zuurheid

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
Ellen
Foton

zuurheid

Post by Ellen » 21 Dec 2015, 14:03

Ik moet volgende 4 moleculen rangschikken volgens zuurheid: H3O+, NH4+, CH3OH2+ en CH3NH3+
ik weet dat het hydroniumion erg zuur is maar wat ik met de rest moet doen weet ik niet goed, kan iemand me helpen?
alvast bedankt!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: zuurheid

Post by woelen » 21 Dec 2015, 19:26

Vergeleken met een enkel H-atoom trekt een CH3-groep enigszins negatieve lading naar zich toe in een molecuul of ion. In de rest van het molecuul of ion leidt dat tot een locaal gezien wat meer positieve lading. In geval van ionen met afsplitsbare H(+) leidt dit tot gemakkelijker afsplitsen van H(+) en dus zuurder zijn van het ion.

Dus CH3NH3(+) is zuurder dan NH4(+) en CH3OH2(+) is zuurder dan H3O(+).

H3O(+) is al behoorlijk zuur, CH3OH2(+) is dus nog sterker zuur.
CH3NH3(+) is afgeleid van een amine, CH3NH2, welke een redelijk sterke base is (voor een organisch molecuul). Het zuur CH3NH3(+) zal geen supersterk zuur zijn, in ieder geval een stuk zwakker dan H3O(+). NH4(+) is nog zwakker. Dus de totale volgorde wordt dus:

CH3OH2(+) > H3O(+) > CH3NH3(+) > NH4(+)
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ellen
Foton

Post by Ellen » 21 Dec 2015, 19:40

In mijn curus staat dat een CH3 groep een inductieve gever is en dus de buurt rond hem meer negatief maakt. Is dit niet het omgekeerde van negatieve ladingen aantrekken zoals u zei?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 21 Dec 2015, 19:41

Methylamine is een sterkere base dan NH3, het geconjugeerde zuur van MeNH2; CH3NH3+ is dus juist minder zuur. Voor MeOH en MeOH2+ idem dito.

Dat is ook logisch want Woelen zijn verhaaltje over elektronendichtheid is exact andersom; de methylgroep is juist een inductieve stuwer (niet zuiger). C is namelijk elektropositiever dan N of O. Het proton zit dus vaster gebonden aan MeNH4+ of MeOH2+.

Dus Ellen heeft het juist.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply