Lactaat esters

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Lactaat esters

Post by Pyrochemistry » 25 Apr 2013, 16:51

Op school heb ik methyl lactaat nodig, dit is natuurlijk ook vrij te verkrijgen maar in het kader van een project wil ik het zelf maken uit melkzuur.

Weet iemand een methode om methyl lactaat in goede opbrengst te krijgen, zonder dat polymerisatie optreedt?

Ik heb geen zin om de -OH groep eerst af te moeten schermen en vervolgens te cleaven na esterificatie. Ik kan geen praktische werkwijze vinden voor de esterificatie van melkzuur. Het probleem is tijdgebrek, anders had ik wel een aantal experimenten kunnen inzetten.

Een andere mogelijkheid is dat ik het lactide (dimeer lacton) maak uit melkzuur, maar ook hier kan ik weinig over vinden.

(Ik moet beginnen met L-melkzuur want dat is mijn startmateriaal verkregen uit anearobe fermentatie)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Re: Lactaat esters

Post by Wouter » 25 Apr 2013, 18:36

Een methode die ik snel vind: esterificatie in methanol met katalytisch zwavelzuur in aanwezigheid van ijzer(III)sulfaat (3h, verhit, 97% yield). Geen idee hoeveel ijzersulfaat en vooral ook geen idee waarom (wie wel?). Zie beneden methode zonder ijzersulfaat.

Dit patent vermeldt een "reactive distillation", geen idee wat dat betekent: US2006/14977 A1

Ander patent: Gyogyszerkutato Intezet Kft. US6593300 B1, 2003
2.7 g (30 mmol) of L-lactic acid are dissolved in 40 ml of anhydrous methanol, then 0.03 ml of concentrated sulfuric acid is added and the mixture is refluxed.
At the conclusion of the reaction [Rf(8)=0.40 (ester), 0.08 (acid)] the solution is evaporated at a pressure of 2.0-2.5 kPa, the residue is dissolved in 20 ml of ethyl acetate, washed neutral with 15percent sodium chloride solution, dried over anhydrous sodium sulfate and evaporated at a pressure of 2.0-2.5 kPa. The residue, 2.5 g (24 mmol, 80percent) of an oil [Rf(8)=0.40, ester], is assumed to be the title product.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 25 Apr 2013, 20:36

Het enige wat ik kan verzinnen is dat het ijzer(II) (of (III)?) de carbonyl sterker activeert als cat.

Ik dacht dat directe verestering met Fischer-condities niet zou werken omdat alles dan zou gaan polymeriseren. Waarschijnlijk kan het wel omdat de reactie in een flinke sloot MeOH plaats vindt waardoor het kinetisch gezien veel gunstiger is voor het lactaat om met de methanol te reageren.

Ik zal eens vragen of ik een test reactie mag doen met zwavelzuur of amberlyst resin.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Apr 2013, 10:37

Het verbaasde mij ook wel enigszins, ik had niet gerekend op zulke hoge opbrengsten. Ik denk dat de condities nog eens kunnen tegenvallen om vorming van acrylaten of homo-verestering te voorkomen.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 20 May 2013, 17:53

Mijn docenten vertelden ook al dat er waarschijnlijk een vieze drap over zou blijven als ik een directe verestering zou gaan doen.

Ik ben van gedachten verandert omtrent beschermende groepen. Ik ga de -OH afschermen met DHP (levert -OTHP) en dan veresteren met de DCC/DMAP Steglich esterificatie. De beschermende groep is er gemakkelijk af te kicken door kort te verwarmen met amberlyst-15 in een alcohol solvent. Het enige nadeel is dat ik een silica kolommetje moet doen om het THP-ether bijproduct kwijt te raken.

Post Reply