Huisstof blijkt een heel wereld aan chemie op zich..

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Jobbie
Helium
Chemistry interests: Overall

Huisstof blijkt een heel wereld aan chemie op zich..

Post by Jobbie » 09 Oct 2011, 14:29

Lees en huiver....

http://www.nu.nl/wetenschap/2636441/hui ... ivers.html.

Nu weet ik waarom ik hoop niesbuien kreeg en mijn longen zich tekeer gaat...

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Huisstof blijkt een heel wereld aan chemie op zich..

Post by spidey » 09 Oct 2011, 18:35

Hey Jobbie, long time no see.

Zo huiveringwekkend vind ik het niet. Een vriend van me is erg astmatisch en heeft daarom thuis een luchtzuiveringsapparaat. Als je ziet wat dat allemaal filtert, dan snap je dit bericht heel goed.

Gelukkig worden alle grotere strofdeeltjes gevangen en gaan die via de trilharen weer je longen uit. Sommige kleine deeltjes worden opgenomen en verlaten als lymfe je lichaam. Het probleem zijn vooral de deeltjes die ingekapseld worden en die ook emfyzeem kunnen veroorzaken. Voor zover bekend, worden ingekapselde stofdeeltjes nooit afgevoerd, waardoor de kwaliteit van je longen in de loop van je leven terugloopt.

Jobbie
Helium

Post by Jobbie » 09 Oct 2011, 23:27

Idd lang niet gezien he :)

Op mijn werk krijg ik vaak op de wasplaats de spullen van de brandschades (de meeste zijn wel schoon en onbeschadigd) maar dan wel met een dikke stoflaag, vaak afkomstig van zolder, dan heb ik vaak nies reacties of hoestbuien.en
Ik moet dat spullen beroet of niet, reinigen voordat deze teruggaat naar de eigenaar als de woning schoon/hersteld is opgeleverd.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 10 Oct 2011, 10:27

Ik denk dat als je het stof zou analyseren uit onze kamers of experimenteerplekken, je de meest exotische dingen tegen zou komem! Er zullen tenslotte weinig huizen zijn waarbij er bismut door het stof heen zit ;)

Nu ik me dat zo bedenk is het wellicht handig om erbij te zeggen dat blootstelling aan welke stof dan ook, op lange termijn meestal, een allergie kan veroorzaken. Maak dus altijd goed schoon! :P

Post Reply