Oxaalzuur/appelzuur uit planten

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Oxaalzuur/appelzuur uit planten

Post by Pyrochemistry » 11 May 2012, 22:19

Oxaalzuur is een behoorlijk sterk organisch zuur (PKa1 = 1,25, ter vergelijking; azijnzuur PKa=4,79), ik zou verwachten dat de oplossing ook wat oplossingswarmte genereert is dit het geval?
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 02 Jul 2012, 19:32

Wacht even, stel ik heb ijzer(II)oxalaat. Hoe kan ik dit laten neerslaan in metallisch ijzer? Door middel van verhitten? Bij welke temperatuur is dit dan? Op wikipedia staat dat ijzer(II)oxalaat slecht oplost in water, klopt dit? Of is dit bij geen overmaat aan oxaalzuur?

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron%28II%29_oxalate.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 02 Jul 2012, 21:01

Volgensmij was het potentiaalverschil tussen oxaalzuur en ijzer vrij klein. Deze reactie verloopt daarom dacht ik pas goed als je het verhitte. (zie experiment van zoetepasweiden denk ik)

Je krijgt waarschijnlijk een neerslag. Als je dit filtreert in een reageerbuis doet, en dit vervolgens goed verwarmd met een wattenprop in de bovenkant zal er Fe ontstaan ja. Als je de wattenprop eruithaalt en het buisje omkiept zal het nog hete (zeer fijn verdeelde) ijzer meteen weer oxideren. Pyrofoor ijzer.

edit:
http://www.youtube.com/watch?v=43LdOpTq ... ature=plcp.

Post Reply