Co-enzyme A

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
Evapple
Foton

Co-enzyme A

Post by Evapple » 20 May 2012, 18:43

In ons boek van Biochemie wordt beschreven hoe pyruvaat in het metabolisme wordt omgezet tot Acetyl-Co A. Hierbij treedt co-enzyme A op als ontvanger van een acylgroep. In ons boek staat de volgende uitleg:

Co-enzyme A heeft een reactieve thiolgroep die een cruciale rol speelt als een acyl carrier in een aantal metabole reacties. Acylgroepen worden dan covalent gebonden aan de thiolgroep, waardoor thioesters worden gevormd. Omwille van hun relatief hoge Delta G voor hydrolyse, hebben de thioesters een hoge acylgroep transfer potentiaal, welke hen toelaat om acylgroepen te doneren aan een hele reeks acceptormoleculen. De acylgroep die we zien in acetyl-CoA kunnen we dus beschouwen als reeds 'geactiveerd' voor groeptransfer.

Dit begreep ik niet helemaal goed: immers, zo dacht ik, als je een hoge DeltaG hebt voor een bepaalde reactie, dan gaat die reactie toch moeizaam en niet spontaan? Waarom zou de hydrolyse van die acylgroep hier dan wel spontaan gaan? Of heb ik dat van die Delta G verkeerd begrepen?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Co-enzyme A

Post by Pyrochemistry » 20 May 2012, 23:16

Dit hoort eigenlijk bij de organische chemie sectie.

Biochemie is niet mijn sterkste punt.

Wat ze misschien bedoelen in normaal organisch chemisch Nederlands is dat acetyl-CoA, thio-esters vormt die zeer reactief zijn. De "hoge" Gibbs free energy wordt veroorzaakt door het feit dat de -S-CO-R-, met -S- als leaving group bij nucleofiele acyl substitutie reacties, zeer gemakkelijk een substitutie reactie met een nucleofiel (zoals water) ondergaat. In de context van de tekst denk ik dat bedoelt wordt dat deze een "hoge" getalswaarde heeft
(deze is nog steeds negatief, anders kan de reactie niet spontaan zijn!).

Indien een substraat gebonden zit, vervolgens een nucleofiel op de geactiveerde thio-ester aanvalt, is het enzym een zeer gemakkelijke vertrekkende groep. Vandaar dat een gemakkelijke "acyl-transfer" plaats vindt.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Co-enzyme A

Post by Reap » 21 May 2012, 02:04

De reactie is onder standaard omstandigheden ook niet spontaan, maar deze wordt gekatalyseerd door een enzym en indien nodig (weet ik niet uit mijn hoofd) gedreven door reacties die energie opleveren. Pyruvaat decarboxylatie is de reactie waar je het denk ik over hebt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pyruvate_decarboxylation.

Post Reply