sublimatie

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Post Reply
essentialoill
Foton

sublimatie

Post by essentialoill » 08 Apr 2016, 21:05

hallo, ik hoop dat er wat slimmeriken kunnen mee denken over mijn idee

achtergrond info over mijn hersenspinsel:

etherische olien worden nu door hobbyisten vaak door stoom destillatie gevangen,
echter in dit proces zullen veel terpenen door de warmte die gebruikt word structureel veranderen,
ik denk echter dat er een betere manier is om deze te vangen,dmv sublimatie
ik stel me voor, vers plantmateriaal invriezen met vloeibaar stikstof (-40)
daarna in een vriesdroger met een coldtrap/cold finger tussen vriesdroger en vacuümpomp.
en op deze manier al het vocht (hydrosol) of in ieder geval de vluchtige oliën van de plant op te vangen zonder verhitting.

https://harvestright.com/features-and-benefits/

http://aivacovens.com/accessories/acros ... cold-trap/

wat denken jullie hierover? ik gok dat dit mogelijk is maar om heel eerlijk te zijn heb ik 15jaar geleden het vmbo vroegtijdig verlaten vanwege dyslexie
daarom beschik ik niet echt over theoretische kennis zoals de meeste van jullie hier, ik hoop daarom op een beetje begrip,
Mvg Robin

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: sublimatie

Post by Wouter » 11 Apr 2016, 15:18

In theorie is het mogelijk. Paar kleine kanttekeningen:
- Vloeibare stikstof kookt bij atmosferische druk bij -196 °C, niet -40 °C
- Stoomdestillatie heeft niet zozeer te maken met het kookpunt van de individuele oliën, maar met de dampdruk van de stof in combinatie met de stoom op 100 °C. Limoneen heeft een kookpunt van 176 °C, maar komt gemakkelijk over met stoom van 100 °C.
- Een vriesdroger is in staat water te verwijderen, en andere vluchtige oplosmiddelen. Maar zeer hoog kokende verbindingen zoals terpenen zullen nauwelijks verdampen bij lage temperature.
- Verlaging van de druk is echter mogelijk door het te combineren met stoomdestillatie. Ik weet niet wat er gebeurd als een stoomdestillatie bij, bijvoorbeeld 200 mbar wordt uitgevoerd. Het kookpunt van water ligt dan op ongeveer 50 °C, maar mogelijk worden de vluchtige geurstoffen dan nog steeds meegenomen. Gewone vacuumdestillatie is dan natuurlijk ook gewoon mogelijk.
Organisch chemicus

Post Reply