speciale acetaten

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

speciale acetaten

Post by spidey » 15 Mar 2013, 16:00

Op zijn website geeft Woelen aan hoe het coordinerende karakter van het acetaation in koperacetaat afneemt als de waterstofatomen van de methylgroep stuk voor stuk worden vervangen door chloor.

Koperacetaat is een groenblauwe stof, terwijl kopertrichloroacetaat een helderblauwe stof is, waarin het koper vrijwel dezelfde kleur aanneemt als in een waterige oplossing, en er van de complexerende werking van het acetaation in wezen niets meer over is.

De verklaring hiervoor is dat de methylgroep een electron donerende werking heeft, wat ervoor zorgt dat de lone pairs op de zuurstofatomen van de COO--groep sterk betrokken zijn bij de complexatie aan de koperatomen. Chlooratomen trekken echter electronen naar zich toe, waardoor de electron donerende werking van de lone pairs op de zuurstofatomen goeddeels wordt weggenomen.

De vraag die ik heb is of het nu ook mogelijk is om het omgekeerde te doen. Kun je de waterstofatomen aan de methylgroep ook vervangen door een electron donerende groep of element en zo de complexerende werking van de COO--groep versterken? Wat zou je dan moeten gebruiken? Bestaat er zoiets als boro-acetaat, bijvoorbeeld, of werkt dat niet?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: speciale acetaten

Post by Wouter » 15 Mar 2013, 20:58

Meer methylgroepen, zoals pivalinezuur? Sterische hindering wordt dan wel een bitch. Met een geconjugeerd systeem heb je wat meer ruimte, dus misschien iets als 3-methoxyacrylzuur? Organoboorverbindingen zijn interessant, maar zijn eigenlijk alleen in een gestabiliseerde vorm te hanteren, zoals boorzuren, waardoor alle electronen de verkeerde kant op gericht worden. Of zo'n schatje: http://www.chemicalbook.com/ChemicalPro ... 468951.htm., maar dan gehydrolyseerd. Ik heb geen idee hoe stabiel zulke verbindingen zijn, ik kan me er iets bij voorstellen als ze polymeriseren waar je bij staat.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 16 Mar 2013, 02:37

Meer methylgroepen, dat had ik niet bedacht, maar wel logisch. Sterische hindering rond zo'n metaalatoom kan dan inderdaad problematisch worden. Interessant om te testen, alleen is pivalinezuur niet zo gangbaar, lijkt het. Synthese uit tert-butanol kan, maar is omslachtig. Dan kom je wel echt in de organische chemie terecht.

Heeft de toegenomen ketenlengte geen invloed op de electrondonerende werking van de methylgroepen?

En hoe zit dat met het zuurstofatoom in de keten bij 3-methoxyacrylzuur, wat je als voorbeeld aandraagt?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 16 Mar 2013, 14:18

Zelf pivalinezuur maken is geen optie voor thuischemie, dan moet je toch met grignardreacties gaan aankomen: http://orgsyn.org/orgsyn/orgsyn/prepcon ... p=cv1p0524.
Uiteraard zal het effect weinig zijn, waarschijnlijk minder dan het sterische effect.
En hoe zit dat met het zuurstofatoom in de keten bij 3-methoxyacrylzuur, wat je als voorbeeld aandraagt?
Wat bedoel je?
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 16 Mar 2013, 16:22

Zo heel moeilijk is die grignard niet zo te zien hoor, t-BuCl kan je gewoon kopen (niet duur) en THF of ether is ook te verkrijgen, magnesium Idem. Maar je moet inderdaad wel bekent zijn met grignard reagentia. Verder moet je droge CO2 door je reactie leiden, maar dat is opzich met wat moeite ook wel te genereren.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

spidey
Kobalt

Post by spidey » 16 Mar 2013, 19:41

Wouter wrote:Zelf pivalinezuur maken is geen optie voor thuischemie, dan moet je toch met grignardreacties gaan aankomen: http://orgsyn.org/orgsyn/orgsyn/prepcon ... p=cv1p0524.
Uiteraard zal het effect weinig zijn, waarschijnlijk minder dan het sterische effect.

Quote En hoe zit dat met het zuurstofatoom in de keten bij 3-methoxyacrylzuur, wat je als voorbeeld aandraagt?/Quote

Wat bedoel je?
Wat ik bedoelde was: wat voor invloed heeft het zuurstofatoom in de keten in 3-methoxyacrylzuur voor invloed op de electrondonerende werking van de COO--groep?

Grignardreacties was ik niet van plan. Een Grignardreactie is denk ik wel uitvoerbaar (magnesiumpoeder, ether, droogtoren voor CO2 voorhanden), maar kost natuurlijk ook behoorlijk wat moeite. Ik wil eerst bepalen wat voor stof überhaupt geschikt zou zijn om het complexatie-experiment meer in de richting te laten verlopen van het minder blauw worden van de koperverbinding ermee. Daarom begon ik het topic ook met de vraag of een boor-atoom aan AcOH mogelijk was en of dat het gevraagde effect zou geven. (Ik zoek wel een stof die niet met water reageert, anders wordt de synthese van het kopercomplex zelf weer een hele toer.)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 16 Mar 2013, 20:51

Moeilijk zal de Grignard niet zijn, maar de meeste mensen hebben daar de apparatuur niet voor.

