Decarboxylatie van citroenzuur door pyrolyse

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Decarboxylatie van citroenzuur door pyrolyse

Post by Reap » 24 Jul 2012, 02:41

De reden dat ik zo veel tijd heb is helaas omdat ik niks heb kunnen vinden hahah. Vrijwel alles dat ik heb kunnen vinden liep nog een week door nadat ik uit nederland zou vertrekken voor mijn stage. Dus helaas ligt dat niet zo gemakkelijk. Ook is bewegen niet erg comfortabel ivm een recente operatie.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Jul 2012, 11:14

Klinkt vervelend, reap. Een spoedig herstel gewenst!

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Jul 2012, 11:26

Och er is geen spontaan gevaar voor iets geweest en geen ernstige ingreep. Maarja over sciencemadness. Ik lees daar redelijk wat op vooral het "technologie chemie topic". (furnaces, EAF's etc.)

Ik had trouwens ook nog bedacht een EAF te maken alleen dan heb ik ook wat meer nodig dan de standaard dingen die ik zo ergens kan vinden. Een transformator (volgensmij ook een of andere speciale kabel hiervoor, zo'n dikke). 2 dikke grafietstaven, kabels naar de grafietstaven, een vol gezichtsscherm/lasbril, een materiaal dat nog beter tegen warmte kan. En verscheidene veiligheids spullen, Handschoenen etc. Ook zou ik dan eerst meer verstand moeten hebben van electriciteit. (lasbril moet sowieso overigens vanaf ongeveer 1000C, evt masker omdat je de IR straling erg goed kan voelen, smelt sneew op 2 meter afstand in de winter haha)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 24 Jul 2012, 12:31

Om het ontopic te houden:
Niet alle organische chemie is pyrolyse. Sterker nog: ik denk dat minder dan 1% van mijn reacties het gevolg is van pyrolyse. Er zijn ook veel reacties die werken bij subtielere temperaturen (kamertemperatuur, 50 °C, 100 °C etc).
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Jul 2012, 12:52

Oh ja natuurlijk. Die heb ik zelf ook gedaan. (fischer esterficatie bv) Maar dan wel met enkelwaardige carbonzuren en alcoholen waarbij je dus maar 1 product krijgt. (klopt dit eigenlijk wel? Geen ethers en of zwavelzuuresters?) Maar ook met meerwaardige alcoholen en carbonzuren.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Jul 2012, 16:19

Reap wrote:Ik had trouwens ook nog bedacht een EAF te maken alleen dan heb ik ook wat meer nodig dan de standaard dingen die ik zo ergens kan vinden.
Houd het simpel. Als je ouders het al eng vinden dat je met een computervoeding aan het rommelen bent, moet je nodig hiermee beginnen. Dit vereist veel niet-standaard apparatuur en kennis van vermogenselectronica en vermogens- en hoogspanningscomponenten.
Wouter wrote:Om het ontopic te houden:
Niet alle organische chemie is pyrolyse. Sterker nog: ik denk dat minder dan 1% van mijn reacties het gevolg is van pyrolyse. Er zijn ook veel reacties die werken bij subtielere temperaturen (kamertemperatuur, 50 °C, 100 °C etc).
Ik sluit me bij Wouter aan. Je hebt wat dat betreft veel meer aan een oliebad waarvan je de temperatuur kunt regelen en meten. Dat zelf maken is wel goed te doen en houdt je ook wel even van de straat.

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Jul 2012, 17:04

Ja ik denk dat oliebad inderdaad hoog op het verlanglijstje staat.

Ik zei dat ik het overwogen heb, niet dat ik er daadwerkelijk aan begonnen ben. (De EAF) Ja vooral kennis en niet standaard apparatuur waren de redenen dat ik er niet aan begonnen ben.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Jul 2012, 18:08

Reap wrote:Oh ja natuurlijk. Die heb ik zelf ook gedaan. (fischer esterficatie bv) Maar dan wel met enkelwaardige carbonzuren en alcoholen waarbij je dus maar 1 product krijgt. (klopt dit eigenlijk wel? Geen ethers en of zwavelzuuresters?) Maar ook met meerwaardige alcoholen en carbonzuren.
Volledig schone reacties bestaan denk ik niet, omdat 100% zuivere verbindingen ook niet bestaan. Maar bij een gewone verestering krijg je inderdaad nagenoeg één product. Zwavelzuuresters reageren direct met nucleofielen zoals je alcohol (ether) of carbonzuur (ester). Zulke zijreacties zullen sporadisch zijn, gelukkig, want organische sulfaten zijn zeer carcinogeen door hun sterk alkylerend vermogen.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 25 Jul 2012, 02:57

Wouter wrote:Zulke zijreacties zullen sporadisch zijn, gelukkig, want organische sulfaten zijn zeer carcinogeen door hun sterk alkylerend vermogen.
SDS is niet carcinogeen hoor. ^^ (Sodium Dodecyl Sulfaat, lab detergent voor gebruik in lysis/denaturatie buffers)

ontopic: Zijn er dan eigenlijk wel pyrolyse reacties waar je iets uit kan winnen? Al dan niet van citroenzuur.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 25 Jul 2012, 10:53

Je hebt gelijk. Het alkylerend vermogen is alleen aan de orde bij dialkylsulfaten. Natriummethylsulfaat is ook veel minder gevaarlijk dan dimethylsulfaat.

Pyrolyse levert dikwijls complexe mengsels op omdat het zo ruig is. Er zijn vast wel voorbeelden te noemen waarbij het iets oplevert, maar in de organische chemie is het geen gebruikelijk milieu.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 01 Aug 2012, 14:24

Decarboxylatie van Na-benzoaat met NaOH levert benzeen, omdat er veel warmte voor nodig en omdat er een molecuul wordt geëlimineerd, kan je dat i.m.o. een soort van pyrolyse noemen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply