal het niet gaan lopen, het zal nog wel even duren voordat ze gaan beginnen met ze te winnen.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 06 Jul 2011, 10:23

Volgens mij is het al langer dat de zeebodem barstensvol zit met metaalvoorraden waar Rusland jaloers op is. Mooi voor Japan overigens, dat toch een redelijk grondstofarm land is.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 06 Jul 2011, 11:03

Klopt, de term "mangaanknollen" is in dat kader ook niet van vandaag. Met de recente acties van China tegen hun zo geliefde Japan, ligt er nu wel relatief veel economische druk op Japan. Ik kan me voorstellen dat ze er daarom meer haast mee maken.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 13 Jul 2011, 12:08

Steeds meer bedrijven vragen een vergunning aan om in de zeebodem van de Stille Oceaan te mijnen. Milieuactivisten vinden dit een zorgzame ontwikkeling en vrezen voor de ecosystemen in de zee.
Ik ben niet mr.greenpeace, maar de meeste (Aziatische) mijnbedrijven hebben totaal geen oog voor milieuregels, die graven een groot gat, dumpen wat ze niet nodig hebben en weg zijn ze naar de volgende bron. Niemand die verantwoordelijk kan worden gehouden. Gebeurd nu vooral veel in de Afrikaanse landen (Congo bijvoorbeeld). Dat ze dit op land doen is al erg, maar als ze dit op zee gaan doen wordt het minder leuk. Nou ja, een groot gat op de bodem van de zee is niet het probleem, maar die rare metalen die ze niet kunnen filteren worden gedumpt en gaan dan door de hele oceaan. Nou is de oceaan redelijk groot en verdund het wel uiteindelijk, maar de mogelijke natuur om die bronnen zal een hele dikke klapper krijgen. Stel dat ze het wel keurig zouden opgraven, dan wordt het economisch een probleem. In China/Afrika kost Chinese mijnbedrijven bijna niks om het uit de grond te halen en China beheerst dus de prijs. Van de zeebodem halen kost wel wat meer geld. Oftewel, China zal de prijs een tijdje goed laten zakken zodat de Japanse zee-exploratie niet rendabel is. Japan sluit het graven en China gooit de prijs weer omhoog. Japan gaat dan misschien weer graven... etc. Resultaat: politieke oorlog (wat eigenlijk nu ook al het geval is).

Het mooiste is gewoon alternatieven vinden voor zeldzame metalen. Bijvoorbeeld elektromotoren kunnen ook zonder magneten werken. Al zullen die vooral in elektrisch auto's of windmolens komen vanwege het formaat, in toepassing met kleine elektromotoren is een neodymium magneet nu nog goedkoper/beter. Eigenlijk zouden de prijzen van zeldzame metalen gewoon lekker hoog moeten zijn. Dat stimuleert bedrijven tenminste alternatieven te gaan zoeken en geld te pompen in onderzoek naar nieuwe/betere materialen. Een mooie uitdaging voor de toekomstige chemie/natuurkunde studenten. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply