salicylzuur oplossing

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Post Reply
Rob99
Foton

salicylzuur oplossing

Post by Rob99 » 20 Oct 2016, 23:28

Hoi, ik had een flesje met salicylzuur oplossing, gekocht in het buitenland. Ik weet niet wat het percentage is noch welk oplosmiddel is gebruikt. Ik heb dat spul recent uit de kast gehaald, omdat ik last had van onzuiverheden. Ik heb bij wijze van experiment een paar dagen mijn gezicht met dat spul gereinigd en het doet wonderen. De commerciële gezichtsreinigers mogen naar ik meen maximaal 2 procent zuur bevatten. Daarom doen ze ook niks. Dit spul was dus sterker. Ik heb toch maar besloten om een beetje te experimenteren. Op internet is wel wat informatie te vinden, maar het is niet altijd even duidelijk en consistent. Mijn vraag is of iemand hier iets van weet. Het lijkt mij dat een 5 tot 10 procent oplossing o.k. is om het uit te proberen. Mijn vraag is vooral wat ik als oplosmiddel zou moeten gebruiken. Water is volgens mij niet ideaal. Ethylalcohol ook niet (op de huid). Wellicht glycerol. Of een combinatie. Dank en groet.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: salicylzuur oplossing

Post by Wouter » 20 Oct 2016, 23:31

Dit is een formuleringsvraag, ik verplaats het onderwerp omdat het weinig met organische chemie te maken heeft.

Ik raad je aan zulke experimenten niet zelf uit te voeren. Voor zover ik weet is salicylzuur niet onschadelijk en kan het brandwonden c.q. allergische reacties veroorzaken in te hoge concentraties. Welke concentraties dat zijn weet ik niet, maar het lijkt me onverstandig om daar proefondervindelijk achter te komen.
Organisch chemicus

Rob99
Foton

Post by Rob99 » 20 Oct 2016, 23:35

ok, begrijp ik. ik was niet van plan om hele hoge concentraties te gebruiken. volgens mij valt het wel mee, zolang je het niet te gek maakt. En ik dacht dat zuren onder oc vallen, vandaar dat ik het hier heb gepost.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 21 Oct 2016, 00:08

Dat klopt, maar ik dit is meer farmacologie (werking van stoffen op het lichaam) dan chemie (interacties tussen moleculen). :)

Wat ik kan vinden is dat vanaf ~3% actief wratten kunnen worden verwijderd. Dergelijke concentraties wil je dus eigenlijk niet op gezonde huid vinden. Bovendien:
Use this medicine only as directed by your doctor. Do not use more of it, do not use it more often, and do not use it for a longer time than recommended on the label, unless otherwise directed by your doctor. To do so may increase the chance of absorption through the skin and the chance of salicylic acid poisoning.

This medicine is for use only on the skin. Do not get any of it in your eyes, nose, or mouth . Rinse it off with water right away if it does get on these areas.

Before using an OTC acne product for the first time, apply a small amount to one or two small affected areas of the skin for 3 days. If no discomfort occurs, follow the directions on the drug facts label of the product.
http://www.mayoclinic.org/drugs-supplem ... g-20066030
Dus niet doen.
Organisch chemicus

Post Reply