schoolwerk

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
chemistrynoob
Foton

schoolwerk

Post by chemistrynoob » 19 Nov 2014, 15:21

Bij het meten van de ph van ethanol en methanol kwam ik tot het besluit dat ze allebij base zijn.

Voor mijn practica kreeg ik de vraag:

Het proton van de hydroxylgroep is zéér weinig afsplitsbaar.Wat wil dit zeggen over de ligging van het evenwicht?

Kan iemand mij uit de nood helpen want ik snap de vraag niet helemaal?

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Re: schoolwerk

Post by Ilmenite » 19 Nov 2014, 18:36

[Verwijderd, had de vraag niet goed gelezen]
Last edited by Ilmenite on 20 Nov 2014, 11:35, edited 1 time in total.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: schoolwerk

Post by Pyrochemistry » 19 Nov 2014, 22:04

De pKa van ethanol is ongeveer 16, azijnzuur ongeveer 4. Alcoholen kunnen zowel als zuur of als base optreden; net als water, want het hydroxide-ion (HO-) is de geconjugeerde base van water, en het hydronium-ion (H3O+) is het geconjugeerde zuur van water. LET OP DE VRAAG GAAT OVER HET AFSPLITSEN VAN EEN PROTON van ethanol, dus de vraag heeft betrekking op de zuursterkte van de alcoholen. Niet over de base sterkte.

Maak een reactie-evenwichtsverglijking voor een zuur-base reactie. (Dus iets in de vorm van " HA + H2 O <===> H3O+ + A-")

Onthoud; grote pKa -> [HA] >> [A-] (concentratie zuur is vele malen groter dan de actuele concentratie geconjugeerde base). Met andere woorden, AcOH (azijnzuur) doneert een groot deel van zijn protonen aan het oplosmiddel (water). Nu jij voor de alcoholen ethanol en methanol welke ook als zuur op kunnen treden; waar ligt het evenwicht?

Succes.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply