Electrolyse van nicotinezuur (niacine, vitamine B3)

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Electrolyse van nicotinezuur (niacine, vitamine B3)

Post by Wouter » 11 Apr 2013, 19:37

OFFTOPIC:
Gatverdamme, pyridine.

Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 11 Apr 2013, 21:39

Pyridine is wel een handige stof op het lab, er zijn heel wat reacties die in pyridine als oplosmiddel, gedaan worden. Onlangs nog heb ik op school de Eglington reductieve koppeling gedaan van fenylacetyleen, in pyridine en MeOH met koper(II)acetaat (prachtig blauwe oplossing). Maar: Pyridine stinkt verschrikkelijk, komt er bij mij niet in thuis..

Ik heb een celletje gebouwd (bijna af) en toen ben ik niet meer verder gekomen; studie en andere projectjes enz. Ik ben niet zo heel veel thuis meer, waardoor ik nu bezig ben met veel kleine korte proefjes in het weekend. Heb nog wel aantal artikelen gezocht over de spanning en stroomsterkte. Ik denk dat mijn PC chloraat-voeding het karwij wel aankan. Wat ik bij veel artikelen zie is dat ze LiClO4 als elektrolyt gebruiken. Het grootste probleem gaat de geleiding worden, biphenyl stoffen zullen direct neerslaan, het aantal ionen in oplossing neemt direct af wat een gigantische afname in geleiding het gevolg heeft. Dus moet ik nog even opzoeken wat nog meer, behalve dan LiClO4, als electrolyt dienst kan doen. Misschien dat natriumsulfaat werkt, dat is inert en goed oplosbaar in water..

Op mijn vorige stage was iemand bezig met 2,2-bipyridyl complexen, prachtige kleuren, mooi op op de chromatografiekolom :)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

FinalDestillation
Waterstof

Post by FinalDestillation » 28 Dec 2013, 16:35

Heb het al in huis gehad, kun je vb. gebruiken met thionyl chloride zodat er geen HCl dampen vrijkomen bij omzetting van R-OH naar R-Cl. Liever pyridine dan die bijna zuivere HCl dampen.. (of zijn er dan alternatieven?)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Dec 2013, 14:43

Het is een mooie bijkomstigheid dat pyridine het waterstofchloride opvangt, maar dikwijls wordt het gebruikt om zuurchlorides te activeren. Een sterkere base (kaliumcarbonaat, triethylamine) wordt vaker toegevoegd om de reactie te laten aflopen. Een nog betere katalysator dan pyridine is DMAP, dimethylaminopyridine, dat nog nucleofieler is en door mesomere stabilisatie zeer stabiele intermediairen vormt.
Organisch chemicus

FinalDestillation
Waterstof

Post by FinalDestillation » 30 Dec 2013, 01:27

Pyridine heeft hier 2 functies:
- verhinderen dat HCl dampen vrijkomen tijdens de reactie
- vormt het intermediaire alkylhalogeensulfide bij reactie met alcoholen tot R-Cl en activeert daardoor deze reactie.

Dimethylaminopyridine is ook een pyridinederivaat en nog moeilijker/duurder om dit als particulier aan te kopen.

Bij het gebruik van een nog sterkere base (TEA, kaliumcarbonaat) zal er net meer eliminatie optreden bij gebruik van thionylchloride. Dit is zeker geen meerwaarde of beter alternatief voor pyridine.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 30 Dec 2013, 12:27

Mijn genoemde procedure is met name geschikt voor acyleringen, ik las over het deel "thionyl chloride" heen. Het omzetten van alcoholen naar chlorides wordt volgens mij vooral in basevrij milieu gedaan en de ontstane gassen opgevangen in een gaswasfles met loog.

Enkele kanttekeningen:
- DMAP is veel reactiever dan pyridine, je hebt dus veel minder nodig. Dikwijls wordt het katalytisch gebruikt.
- Eliminatie van alkylchlorides is niet een echt probleem zolang je geen hele hoge temperaturen of hele sterke basen gebruikt.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 05 Jan 2014, 13:53

DMAP is nogal giftig (carcinogeen, slecht voor de zwemmerjes en acuut giftig bij huidopname), desalnietemin het voordeel van katalytische hoeveelheden die je kunt gebruiken bij acyleringen van redelijk nucleofiele partners.

Zowel Wouter als Final Destilation hebben gelijk. DMAP (5 a 10 mol-%) is vooral geschikt bij DCC koppelingen, omdat deze daar ook als nucleofiel optreed, reageerd met de DCC/RCO2H adduct en zo een nog reactievere acyldonor produceerd. Meestal voeg je graag een milde organische base toe bij SOCl2/RCOCl gedreven reacties om reactiegassen af te vangen maar ook als katalysator omdat de reactie dan kinetisch naar een kant wordt gestuurd. Wat ook kan, is de acylering in een waterig milleu doen (bijvoorbeeld natronloog) dit werkt uitstekend voor de benzoylering van aminen met zuurchloriden (Schotten-Bauman reactie).

Nu weer ontopic.

Ik heb mijn cel nog niet getest omdat ik druk ben met andere dingen, het ding staat stof te vangen. Verder ga ik begin Februari naar het buitenland voor een stage voor een semester dus ben ik bang dat het er voorlopig niet meer van gaat komen. Iemand al wel iets geexperimenteerd op dit gebied? :)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply