Organische electrosynthese

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Organische electrosynthese

Post by spidey » 26 Aug 2015, 19:03

Dank voor de tip. Omdat ik grote stromen wil meten, zal het met een profi oplossing vermoedelijk wel heel duur gaan worden. Die Arduino biedt veel mogelijkheden. Mocht ik meer resolutie willen, kan ik er altijd een aparte AD omvormer aan koppelen. Wordt wel een aardige knutselpartij inderdaad, maar goed. Bedankt voor de tip!

Voor Wouter's toepassing, zal dat meetapparaat wat je aangaf zeker werken. Nadeel ervan vind ik wel, dan je daarmee niet real-time op je scherm een grafiek van de meetwaarden krijgt, zo lijkt het.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 27 Aug 2015, 08:55

Dat zal ongetwijfeld wel kunnen. Het apparaat kan real-time meten op een PC, maar je kunt het ook standalone gebruiken en later de data inlezen. Dat laatste is voor een echte lab-toepassing natuurlijk wel belangrijk, je wilt niet een complete PC in je zuurkast als je metingen doet aan een of andere opstelling die per sé in een zuurkast moet. Dit meetapparaatje is klein en licht.

Echter als je opstelling gewoon op een tafel kan, dan kun je er wel een PC met monitor naast zetten en dan kun je real-time inlezen, loggen en ongetwijfeld ook wel weergeven van de grafiek. Veel van dit soort meetsystemen hebben daarnaast ook nog een ontwikkel-API, waar je tegen aan kunt programmeren vanuit je eigen software. Deze API bevat calls voor uitlezen meetwaarden, uitlezen tijdreeksen, starten sample-reeksen, stoppen sample-reeksen, zetten van sample-frequenties, configureren van kanalen e.d. Dan kun je zelf de grafische weergave verzorgen, bijv. middels calls in Excel of een dedicated open source plot-systeem, zoals GnuPlot. Voor veel mensen zal echter de standaard software ook wel voldoen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Of je grote of kleine stromen wilt meten, dat maakt helemaal niks uit voor de kosten. Stroom zou ik nl. meten als spanning over een weerstand en cel-spanning meet je direct over de cel. Ik heb zelf thuis meerdere vermogensweerstanden (0,33 Ohm, 1 Ohm, 2,2 Ohm, 3,9 Ohm, 8,2 Ohm) en daarmee kan ik eigenlijk alles wel meten wat ik wil. Ik heb maar één meter en als ik een electrolyse-opstelling heb die pakweg 3 A gaat trekken, dan zet ik de 0,33 Ohm weerstand er voor en meet ik daar de spanning over. Trekt mijn opstelling maar 300 mA dan pak ik de 2,2 Ohm of 3,9 Ohm weerstand.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 27 Aug 2015, 14:18

Ah, oke. Een dereglijke ontwikkelomgeving en interface etc. wordt dan op DVD bijgeleverd, begrijp ik.

Het is voor mij handiger om het low-cost te houden voor nu, bedacht ik me later. Met die Arduino ben je voor een paar euro klaar en als ik toch alleen een paar spanningen wil meten, dan is het programmeren ook geen probleem.

Wat betreft die stromen, ik bedoelde met grote stromen iets van 100A. Weerstanden daarvoor heb je voor weinig geld, bijv. hier. Dat betekent dat je in het mV bereik zit te meten. Daar moet dan een versterker tussen, anders heb je onvoldoende resolutie. Maar goed, high-tech is dat ook niet.

lyseric
Foton

Post by lyseric » 08 Jan 2016, 11:34

Nikkel en H2 electro catalytic transferr hydrogenation, of imine met Zinc en carbon als anode ! ja is leuk onderwerp ! :D

Post Reply