Organische electrosynthese

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Organische electrosynthese

Post by Wouter » 19 Aug 2015, 15:15

Alhoewel dit niet meer helemaal amateurchemie is denk ik dat jullie mij goed kunnen helpen:
Sinds kort ben ik verzeild geraakt in de wereld van de organische electrosynthes. Er is wel het één en ander over bekend, maar de wereld puilt niet uit van de literatuur over dit onderwerp. Daarom wend ik mij tot jullie, alle ideeën zijn uitermate welkom. Ik weet momenteel nog niet heel veel over dit onderwerp, vandaar mijn verzoek aan jullie om mij op weg te kunnen helpen in deze wereld. Waar vind ik goede literatuur betreffende electrodematerialen (kan evt. achter een paywall, dat is geen probleem) en hebben jullie zelf ervaringen?

Veel van organische electrochemie is berust op redoxreacties en radicaalchemie in doorgaans zeer mild milieu. Het staat dus reacties toe die via conventionele methodes vaak niet of nauwelijks mogelijk zijn. Een klein voorbeeld uit Tetrahedron 1989, p3429: 2-nitrobenzoëzuur wordt aan de kathode gereduceerd tot 2-hydroxylaminobenzoëzuur, daarna aan de anode geoxideerd tot 2-nitrosobenzoëzuur, een zeer reactieve verbindingklasse die via "normale" chemie moeiijk te bereiken is. Meer voorbeelden hier.

Andere soorten chemie vereisen andere soorten condities, opvallend is de variatie die mogelijk is:
- Electrodemateriaal (porositeit, reactiviteit, keramisch, organisch)
- Celtype (gescheiden, ongescheiden, met of zonder flow)
- Solvent (concentratie, water of organisch)
- Electrolyt (concentratie, zoutkeuze)
- Voeding (spanning, stroom, impedantie cel, regeling)

Alvast een aantal gerichte vragen:
- In literatuur wordt vaak een potentiostaat gebruikt als voeding, zodat de stroom en spanning gelijk blijft gedurende het hele proces. Dit lijkt mij niet essentieel voor simpele experimenten. Volstaat een standaard labvoeding met een spanning- en stroommeter of fluctueert de spanning te veel in een cel om daar van uit te gaan?
- Cellen zullen grotendeels zelfgemaakt moeten worden, ik voorzie geen problemen bij ongescheiden cellen, maar wat zijn mijn opties bij een gescheiden cel? Zeker als mijn substraat/elektrolyt een doorstroming heeft kan ik geen zoutbrug gebruiken. Membramen zie ik vaak voorbij komen, maar ik weet absoluut niet hoe deze werken laat staan deze toe te passen.
- Ik neem aan dat de stroom ook in het geval van een electrochemische cel de weg van minste weerstand kiest, hoe kan ik er voor zorgen dat mijn reactieoppervlakte maximaal is?

Ik vermoed zomaar dat ik met meer vragen kom, als ik deze niet kan beantwoorden kom ik ook hier weer terug. :)
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Organische electrosynthese

Post by Z4x » 19 Aug 2015, 15:47

Klinkt interessant, ik kan je alleen een beetje helpen met wat ik weet over cellen.
In principe is de spanning over de cel makkelijk te regelen via diodes*. Pak bijvoorbeeld een 5V telefoon adapter (of USB aansluiting) en gebruik verschillende diodes om de spanning te verlagen (spanningsval van diodes verschilt van 0,2 tot 0,7 Volt). Je kan zelfs LED's gebruiken, zolang de hoeveelheid stroom door de gehele opstelling niet te hoog is. Wil je grote hoeveelheden maken, dus veel ampere, dan kan de spanningsval over de diode er voorzorgen dat er te veel warmte ontstaat (en minder efficiënt). De hoeveelheid amperé regel je vervolgens dan via de weerstand van de oplossing en dat is o.a. afhankelijk van de concentratie, temperatuur en afstand elektrodes.

Als je in waterig milieu elektrolyse doet krijg je door 'overspanning' zeer waarschijnlijk ook waterstof en zuurstof, je moet er dan wel rekening mee houden dat dit ongewenst kan reageren met je stoffen.

In mijn ervaring wordt eigenlijk altijd het hele oppervlakte van je elektrode in een oplossing gebruikt, dus voor veel reactie-oppervlakte zou ik bijvoorbeeld gewoon staalwol nemen. Al is ijzer wel heel reactief meestal, dus misschien een slecht voorbeeld.

*Of je koopt gewoon een el-cheapo DC-DC converter, bijvoorbeeld deze.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 19 Aug 2015, 17:06

Dank je.
Ik ben niet echt op zoek naar een "thuisoplossing", dit is voor werk in een professioneel laboratorium en mag mag wel wat kosten, mits te rechtvaardigen. Ik kan dus investeren in een redelijk degelijke laboratoriumvoeding met instelbare spannings- en stroombron. Alles tussen de 0-5.0V en 0-3000mA is waarschijnlijk voldoende voor mijn doeleinden, daarmee zou een simpele voeding volstaan. De spanning komt vrij nauw bij deze reacties, i.e. een spanning van 2V kan hele andere producten opleveren dan een spanning van 2.2V. Liefst zou ik op één of andere manier de doorgang willen uitlezen en plotten, zodat ik weet wat er gebeurt. Ik kom zo snel nog weinig tegen als ik zoek op USB spannings- en stroommeters.

Je ijzerwol is een prima voorbeeld van electrode die ik ook wel zie terugkeren. Andere vergelijkbare electrodes zijn loodpellets of grafietvilt (graphite felt). Een voorbeeld om mijn vraag te illustreren: Als ik een enkele cylindrische cel heb, met aan de linkerzijde een plug van 4 cm ijzerwol (kathode), dan een tussenruimte van 1 cm en vervolgens een plug van 2 cm ijzerwol (anode), dan reageert volgens jou het volledige oppervlakte van de elektrodes?

Dit is heel goed, hierdoor ga ik weer meer nadenken. :D
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 19 Aug 2015, 18:49

Om de spanning en stroom te meten kan je of een dure voeding nemen met ingebouwde opslag/USB functie of je zou een digitale oscilloscoop kunnen gebruiken met USB aansluiting. (Of beide, nog beter, double check). Een poort voor de spanning over de cel en de andere over een weerstand in serie met de cel (bijvoorbeeld 1 ohm) zodat je de totale ampère kan berekenen (I=V/R). Soms gebruiken instelbare spannings- en stroombronnen een schakelsysteem dat op nog wat kHz schakelt. Ik denk niet dat het veel uitmaakt, maar dat je weet dat in werkelijkheid de stroom heel snel aan en uit gaat ipv continu.

Meestal reageert bij mij bijna het hele oppervlakte. Dat zie ik of aan belletjes die overal vormen of aan hoe de elektrodes zijn aangetast. Toch ben ik niet 100% zeker, want soms zie je bij neerslag op de elektrode dat één kant meer bedekt is dan de andere (achter)kant. Dit kan misschien ook ontstaan door niet gelijke groottes van de elektrodes, hier bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=33&t=792#p6578

Edit: Ik las bij onderwerpen over elektrolyse dat ze soms ook wel een ronde schijf gebruiken als elektrode en die heel snel ronddraaien. Volgens mij was er ook eens een artikel hierover in een technisch blad. Daar draaide de schijf heel heel snel en daardoor gingen de reacties sneller. Misschien een idee als de opbrengst tegenvalt.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 20 Aug 2015, 00:11

Andere soorten chemie vereisen andere soorten condities, opvallend is de variatie die mogelijk is:
- Electrodemateriaal (porositeit, reactiviteit, keramisch, organisch)
- Celtype (gescheiden, ongescheiden, met of zonder flow)
- Solvent (concentratie, water of organisch)
- Electrolyt (concentratie, zoutkeuze)
- Voeding (spanning, stroom, impedantie cel, regeling)
Je hebt vast al wel redelijk wat gelezen over de algemene mogelijkheden. Maar er is nog een mooi review artikel geschreven hierover;

- Moeller K.V.; Synthetic Applications of Anodic Electrochemistry; Tetrahedron, 2000, 56, 9527-9554.

Ik denk dat de opbouw van je cel grotendeels af zal hangen van het soort chemie dat je wilt gaan doen. Ik denk dat je het beste eerst moet kijken welk type cel je gaat bouwen voor de transformatie die je gaat doen, des noods doe je eerst een test reactie in een kleine cel en een labvoeding om te kijken of je de reactie aan de praat krijgt. Je moet bijvoorbeeld eerst weten welke spanning je moet gebruiken om je reactie te laten werken en misschien moet je wel verwarmen om een actief intermediair te krijgen.

Over de chemie gesproken, wat voor een reactie(s) wil je gaan doen, of is dit geheim? :P
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 20 Aug 2015, 08:07

Voor de voeding kun je het beste een voeding nemen met regelbare spanning en regelbare maximale stroom.

Een eenvoudige labvoeding probeert zijn uitgangsspanning constant te houden. Als de weerstand minder wordt, dan zal de voeding meer stroom leveren om toch de zelfde spanning in stand te kunnen houden. Een wat luxere labvoeding doet het zelfde, totdat de ingestelde maximale stroom wordt bereikt. Vanaf dat punt zal de voeding niet meer stroom gaan leveren, maar gaat de spanning omlaag en houdt hij de stroom constant op de ingestelde stroom. Je voedingsbron is dan geen spanningsbron meer maar een stroombron. Je kunt deze voedingen ook gebruiken in een modus die er altijd voor zorgt dat de voeding als stroombron dienst doet (bij veel syntheses is dat wenselijker dan een constante spanning). Zet daartoe de spanning van zo'n voeding flink hoog en stel de maximum stroom in op de gewenste stroom. De voeding zal dan in de praktijk de hoge spanning nooit leveren, omdat de stroombegrenzing al wordt aangesproken.

Voor datalogging kun je speciale PC-hardware kopen (aangesloten via USB) die samples neemt van spanningen en/of stromen en je kunt dan bijv. iedere seconde een meetwaarde laten loggen. Veel van dergelijke apparaten hebben meerdere kanalen. Wil je het goed doen, meet dan de spanning èn de stroom. Met een tweekanaals apparaat waarmee je alleen spanning kunt meten doe je dat als volgt:
- Sluit minpool van je voeding aan op kathode van je cel en op de GND/min van je datalogger.
- Sluit kanaal 1 aan op anode van je cel.
- Sluit vermogensweerstand (bijv. 1 Ohm/10 W voor stromen van rond de 1 A) aan op anode van je cel.
- Sluit pluspool van labvoeding aan op andere kant van weerstand
- Sluit kanaal 2 ook aan op plus van de voeding.

De spanning over de cel is wat je meet op kanaal 1. De stroom door je cel is de spanning op kanaal 2 minus de spanning op kanaal 1, gedeeld door de weerstand.

Dimensioneer de weerstand op basis van gewenste stroom zodanig dat stroom keer weerstand pakweg 1 is. Bijvoorbeeld, voer je je electrosynthese uit met stromen van rond de 3 A, dan is een weerstand van 0,3 tot 0,4 Ohm prima (standaard commerciële weerstanden zijn alleen te krijgen in specifieke waarden, zgn. E12-reeks, in het hierboven gegeven interval kun je kiezen uit 0,33 en 0,39 Ohm).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 Aug 2015, 13:15

Nog een tip:
het kan een voordeel zijn om in een cilindersymmetrische omgeving te werken. Als je voor je ene pool een buis kiest en voor de andere pool een cilinder en je zorgt dat de assen samenvallen, dan garandeer je daarmee (indien je medium homogeen is) dat het potentiaalverschil overal hetzelfde is. Dit in tegenstelling tot twee platen die tegenover elkaar staan (randeffecten) of twee staven die tegenover elkaar staan. Omdat je aangaf dat kleine potentiaalverschillen al tot heel andere resultaten kunnen leiden, zou ik dit overwegen. Als je uitwisseling van je medium nodig hebt dan zou je in plaats van een buis een gaas kunnen nemen.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 21 Aug 2015, 14:36

Hartelijk dank allemaal!

@Z4x:
Dergelijke constructies zijn denk ik moeilijk te verwezenlijken in een lab tenzij het proces al helemaal geoptimaliseerd is. Liefst heb ik een flexibele setup waarbij ik snel verschillende condities kan variëren. Ik denk dat een electrode niet over z'n gehele oppervlakte zal reageren of dat er, zoals spidey zegt, andere effecten optreden waardoor er schommelingen in spanning kunnen ontstaan. Dat wil je tot een minimum beperken.

@Pyrochemistry:
Het type chemie dat ik wil gaan doen is oxidatie-, reductiereacties en radicaalchemie. Wat ik precies wil gaan doen moet nog blijken uit de mogelijkheden in een simpele opzet. Ik heb hier (geen paywall) (SI) wel een leuk artikel met een vrij unieke cyclizatiereactie gevonden die waarschijnlijk wel uit te breiden is naar complexe en/of nieuwe moleculen. Dit artikel gaf mij in eerste instantie ook het idee om meer op te zoeken over het onderwerp en hoe eventueel op te schalen naar gramschaal.

Ik denk dat je gelijk hebt dat het per type reactie veel zal verschillen wat er nodig is, al zal er vast wel het één en ander te voorspellen zijn. Een synthese zal hoe dan ook veel optimalisatie nodig hebben. Ik zal het genoemde artikel doornemen.

@woelen:
Goede tips. Het is het vooral van belang dat de maximum spanning niet overschreden wordt om bijproducten te vermijden. Een hogere stroom betekent doorgaans vooral een snellere reactie, maar ook meer warmteontwikkeling. Ik ben nu aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn qua apparatuur en er is erg veel verscheidenheid te vinden. Het meten met meerdere kanalen is denk ik een must, dus ik zoek een meerkanaalsvoeding met een spanningsresolutie van 10mV of beter. Het is nog erg moeilijk inschatten wat goed is en wat niet. Momenteel heb ik een dergelijk apparaat op het oog, maar hoe langer ik kijk hoe verwarrender het wordt omdat er dikwijls veel extra functies aan toegevoegd zijn. Ik zal ook eens rondkijken naar dataloggers voor op een pc.

@spidey:
Ja, zoiets verwachtte ik ook al. Ik denk zelf aan cylindrisch membraanmateriaal met daarin mijn electrode (bijv.loodpellets) en een doorgepompt electrolyt+substraat met daaromheen electrolyt en de andere cylindrische electrode (bijv. grafietdoek) op afstand. Een niet-gesloten cel is waarschijnlijk het gemakkelijkst te verwezenlijken, maar dit zal waarschijnlijk meestal niet wenselijk zijn vanwege bijproducten die aan de andere electrode kunnen vormen (reductie/oxidatie).
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Aug 2015, 01:11

Waarom wil je een meerkanaals voeding? Ik kan me voorstellen dat je verschillende spanningen tegelijk wilt meten, maar daarvoor heb je niet een meerkanaals voeding nodig.

