zelfproductie van glycerine

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
polidor
Elektron

Re: zelfproductie van glycerine

Post by polidor » 24 Dec 2011, 17:31

Wees gerust hoor. Ik heb geen productie van trinitroglycerine op het oog en nog minder van trinitrotolueen. (TNT dus)
Maar voor glycerine zijn er dus vele andere toepassingen, o.a. in dierenvoeders, bij composteringsprocessen en bij kweken van ongewervelde dieren (bijv. wasmotlarven) en zelfs als anti-vriesmiddel in de bloementeelt. Enz, enz.
Toepassing van een produkt kan bijgevolg ook een belangrijk onderdeel zijn van organische scheikunde want weten waarom we een bepaald produkt vervaardigen is toch de voornaamste drijfveer om organische scheikunde als hobby te beoefenen. Dacht ik toch?
Dus slaap op twee oren hoor want ik ben niet zinnens om oorlog te gaan voeren. Daar had ik dan beter mee begonnen toen ik nog geen zeventig was. Voor de echt nieuwsgierigen wil ik wel het volgende kwijt. Ik ben tuinier en probeer als hobbyist alstroemerias te veredelen.
Zoek het even op welke bloemen dat zijn, waarvoor ze gebruikt worden en en dan besef je misschien waarom ze voor mij zo belangrijk zijn.
En als je dan nadenkt kan je misschien juist gissen waarvoor ik o.a. meer dan 100 cc glycerine nodig heb.
Niet dus om de mollen in mijn tuin in de lucht te laten vliegen echter. Dat laatste kan je dus ook elimineren. ;) :)
Groetjes.

Polidor

Hazardious
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Hazardious » 16 Nov 2012, 11:59

Glycerine is normaal toch makkelijk te kopen aan een goedkope prijs? ik zelf heb 2 bussen van 1 liter voor minder dan tien euro gekocht ( zonder verzendkosten.) 1 voor cosmetica en 1 voor chemische doeleinden. ik heb gelezen dat glycerol op je huid niet mag maar dit geldt toch niet voor deze twee bussen ofwel?
si vis pacem para bellum?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 16 Nov 2012, 12:22

Wat bedoel je met "mag niet op je huid"? Ik zou sowieso geen middelen gebruiken die voor synthetische doeleinden zijn.
Organisch chemicus

polidor
Elektron

Post by polidor » 16 Nov 2012, 14:27

Tot op heden koop ik noodgedwongen mijn glycerine aan een te hoge prijs van 10 tot 12 euro bij de drogist. Bij de apotheker blijf je best buiten want dat zijn nog grotere woekerprijzen. Wel eventueel wel mooier verpakt in kleurige flesjes maar om wasmotlarven te kweken (bijvoorbeeld) is de kostprijs van dit product dan ook niet meer te verantwoorden. Dan koop je best uw gewenst eindproduct (voederlarven dus) rechtstreeks in de handel. Aan een serieuze prijs voor kleinere verpakkingen; dienbaar voor de hobbyist dan; is er hier in dit land natuurlijk weer niet aan te geraken. En als je dan merkt wat er in het buitenland (China bijvoorbeeld) voor glycerine en vrac wordt gerekend (minimum 1000 liter!) dan begrijp je meteen dat er hier bepaalde invoerders zijn die er een aardige duit kunnen aan verdienen. En daaropvolgend dan nog eens de kleinhandel.
En je moet er niks voor kennen. Gewoon overtappen in kleinere flacons en kassa.... kassa!
Eigenaardig is wel dat er ook in Europa teveel glycerine geproduceert wordt als nevenproduct bij de productie van bio-diesel.
Men is trouwens de laatste tijd erin geslaagd om die overschotten glycerine voor het grootste gedeelte rendabel te gebruiken voor de productie van sommige bruikbare andere producten. Maar dat de amateur daardoor hier geen glycerine kan kopen aan een serieuze prijs doet mij vermoeden dat dit product bewust van de markt wordt gehouden.
Nu klaagt de handel steen en been dat onze lonen te hoog zijn tegenover onze buurlanden. Vraagje! Is het levensonderhoud voor een Spanjaard of Italiaan of Griek niet lager dan dit in de noordelijke landen van Europa? Met de huidige energie-prijzen is verwarming in de winter al een aderlating voor de geldbeugel. Of moet men in het zuiden soms harder verwarmen om niet aan zijn stoel vast te vriezen? Het is maar een vraagje buiten de context van deze topic maar ik kon het niet laten van het te stellen. Mvg.

Hazardious
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Hazardious » 20 Nov 2012, 15:44

Wouter wrote:Wat bedoel je met "mag niet op je huid"? Ik zou sowieso geen middelen gebruiken die voor synthetische doeleinden zijn.
Ik had het gelezen op wiki of een andere site dat je glycerine niet op je huid mag krijgen. k heb al verschillende soorten glycerine op mijn had gekregen en toch staat er op de bus dat je het niet op je handen mag krijgen. En ik vroeg me eigelijk af of daar een reden voor was want tot nu toe heb ik niks gemerkt.
si vis pacem para bellum?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 20 Nov 2012, 15:49

Er is maar één soort glycerine en dat is glycerine. Er zijn wel verschillende gradaties in zuiverheid.

Ik zou niet weten waarom het niet op je huid mag komen als het in cosmetica gebruikt mag worden. Het gaat er eerder om of iets getest is voor cosmetische doeleinden.
Organisch chemicus

polidor
Elektron

Post by polidor » 20 Nov 2012, 20:49

Kan inderdaad afhangen van de zuiverheid en of er dus nog andere restanten inzitten van een of andere scheikundige betrokkenheid waarvan de onzuivere glycerine dan een bijprodukt of restantprodukt is. Maar ik betwijfel of de zuivere glycerine nadelig zou zijn voor de huid. Ik gebruik het immers in het substraat om wasmotlarven te kweken en die sterven er zelfs niet van maar gedijen best. Dus zeer giftig zal het wel niet wezen. En overwegende dat het ook voor cosmetische doeleinden wordt gebruikt staaft mij in de overtuiging dat het niet gevaarlijk is als er toevallig zuivere glycerine mocht op de huid terecht komen. En meestal is dan toch nog op de handen en die zijn heel wat minder gevoelig dan bijvoorbeeld op de gezichtshuid.
Dus over de gegrondheid van die waarschuwing heb ik mijn twijfels. Het zal zeer zeker dus geen zuivere glycerine betreffen. Maar om te vermijden dat er iemand van zou drinken wordt er in sommige firma's door onkundigen dan maar een waarschuwings-etiket op de verpakking geplakt. Beter zo denk ik. Maar als een deelnemer aan deze topic meer weet over deze problematiek; dan mag hij best wel wat uitleg geven. Wordt door mij steeds in dank aanvaard.
Schijnbaar dus; want dat was mijn drijfveer tot het posten op deze topic; is er dus niemand die weet waar men in België glycerine kan kopen aan een aanvaardbare kostprijs.
Als de chinezen kunnen verkopen aan 2 euro per liter en vrac (productieprijs is dus zeker kleiner) dan vind ik de hier aangerekende prijzen voor dit product eerder woekerprijzen.

Post Reply