Gezocht: analytische balans 0,1mg

Heb je laboratoriumbenodigdheden te koop staan of wil je juist iets hebben? In dit forum kunnen de aanbiedingen en aanvragen geplaatst worden. Chemicaliën moeten afzonderlijk geplaatst worden in de bijbehorende forums!
Post Reply
Latinitas
Foton
Chemistry interests: Analytical

Gezocht: analytische balans 0,1mg

Post by Latinitas » 09 Sep 2013, 17:54

Beste mensen,

Is er iemand die een functionerende analytische balans over heeft of weet waar er een wordt aangeboden? Op marktplaats en labstuff staan momenteel geen geschikte. Hieronder staat een voorbeeld van een balans zoals ik die op het oog heb.

Image

:)

rene13
Waterstof

Re: Gezocht: analytische balans 0,1mg

Post by rene13 » 11 Sep 2013, 17:11

ligt eraan wat je eraan wilt uitgeven
ik weet er misschien nog wel een te staan die niet meer gebruikt wordt(overcompleet)

Latinitas
Foton

Post by Latinitas » 14 Sep 2013, 18:50

Dat zou mooi zijn :).

Het is moeilijk om een prijsklasse aan te geven, omdat ik niet uitsluit wat extra neer te willen tellen voor wat meer kwaliteit. Op die manier kan bijvoorbeeld €100,- €200,- worden, maar dat kan natuurlijk niet eindeloos doorgaan. Een maximale prijsklasse is daarom lastig te geven. Labstuff bood een prima digitale analytische balans aan voor €90,- excl. BTW. die inmiddels verkocht is. Bij voorkeur zou ik in een dergelijke prijsklasse willen zitten. De prijsklasse kan - afhankelijk van de kwaliteit van de balans - eventueel opgeschroefd worden.

Even een losse vraag. Het is natuurlijk van belang dat een analytische balans goed geijkt is en realiseer me dat waarschijnlijk niet alle aangeboden balansen dat zijn. Als ik een balans koop, hoe kan ik dan weten of hij goed gekalibreerd is en dus de juiste massa aangeeft?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 16 Sep 2013, 20:48

Een echte analytische balans kost een vermogen, in ieder geval het tienvoud van je streef-budget. Deze balansen vindt je op analytische laboratoria en dienen regelmatig gekalibreerd te worden; veel te geavanceerd voor de amateur. Waarom zou je zoveel geld willen uitgeven aan zo'n balans?

Waarschijnlijk bedoel je een normale (laboratorium)weegschaal (0,01 g) welke inderdaad voor (minder dan) 100 - 200 euro nog wel zijn te verkrijgen. Een goede weegschaal met een nauwkeurigheid van 0,01 g, is nauwkeurig genoeg voor de gemiddelde amateurchemicus. Een echte bovenweger, de robuustere en betrouwbaardere variant van de gewone weegschaal, kost ook al een paar honderd euro extra, hier zou ik niet heel veel geld aan uitgeven.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Latinitas
Foton

Post by Latinitas » 16 Sep 2013, 21:17

Een echte analytische balans kost inderdaad een godsvermogen :( . De versie op labstuff kostte echter €90,- en in die prijsklasse kan ik het financieel zonder probleem hebben. Meer is eventueel ook mogelijk. Ik verwacht voor een dergelijke prijs een oud tweedehandsje en natuurlijk geen glimmende nieuwe.

De analytische balans is gezien zijn nauwkeurigheid aantrekkelijk voor kwantitatieve analyses van (koper)legeringen. Een bovenweger is dan niet nauwkeurig genoeg. Mocht iemand een goed aanbod hebben - eventueel ook enkele maanden na nu want ik verwacht niet dat er momenteel in het algemeen veel aanbod is - dan hoor ik het graag.

Edit: heeft het bijvoorbeeld zin om op deze advertentie in te gaan?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 16 Sep 2013, 23:32

Vragen aan die persoon kost niets ;) Ziet er wel grappig uit, in wezen een analytische balans..

Voor koperbepalingen kan je ook wel een balans gebruiken met twee cijfers achter de komma, echter wordt de gevoeligheid van de bepaling dan kleiner. Dit zegt echter niets over de betrouwbaarheid en de reproduceerbaarheid. Indien je een balans hebt met een kleinere meetfout, dan neemt de betrouwbaarheid toe. Het verschil tussen de echte bovenweger en een analytische balans, zit hem in het aantal significante cijfers waarmee gewerkt wordt, niet zozeer in de spreiding van de metingen.

Op de meeste labs wordt gestreefd naar een betrouwbaarheid van 95%, dat wil zeggen dat wanneer je serie monsters met een bekende concentratie analyt meet, dat slechts 5 % van de gemeten monsters een waarde geeft die significant van de targetwaarde afwijkt. Daarom is het belangrijk om met robuuste apparatuur, analyses te verrichten, dan blijven de resultaten betrouwbaar en kan er vanuit worden gegaan dat de gemeten waarde ook een representatieve schatting is van de "werkelijke waarde". Je kan je misschien voorstellen dat dit voor een amateurchemicus minder nauw komt. Naast analyseapparatuur, maakt de analist ook fouten; neem in acht dat een ongetraind persoon een grotere spreiding in een serie (natchemische) metingen produceert dan iemand die voldoende oefening heeft gehad. Om het hele stukje anders te formuleren; iedere handeling, verdunning, of analyse introduceert een fout in het getal waar je geintesseert in bent. Analist/opdrachtgever, of jij in dit geval bepaald hoe groot die fout mag zijn.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply