Alcohol reactie Butanon

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
Fujack
Foton

Alcohol reactie Butanon

Post by Fujack » 26 Mar 2015, 21:01

Beste,

Ik ben werkzaam op een productie laboratorium met microbiologie. Nu willen wij een nieuw schoonmaakmiddel gebruiken met een samenstelling van verschillende alcoholen. Er is mij gevraagd of er een chemische reactie plaats kan vinden met de verschillende bestanddelen. Denk hierbij aan gasvorming, explosie gevaar of zelfs ontbranding. Nou ben ik niet zo sterk op het gebied van chemie maar wilde het graag opzoeken op internet. Ik heb helaas niks kunnen vinden dus wilde het misschien via deze weg proberen te vinden.

Het gaat om de volgende samenstelling:
Butanon gemengd met 2-propanol, ethanol en Orangenol. Ik heb zelf nog nooit van de laatste gehoord xD. De vraag is dus, kan er een reactie ontstaan want ons als mens in gevaar kan brengen (los staand dat het licht ontvlambaar is). Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Greetings Fujack

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Alcohol reactie Butanon

Post by woelen » 26 Mar 2015, 23:14

De verschillende bestanddelen zullen niet met elkaar reageren. Orangenol is voor zover ik weet D-limoneen. Dit is een stof die in sinaasappelschillen zit (de olieachtige stof die je krijgt als je sinaasappelschillen uitknijpt). Deze stof is brandbaar en ruikt best wel lekker.

Je hoeft dus niet bang te zijn voor onverwachte chemische reacties of ontbranding.

Wat je precies gaat reinigen bepaalt het uiteindelijke risico. Reinig je bijv. tanks waarin waterige oplossingen hebben gezeten, dan hoef je nergens bang voor te zijn, reinig je een tank die gevuld was met bijv. geconcentreerd salpeterzuur en er zitten nog resten daarvan in de tank, dan kun je rare dingen krijgen. Het reinigingsmiddel is (afgezien van de ontvlambaarheid) op zich zelf niet gevaarlijk.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply