brandstof uit de zee?

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

brandstof uit de zee?

Post by spidey » 02 Nov 2011, 00:35

Hier staat een stukje over een uitvinding om glycerine te maken met algen. Glycerine kan dienen als vervanger voor diesel, aldus de schrijvers. Als dit werkt is de vinding erg goed, omdat het geen landbouw vereist, maar "zeebouw".

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: brandstof uit de zee?

Post by Z4x » 10 Nov 2011, 00:20

Klinkt mooi, maar er wordt geen woord gerept over de winningskosten, ook wel de energie die je erin moet stoppen om een liter algenolie terug te krijgen. Deze zal wel redelijk ongunstig liggen. Ik denk dan ook dat algenolie niet -de- oplossing is voor het energieprobleem, maar wel kan bijdragen. Voornamelijk bijdragen voor de vervanging van olie gebaseerde producten. Er zijn echt ontzettend veel producten die gemaakt worden op basis van olie.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Nov 2011, 12:14

Weet je, ook al is het in de huidige vorm niet rendabel, dan kan het zijn dat een paar jaar onderzoek een aangepaste algensoort oplevert die bijvoorbeeld een hogere opbrengst heeft, of ook in een gematigd klimaat goed werkt.

Het lijkt er trouwens op dat het gewoon een kwestie van pompen en filteren is om je algen te winnen, waarna (zoals ik het begrijp) de isolatie van glycerine eenvoudig is. Komt op mij als zeer uitvoerbaar over.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Nov 2011, 17:49

Dat is waar. Het is makkelijker te winnen dan olie uit de grond. :) maar... groeit de alg wel snel genoeg, misschien is het een inefficiënt proces (fotosynthese is bijvoorbeeld heel inefficiënt). Dan is het misschien goedkoper om die oppervlakte te gebruiken voor bijvoorbeeld zonne-collectoren of windmolens (als je algenolie alleen voor energie gaat gebruiken).

Waar je trouwens ook rekening mee moet houden is dat de visserij dit aardig kan/zal tegenhouden. Je neemt namelijk visruimte weg (doen ze nu ook al moeilijk over met windmolens*). Tenzij je ver van de kust deze "farms" bouwt.

*dit is vooral tijdens de bouw
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 11 Nov 2011, 18:45

Ik kan mij voorstellen dat het filteren en verzamelen van algen een rotwerk is, dat zeer inefficient is.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Nov 2011, 00:04

Klopt allemaal. Toch vind ik het een mooi idee. Vergelijk het voor de aardigheid eens met de moeite die ze in de buurt van Calgary nemen om olie uit de oliezanden te winnen. En dat is note bene commercieel interessant.

Ik stel me zo voor dat je op het water (op volle zee dan maar, ivm de vissers) grote platte transparante bakken laat drijven met daarin een laag water met de algen. Als er een bepaald volume is bereikt pomp je die bak leeg en pers je het door een filter. Zelfs al zou je het door een molecular sieve heen willen halen, dan zijn de kosten daarvan nog beperkt tot een paar eurocent per kuub. Wellicht kun je in eerste instantie redelijk vlot grof filteren om bijvoorbeeld de helft eruit te krijgen. Het filtraat gaat dan terug als uitgangspunt voor de volgende batch. Of stel dat je je glycerine direct door destillatie van de algen kunt verkrijgen. Dat restant zout lost daar toch niet in op. Glycerine en water vormen trouwens geen azeotroop, dus da's gemakkelijk.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 12 Nov 2011, 11:14

Is glycerine te destilleren?
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Nov 2011, 12:27

Kookpunt is 290 °C (CRC Handbook). Misschien moet je het in afwezigheid van zuurstof doen, dat zou kunnen.

Post Reply