Reactie pathway schema

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Reactie pathway schema

Post by Reap » 08 Aug 2012, 02:02

Ik heb voor mezelf een schema gemaakt zodat ik kan zien welke wegen ik volgen naar de gewenste resultaten. Hebben jullie nog evt belangerijke of handige toevoegingen?
En ik dacht misschien zijn er nog wel wat meer amateurchemisten die een dergelijk schema wel handig zullen vinden. :P

Ik moet wel linken ivm pixel limiet:
http://i89.photobucket.com/albums/k235/ ... hway-1.png.

Reap
Argon

Re: Reactie pathway schema

Post by Reap » 08 Aug 2012, 05:34

Ik heb overigens nog wat foutjes gevonden.
Haloform reactie kan er nog in. aromatische C-X met OH- -> C-OH + X-. En nog wat andere dingetjes.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 08 Aug 2012, 16:54

Meestal wordt voor individuele reacties een reactievergelijking met structuren voor gebruikt (condities en reagentia worden onder en boven de pijl vermeld), hoewel je idee wel leuk is. Verder wordt met name in de organische chemie bij het ontwikkelen van een nieuwe synthese, de retrosynthese analyse (google retrosynthesis) gebruikt
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Reap
Argon

Post by Reap » 08 Aug 2012, 17:15

Condities en reagentia zijn de bolle hokjes en groepstructuren staan beschreven in de vierkante hokjes. (niet uitgetekend maar aangegeven) Dus eigenlijk is het gewoon mn eigen versie van dergelijke reactievergelijkingen. Zo zijn ze ook zeker niet volledig. isomeer bijproducten en overige bijproducten (H2O bv) staan niet aangegeven. Bij K2Cr2O7 ook niet dat deze aangezuurt moet zijn bv.

Probleem voor mij met retrosynthesis is dat ik iets tegenkom wat ik wil maken, maar een beperkt aantal start materialen heb. Die ik evt dan ook weer moet maken. Zoals fenol uit het diazonium zout. (Al denk ik dat daar stoomdestillatie voor nodig zal zijn?) Ik wilde evt ook nog een resorcinol synthese proberen te doen, alleen dan moet ik waarschijnlijk met benzeen aan de gang:
tolueen oxideren naar benzoezuur decarboxyleren benzeen chloreren 1,3-dichlorobenzeen (kleine fractie evt iets anders voor verzinnen) En behandelen met NaOH.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 08 Aug 2012, 19:29

Fenol kan je winnen uit je rxn door zuur-base extractie (oplossing aanzuren en extraheren met ether of dichloromethaan), stoomdestillatie kan ook, creativiteit kent geen grenzen ;) . Maar behandeling van dichloorbenzeen met natronloog levert je geen resorcinol op ben ik bang.

Veel organische stoffen zijn voor relatief weinig geld (tenminste ik vindt veel stoffen redelijk goedkoop) bij labstuff of andere internetsites te krijgen, zeker wanneer het eenvoudige kleine moleculen betreft.

(* Dure stoffen vind ik wanneer prijzen bijvoorbeeld in de buurt van de 60 euro per 5 gram uitkomen)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Aug 2012, 19:43

Dit is meer een flowschema voor een fabriek. ;)
Organisch chemicus

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 08 Aug 2012, 21:25

Hier heb ik even snel wat gemaakt in Accelrys draw (gratis). Op het eerste oog niet heel duidelijk, maar dat kan verbeterd worden door wat te knutselen. ;)
routes.png
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 09 Aug 2012, 03:07

Mooi zeg! De procesnamen staan er wel in dat is wel handig. Het enige nadeel van dit schema vind ik dat de reagentia er niet in staan, dat vond ik nou juist zo fijn. Maarja misschien als je wat meer ervaren bent in de organische chemie dat het dan niet meer nodig is. :$

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 09 Aug 2012, 07:56

Dit is redelijk straight-forward chemie. Maar het is niet onmogelijk om reagentie en/of condities er in te plaatsen, dan zal je echter een stuk meer tekst krijgen. :P
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 14 Aug 2012, 14:04

Reap: studeren, studeren, studeren en nog eens studeren ;)

Als je alle condities en reagentia erbij wilt zetten wordt het superdruk, voor ontelbaar reacties bestaan ook weer ontelbaar gepubliceerde methoden. Jammer dat reaxys en Scifinder niet voor den amateur beschikbaar zijn.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 14 Aug 2012, 15:34

Zeker jammer, ik zie sowieso niet in waarom artikelen geld moeten kosten. Organic synthesis is ook gratis.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 15 Aug 2012, 18:39

Wouter, uitgevers moeten het geld ergens vandaan halen, ik bedoel het kost een uitgever geld om een artikel te publiceren, het moet beoordeeld worden en dan bestaan er voor veel Journals ook nog papieren uitgaven, dat kost ook geld. Verder vind ik wel dat wetenschappers elkaar moeten kunnen helpen en dus moet informatie zeer gemakkelijk beschikbaar zijn.

Reap
Argon

Post by Reap » 15 Aug 2012, 18:53

Op school (en ook thuis, maar minder uitgebreide keuze) hebben we wel toegang voor de zoekmachines zoals search academy premier, sciencedirect ed. Ik kom alleen regelmatig intressantie artikelen op acs tegen waar ik dan weer geen toegang tot heb.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Aug 2012, 22:27

Doorgaans heb je toegang via de universiteitsbibliotheken. Moet je er wel heen gaan. Hier in Amsterdam kan iedereen lid worden van de UvA bieb of die van de VU en dan kun je de betreffende artikelen op je stick zetten vanaf de PCs in de bieb.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 15 Aug 2012, 22:45

Pyrochemistry wrote:Wouter, uitgevers moeten het geld ergens vandaan halen, ik bedoel het kost een uitgever geld om een artikel te publiceren, het moet beoordeeld worden en dan bestaan er voor veel Journals ook nog papieren uitgaven, dat kost ook geld. Verder vind ik wel dat wetenschappers elkaar moeten kunnen helpen en dus moet informatie zeer gemakkelijk beschikbaar zijn.
Nu kost het tien-twintig euro om een los artikel van Wiley slechts een dag te mogen lezen. Het zijn absurde bedragen. Van mij mag het gratis gemaakt worden, kennis verspreiden is belangrijker. Laat het geld uit andere bronnen komen. Liefst zou ik gewoon een centrale gratis database met (gecontroleerde) artikelen zien. Het zou de wetenschap in het algemeen ten goede komen.

Maar dat terzijde. :+
Organisch chemicus

Post Reply