Een methoxygroep zal een electronstuwend effect hebben, veel sterker dan een methyl dat heeft.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 18 Mar 2013, 23:25

Wouter, in je bovenstaande posts suggereer je 3-methoxyacrylzuur.
Nu heb ik op die verbinding gezocht, maar ik krijg nergens hits. Is deze stof wel stabiel? Van een aanverwante verbinding 3-ethoxyacrylzuur, vind ik wel informatie.

Daarnaast gezocht naar methoxyazijnzuur, wat een vreselijk giftig beest schijnt te zijn (S53 = Avoid exposure - obtain special instruction before use). Ethoxyazijnzuur evenzo.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 19 Mar 2013, 10:36

Ik denk niet dat ze stabiel zijn. Vinylethers zijn redelijk onstabiel: zuur erbij en je hebt een aldehyde. Het was meer een hypothetisch geval. Ethoxyacrylaten zijn blijkbaar stabieler, die zijn commercieel verkrijgbaar. Ethylethoxyaxrylaat zelfs goedkoop.

Methoxyazijnzuur zal niet hetzel;fde effect hebben. De giftigheid verbaast mij overigens, ik denk dat het wel zal meevallen.
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 19 Mar 2013, 16:43

Ik heb ooit eens een paar honderd ml methoxyethanol (CH3-O-CH2-CH2-OH) gekocht. Dit spul was over van een oud lab en kon ik voor een habbekrats mee krijgen. Op die fles staat geen speciale waarschuwing voor het gebruik van de stof. Alleen maar de gebruikelijke waarschuwing dat je inademen van de damp moet vermijden, maar dat staat ook op een fles wasbenzine of een fles aceton. Ik meende mij te herinneren dat er een kruis (Xn) op staat. Ik denk dat het met de extreme giftigheid wel mee valt en dat je gewoon je gezond verstand moet gebruiken en niet te veel of te vaak die damp moet inademen.

Deze stof is gemakkelijk om te zetten naar methoxyazijnzuur m.b.v. K2Cr2O7 en verdund zwavelzuur. Ik heb er verder weinig mee gexperimenteerd, geen van de experimenten was dusdanig interessant dat ik het de moeite waard vond er iets over te schrijven.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 21 Mar 2013, 11:57

Wel jammer dat het niets interessants opleverde. Dat er verder geen speciale waarschuwingen op staan, is wel geruststellend. Ik heb eigenlijk nooit echt serieuzere (voor hobbychemie) organische proeven gedaan, dus daarmee ben ik dan extra voorzichtig. Ik ben ook langzamerhand tot de conclusie gekomen dat er voldoende interessante chemie is met stoffen die niet zo vreselijk giftig zijn. Vandaar mijn opmerkingen.

Wouters suggestie om het eens met ethylacrylzuur te proberen is wat mij betreft wel de moeite waard. Methoxyazijnzuur klinkt ook interessant, alleen begrijp ik uit wouters opmerking dat het effect in acrylzuur veel sterker is vanwege de dubbele binding. Mij ontbreekt het helaas aan voldoende basiskennis om deze dingen in detail te snappen of ze zelf af te leiden uit theoretische overwegingen.

Is er overigens een geschikt basisboek voor organische chemie, geschikt voor de hobbychemicus met exacte (academische) opleiding? Ik zoek eigenlijk een boek waarin de basis wordt uitgelegd zonder al te diep in de theorie te duiken. Een beetje het gebied van de diverse reactietypes die je veel tegen komt, functionele groepen en hoe je die koppelt, polymerisatie, stabiliteit, etc.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 21 Mar 2013, 19:03

Ik vond het boek Organic chemistry van P Y Bruice altijd wel fijn, dit werd ook gebruikt bij mijn opleiding en behandelt basis èn gevorderd. Acrylzuur en diens afgeleiden zijn overigens nare goedjes. Flink giftig en de dampen zijn vreselijk irriterend. Acrylaatethers zullen vast ook niet fijn zijn.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 21 Mar 2013, 21:51

Wouter wrote:Ik vond het boek Organic chemistry van P Y Bruice altijd wel fijn, dit werd ook gebruikt bij mijn opleiding en behandelt basis èn gevorderd. Acrylzuur en diens afgeleiden zijn overigens nare goedjes. Flink giftig en de dampen zijn vreselijk irriterend. Acrylaatethers zullen vast ook niet fijn zijn.
Dus goede waarschuwende eigenschappen, begrijp ik? ;) Ervaring?

Kan het kloppen dat je die irriterende werking van acrylaten al merkt als je PMMA bewerkt? Daar komt ook altijd zo'n stekend scherp luchtje vanaf als je het vijlt of zaagt ed. Wat ik over PMMA heb gelezen is dat bij verhitting decompositie naar mono- of oligomeren optreedt.

Bedankt voor de titel. Heb een exemplaar gekocht via Alibris, dat naar verwachting over een maand binnen is. Ik laat je wel horen wat ik er van vind.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 21 Mar 2013, 23:44

PMMA stinkt, maar niet zoals methylmethacrylaat. Toevallig vandaag nog een ervaring met methylacrylaat gehad, ik moest misselijk en met hoofdpijn het lab even verlaten, maar ik reageer sterk op het spul. Het is niet eens een vieze geur, dus alarmerend zou ik het niet durven noemen.
Organisch chemicus

Post Reply