zelfproductie van glycerine

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
polidor
Elektron

zelfproductie van glycerine

Post by polidor » 07 Nov 2010, 17:10

Ik wil zelf glycerine produceren uit afgedankte frituurvetten en dit via een endotherme reactie in water daar het vloeibare glycerine moet zijn.
Het trage verloop van deze reactie kan bespoedigd worden door verwarming van het mengsubstraat. Mag deze verwarming gaan tot het kookpunt of bestaat er een optimale verwarmingstemperatuur? Kan iemand mij advies geven hoe de glycerine het best kan afgescheiden worden uit het bekomen mengsel. Ontstaat er bijvoorbeeld een afscheiding tussen de bekomen restproducten na bezinking en bevindt de glycerine zich wegens ander soortelijk gewicht in een afzonderlijke laag? Zijn er die mij nog bijzondere tips kunnen geven vastgesteld tijdens voorafgaande proeven of geput uit bestaande literatuur? Met dank bij voorbaat voor een helpende hand. :)

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: zelfproductie van glycerine

Post by Pyrochemistry » 07 Nov 2010, 17:52

Waarom zou je glycerol zelf willen maken uit frituurvet? Het kost geen drol, 125ml bij de drogist kost nog geen 2 euro dacht ik..

Als het zuiver om de wetenschappelijke waarde gaat van het experiment is het wel leuk om te doen maar wel een beetje onpractisch..

Om glycerol te maken zou je een basische hydrolyse kunnen doen met sterk loog en een plantaardige olie. Er ontstaan dan glycerol en de natrium/kaliumzouten van de vetzuren (dit noemen we in het dagelijks leven zeep) die aan de 1,2,3-propaantriol zaten veresterd. Bij zure hydrolyse ontstaan de vrije vetzuren en glycerol. De basische hydrolyse wordt ook wel "verzeping" genoemt, de reactie kent vele toepassingen, zowel de basische als de zure hydrolyse zijn omgekeerde reacties, van verestering. Bij hydrolyse is water nodig, bij verestering komt water vrij.

In een neutraal-waterig millieu vindt er geen hydrolyse plaats omdat je protonen of hydroxide ionen als katalysator nodig hebt.

Maar ik denk dat glycerol winnen op die manier best wel lastig is omdat de glycerol lastig is te scheiden uit het water/glycerol/zeep mengsel. Ik heb wel eens zeep gemaakt op die manier maar er ontstaat een harde klomp zeep zonder enige duidelijke afscheiding van een glycerol-fase. Water mengt namelijk behoorlijk goed met glycerol..
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

polidor
Elektron

Post by polidor » 08 Nov 2010, 09:10

Bedankt hoor voor de uitleg. Ik heb al door dat het niet zo eenvoudig zal zijn zonder dat ik het proefondervindelijk zelf zou moeten vaststellen. Voor wat betreft de prijs ( 2 euro voor 125 cl) moet ik wel vermelden dat ik voor iedere kweek van wasmotlarven in een 1,5 liter bokaal reeds 200 cl glycerol gebruik. Mocht ik dus er in slagen om het zelf te produceren dan spaar ik al gauw op jaarbasis heel wat euro's uit want ik kweek ook voor de vrienden sporthengelaars. Als ik er niet in slaag om zelf te produceren zal ik wel moeten overwegen om in vrac aan te kopen in Engeland waar de basisprijs ligt op 3 euro per liter. (in bidons van 25 liter) Negatief punt is wel dat er tamelijk hoge transportkosten bijkomen. Momenteel leef ik wel in een onderontwikkeld land voor wat betreft het gebruik van internet door de handel.
Als ik verdorie iets zoek voor aankoop op internet dan kom ik meestal in Nederland of andere landen terecht. Als de Belgische handel zo blijft aanmodderen dan wordt het hier binnen een paar decennia overal een "vogelrichtlijn gebied".
Als je in het buitenland een Dutch-sprekend persoon tegenkomt die er handel drijft of dan is het een Nederlander.
Belgen? Een paar in Benidorm. Dat wel. Om "Stella Artois" te tappen voor de gepensoneerden die er met de kaart gaan spelen.
Feiten zijn feiten.

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 11 Nov 2010, 11:52

Waarom naar England voor wat Glycerine?
Je kan het in Nederland kopen voor een paar euro per can van 5 Liter.
Niet bij de drogist, want die is veel te duur. Probeer eens bij Assink bv of een andere goedkope bron.

Zelf maken is zoiets als zuurstof en waterstof samen gaan voegen om water te maken..
Kosten zijn hoger dan de opbrengst.
Denk aan je apparatuur, verwarmen, electriciteit, tijd (tijd is geld), stank in huis van frituurvet, enz enz..

Wat betreft Nederlanders en handel. Daar staat Holland om bekend, al sinds een heel ver verleden.. VOC enz, Nederlanders zijn handelaren.

polidor
Elektron

Post by polidor » 11 Nov 2010, 15:26

Bedankt voor de tip. Ik zal zeker bij de door u vermelde firma eens informeren.
Volgens mijn bescheiden mening zijn er echter nog andere oorzaken waarom Nederlanders momenteel beter gebruik maken van het Internet als wij Belgen. Vooreerst moet ik ook uw aandacht er op vestigen dat het ook Frankrijk; voor wat betreft Internet-gebruik door de handel ; achterop hinkt. Er is daar nog meer als in Vlaanderen de taalproblematiek i.v.m. internationale contacten i.v.m. handel. De Fransman is gekend voor zijn chauvinisme en daaruitvolgend zijn er weinig Franse detailhandelaren die een tweede taal kennen. (Engels)
De problematiek in Vlaanderen is dat men het in België vanzelfsprekend vindt dat men als tweede taal in de scholen de taal van Voltaire aanleert. In Nederland is dat Engels. (de Internet-taal dus en ook een wereld-handelstaal)
De Vlamingen vertrekken daardoor automatisch met een achterstand t.o.v. de Nederlanders en die achterstand manifesteert zich niet alleen in het P.C. gebruik maar meer dan ooit in de handel.
Onlangs adviseerde een Vlaams Minister om als tweede taal Engels in te voeren.
Hij werd bijna gelyncht. Zelfs door sommige van zijn Vlaamse collega's. In België heerst nog steeds de verwerpelijke mentaliteit van een francofone elite dat men het Vlaamse volk dom wil houden.
Gelukkig zijn jullie Nederlanders daaraan ontsnapt.
Recent beweerde de Belgische Eerste Minister nog dat de Walen te dom waren om een tweede taal te leren.
Betekenisvol voor wat de Belgische politiek betreft. Maar wel een markant feit dat aanduidt dat de Vlaamse ontvoogdingsstrijd nog volop bezig is. Groetjes nog.

polidor
Elektron

Post by polidor » 22 Dec 2011, 11:19

December 2011.
Ben nog steeds op zoek naar glycerine aan een aanvaardbare prijs.
Voor wat betreft de vorenvermelde firma moet ik zeggen dat deze ruim het dubbele vraagt van de vraagprijs bij drogisten. Goed geprobeerd zeg ik!!!
Dus met deze verstrekte info was ik ook weeral geen stap vooruit.
En ik vertik het om 10 euro te betalen voor een liter glycerine.
In China kost dat spul nog geen twee euro per liter maar dan moet het wel aangekocht worden in containers van 1000 liter en moeten er uiteraard ook nog vervoerkosten en invoerrechten op worden betaald. En wanneer zal ik ooit 1000 liter verbruiken? Daarvoor is het leven als hobbyist te kort.
Groetjes nog.

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 22 Dec 2011, 12:16

Wat denk je dat het kwaliteitsverschil is tussen Drogisterij glycerine en laboratoriumkwaliteit glycerine? Daar zit het prijsverschil

En je zegt het zelf al: in China kopen kost je invoerrechten, opslag, vervoer enz enz.. dat is allemaal niet gratis, dus de verkoper van dat spul in Europa moet zijn kosten eruit hebben PLUS wat winst maken.

Dit is 2011 (bijna 2012), aanvaard de marktprijzen van deze tijd, en niet die van 25 jaar geleden.

Toch nog een kleine tip: BROUWLAND in Belgie.. die is goedkoop met glycerine.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 22 Dec 2011, 16:22

Ik snap je argument wel, alleen als hobbyist zijn de overwegingen wel eens anders. Als een simpele technische kwaliteit genoeg is, waarom dan betalen voor meer?

Ik heb wel eens gelezen dat mensen zelf glycerol maken uit frituurvet. Gaat met NaOH, meen ik. Polidor, ik zou eens zoeken op sciencemadness.org.

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 22 Dec 2011, 17:56

glycerol vs glycerine.
Maarja inderdaad, base gekatalyseerde hydratatie reactie van de esterbindingen tussen glycerol en vetzuren.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 22 Dec 2011, 18:06

Reap wrote:glycerol vs glycerine.
Is hetzelfde.
Organisch chemicus

polidor
Elektron

Post by polidor » 22 Dec 2011, 18:20

Prijs van 5 liter glycerine bij Brouwmarkt is 44,54 euro; vervoerkosten niet inbegrepen. (misschien BTW ook niet maar ik ga het niet vragen)
Ik koop toch niet aan die prijs.
Dan kan ik beter die glycerine bij de drogist gaan kopen.
Groetjes.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 24 Dec 2011, 14:22

Maar waarom heb je zoveel glycerol nodig?

Deze discussie gaat overigens nog weinig over organische chemie, spijtig...

Iedereen alvast prettige Kerstdagen gewenst!
Last edited by Pyrochemistry on 24 Dec 2011, 19:53, edited 1 time in total.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 24 Dec 2011, 14:30

Mwah, er zijn genoeg doeleinden voor glycerine, ook in cosmetica in voedingsmiddelen. Je wilt geen 100 ml nitroglycerine hebben, maar als je een paar liter zalf ofzo maakt kan daar zomaar een halve liter glycerine in gaan.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 24 Dec 2011, 14:34

hhm misschien was ik wat kortzichtig bij het posten van mijn vorige bewering :$

Gruson
Neon

Post by Gruson » 24 Dec 2011, 15:37

Waar het hart vol van is..? ;)
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Post Reply