Als je trouwens tijdopgelost wilt meten, dan heb je toch het een of ander nodig dat je aan je laptop/PC kunt hangen, lijkt me.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 24 Aug 2015, 08:43

Voor de voeding heb je inderdaad maar één spanning nodig. Bij Conrad kun je voor 200 tot 300 euro een uitstekende labvoeding vinden. Ik zou een schakelende voeding nemen, die zijn compact en licht en kunnen heel veel vermogen leveren. Een goede regelbare voeding kun je regelen van bijv. 1 volt tot 30 volt, traploos met weergave van spanning op een resolutie van 10 mV en met stroombegrenzing, zoals ik in mijn vorige post weergaf. Bij Conrad kun je dan gelijk ook de vermogensweerstand(en) bestellen voor je tweekanaals metingen en de kabels die je nodig hebt (handigst zijn de zgn. banaanstekker kabels, neem minstens 2,5 mm2). Eventueel verlies in de kabels is niet erg, want je meet de spanning direct over de cel en de stroom meet je door een verschilspanning over de vermogensweerstand te meten, dus je introduceert geen systematische fouten vanwege kabelverliezen e.d.

Voor de vermogensweerstand zou ik onderstaand type nemen, 50 watt en verkrijgbaar in verschillende weerstandswaarden:

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=ve ... gws_rd=ssl

Dit type weerstanden heeft montage-ogen en zijn gemakkelijk te koppelen.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 24 Aug 2015, 08:57

Meerdere kanalen betekent meerdere experimenten tegelijkertijd uitvoeren, misschien moet ik dat achterwege laten. Ik ben inderdaad op zoek naar een USB spannings- en stroommeters, ik vind wel het één en ander, zoals deze.

Dank je wel woelen, hier kan ik goed mee vooruit. Ik zag dat veel voedingen bij Conrad een matige weergaveresolutie van 100 mV laten zien, ik zal daar zeker nog verder kijken.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 24 Aug 2015, 12:14

Wat ik merk bij het maken van koperkristallen is dat anode langzaam verstopt of ongewenste producten levert (oxides bijvoorbeeld), omdat de oplossing niet geroerd wordt. Als om de elektrode heen zich een laagje reactieproduct bevindt, dan vormt dit een kleine barrière, en dan krijg je dat de stoffen in dat laagje gaan reageren of er wordt (reactief) zuurstof gemaakt bijvoorbeeld. Al een idee of en hoe je de oplossing gaat roeren? Gewoon een roervlo?

Als je heel veel stroom door de oplossing gooit wordt deze ook warm, heb je al een plan om er voor te zorgen dat de temperatuur van de oplossing gelijk blijft? Simpelste manier is luchtgekoeld of in een waterbad (met doorvoer van kraanwater). Helemaal fancy zou zijn met een PID gecontroleerd peltier-element. :P PID gecontroleerde temperatuur is sowieso wel een goed idee, tenzij het niet heel precies komt.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 24 Aug 2015, 13:32

Wouter wrote:Dank je wel woelen, hier kan ik goed mee vooruit. Ik zag dat veel voedingen bij Conrad een matige weergaveresolutie van 100 mV laten zien, ik zal daar zeker nog verder kijken.
Weergave resolutie is aardig, maar niet echt belangrijk. Stabiliteit is veel belangrijker. Uitlezen doe je nauwelijks op de voeding, de echte publiceerbare waarden leg je vast in je datalogger en die zal ongetwijfeld een scherm hebben waar je heel precies de huidige waarde kunt uitlezen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Aug 2015, 18:37

Heeft een van jullie ervaring met hoe je die data van je meter uiteindelijk binnenhaalt op je PC?
Wat voor programma gebruik je om je datalogger uit te lezen? Hoe gaat dit in zijn werk?
Wouter wrote:@spidey:
Ja, zoiets verwachtte ik ook al. Ik denk zelf aan cylindrisch membraanmateriaal met daarin mijn electrode (bijv.loodpellets) en een doorgepompt electrolyt+substraat met daaromheen electrolyt en de andere cylindrische electrode (bijv. grafietdoek) op afstand. Een niet-gesloten cel is waarschijnlijk het gemakkelijkst te verwezenlijken, maar dit zal waarschijnlijk meestal niet wenselijk zijn vanwege bijproducten die aan de andere electrode kunnen vormen (reductie/oxidatie).
Grafietdoek zou kunnen. Misschien werkt gewoon koolstofweefsel net zo goed.
Je kunt natuurlijk overwegen om een (eveneens cilidrisch) membraan tussen je electrodes te plaatsen. Dat houdt dan in elk geval de producten die rond de andere pool gevormd worden op afstand. Zo'n membraan is in wezen heel simpel: het is gewoon een dunne wand (0.1mm plastic oid) met zeer kleine gaatjes erin, zie hier. Dit gaat in effect diffusie tegen. Een extreem voorbeeld van een membraan is een molecular sieve, waarbij de gaatjes de grootte van moleculen hebben en zodoende bepaalde moleculen doorlaten en andere niet, omdat die te groot zijn.
Gewone membranen bestaan al heel lang en hebben grotere gaatjes, maar deze zijn met het blote oog niet zichtbaar. Ik heb hier zelf wat ruwe experimenten mee gedaan en heb niet vastgesteld dat de introductie van een membraan voor verlies van spanning/verhoging van weerstand zorgt.(Ik wilde dit toepassen om een waterstofgenerator te maken obv electrolyse, maar heb het nooit afgerond.)

Edit: link membraan technologie toegevoegd

woelen
Kobalt

Post by woelen » 25 Aug 2015, 07:54

spidey wrote:Heeft een van jullie ervaring met hoe je die data van je meter uiteindelijk binnenhaalt op je PC?
Wat voor programma gebruik je om je datalogger uit te lezen? Hoe gaat dit in zijn werk?
Als je, zoals Wouter, dit wilt doen in een professionele setting, dan koop je een kant en klare industriële oplossing, zoals deze, waarmee je off-line kunt loggen en later de data kunt overzetten naar een PC of direct real-time kunt loggen naar een PC. Kosten ca. EUR 600 voordat je hem in je lab hebt staan.

http://www.dataq.com/products/di-710/di-710-uls.html

Hiermee kun je veel kanalen tegelijk loggen met zeer hoge precisie. Bovendien zijn de kanalen differential en dat is ook heel handig. Je kunt hiermee meerdere experimenten met meerdere cellen doen, maar bijv. allemaal met iets andere concentraties, maar verder gelijke omstandigheden. Dit is een dure oplossing, maar als Wouter met een goedkoop apparaat van 100 euro eerst zelf nog uren aan het knutselen of tweaken is, dan wordt de oplossing uiteindelijk nog duurder, dus in zijn situatie zou ik gaan voor een complete goed uitgeruste industriële kwaliteit oplossing die direct te gebruiken is. De data kun je direct laden in Excel met de bijbehorende software en je kunt dan direct aan de slag met analyses. Bovenstaande is een voorbeeld, wellicht zijn er goedkoper nog wel soortgelijke apparaten te vinden, maar de grootte orde van prijs zal wel het zelfde blijven.

Als het gaat om hobbywerk, dan zou ik gaan voor een Arduino of een paar Arduinos, welke je voorziet van een klein logger programmaatje en welke je uitleest via USB. Per Arduino kun je meerdere kanalen uitlezen. Er zijn ook wel bordjes die op 12 bit of 14 bit resolutie werken, ook voor een habbekrats te koop. Ontwikkelomgevingen voor de Arduino kun je gratis downloaden en een Arduino kost via eBay minder dan EUR 10 (incl. porto) vanuit China. Je moet dan echter wel zelf nog flink wat knutselen en programmeren. Voor een hobbytoepassing kan dat juist heel leuk zijn, je kunt het precies zo maken zoals jij het hebben wilt.

Post Reply