Destillatie van brandspiritus

Alles over koolstofchemie, de verbindingen, naamgeving etc. Denk hierbij aan alkanen, alkenen, amines, alcoholen etc.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Destillatie van brandspiritus

Post by spidey » 16 Feb 2010, 13:11

Leuk dat je dit hebt opgepikt, user.

Bij een gewone destillatie volgens Egler, die ik heb uitgevoerd, ontstaat er een kleurloos product dat al een stuk meer naar ethanol ruikt dan spiritus, maar waarin nog genoeg troep zit om het voor veel toepassingen bruikbaar te maken.

Ik heb een vraag over werken met een vigreux. Hoewel ik er eentje heb liggen, heb ik er nooit mee gewerkt. Onbekend maakt onbemind, denk ik.

Woelen gaf al aan dat het vigreux zelf wordt ingepakt in een buis om tocht tegen te gaan. Maar hoe hangt dit nu samen met de werking van het vigreux? Het is toch de bedoeling, dat het ook als koeler werkt? Hoe werkt het precies?

Jullie gebruiken bewust een heel hoog vigreux. Kan iemand dit uitleggen?
user wrote:Soda is de grootste afzetterij die er is , je koopt verdomme 70% water
Laten we het taalgebruik een beetje netjes houden.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 16 Feb 2010, 15:21

Je zou je experiment, liefst met foto's, kunnen documenteren in de experimenten sectie, als je dat wilt! :)

Verdomme kan nog wel door de beugel, zeker met een ' :P ' erachter vind ik.

user
Waterstof

Post by user » 16 Feb 2010, 16:30

Vigreux condenser
Borosilicate glass Vigreux column with 24/40 ground glass joints. Typical sizes are 200 mm and 300 mm which refer to the effective separation length or indentation length.

A Vigreux condenser is a modification of the air condenser. It is usually used as a fractionating column for fractional distillations. Unlike straight-walled columns, a Vigreux column has a series of downward-pointing indentations on the inside wall which serve to dramatically increase the surface area without increasing the length of the condenser. Because of their added complexity, Vigreux columns also tend to be considerably more expensive than traditional straight-walled designs.
Aldus wikipedia.

Een vigreux zorgt voor innig contact tussen vloeistof en damp, hierbij komt dus de laagst kokende stof het eerst bovenin.
En inderdaad speelt luchtkoeling een rol in het fractioneren van de damp, bijv in geval van azeotropen.
Ergens is een vigreux inpakken een beetje hypocriet maar het versnelt wel het proces.
Water/alcohol klassiek destilleren resulteert bijv in een damp van 70/30 EtOH/H20.
Als men hierbij een vigreux zou gebruiken kan dit verschoven worden naar bijv 90/10
In theorie zou een oneindig lange vigreux het beste werken.
Voor de procedure die ik beschreef is een lange vigreux gewoon idealer om een scherpe fractie te krijgen.
Eventueel zou een lege buis gevuld met glasscherven of zelfs spijkers perfect moeten werken :)

Sorry voor het taalgebruik :P, de consument laat zich gewoon zo makkelijk een oor "aanschroeven" :P

Aangezien ik toch nog van plan was de procedure te gaan herhalen op iets grotere schaal ga ik het wel documenteren.

woelen
IJzer

Post by woelen » 17 Feb 2010, 08:34

Het tochtvrij maken van een vigreux is meer bedoeld om er voor te zorgen dat de vigreux een constante koeling levert. Als je in een ruimte zou werken waar helemaal geen luchtstroming zou zijn, dan zou een vigreux niet voorzien hoeven worden van isolatie er om heen, maar dat is in de praktijk nooit het geval. Een keer er langs lopen en het is al weer mis.

Een vigreux werkt optimaal als je zodanig verwarmt dat de dampt van de laagste fractie het net haalt tot bovenin, zodat het kan condenseren in de koeler en de vloeistof richting opvangkolf kan stromen. Je moet dus zo verwarmen dat je net vloeistof ziet condenseren bovenin. Dit kun je wel zien, je ziet in de kolom de vloeistof wel aan het glas ontstaan en als dit bijna bovenin is, dan moet het heel langzaam gaan en een paar cm voorbij het hoogste punt van de vigreux bovenin tot stilstand komen.

Als je nu tocht hebt, dan is het heel lastig om de verwarming zo te kiezen dat je net een destillatie hebt. Iets meer tocht en je bent alleen maar aan het refluxen en iets minder tocht en je verwarmt te hard, waardoor de scheiding minder goed wordt. Tocht is vlagerig en je kunt dus nooit snel bijregelen hierdoor. Dit kun je dus opvangen door de vigreux in te pakken. Een low-budget methode is inpakken in alu-folie of handdoekken, een betere methode is een glazen buis er om heen. De kolommen die ik heb hadden de glazen buis meegeleverd en daar zitten ze mooi in verpakt. Je kunt dus nog steeds mooi zien wat er gebeurt binnen in de kolom. Ik heb ook nog een andere vigreux voor NS 14 waar een mantel van glas omheen zit die je vacuum kunt zuigen. Dan heb je nog minder last van tocht en is er vanuit de vigreux vrijwel alleen warmteverlies middels straling. Helaas is die vigreux kapot, het punt waar je hem vacuum mee kunt zuigen is afgebroken (om die reden heb ik hem gratis gekregen), maar nog steeds is hij prima bruikbaar, want ook hier heb je dus om de vigreux een glazen buis die de meeste tocht wel afschermt.

@Jor: Taalgebruik is wel belangrijk voor een serieus overkomend forum. MSN-taal, slang, gescheld en gevloek vind ik niet passen op een serieus forum, het doet afbreuk en trekt k3wls aan. Ook een woord als v* is nou niet bepaald fraai. Maar goed, User heeft zijn verontschuldiging aangeboden, dus wat mij betreft is het afgedaan, maar ik wou jou als mod nog wel even laten weten dat voor mij het taalgebruik wel belangrijk is.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 17 Feb 2010, 15:32

Ja Wilco, daar heb je inderdaad een punt. Het geeft inderdaad niet een hele serieuze indruk.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 17 Feb 2010, 15:41

Goed, genoeg over taalgebruik, het euvel is inmiddels verholpen. Laten we weer ontopic gaan. :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 17 Feb 2010, 18:19

User, woelen, bedankt voor jullie uitleg over het vigreux. Het is me nu ook (eindelijk) duidelijk dat je bepaalt welke fractie(s) je krijgt (cetris paribus), door het regelen van de warmtebron. Het vigreux dat ik heb, is 30 cm lang en heeft een zijuitgang, zoals een destillatiekolf volgens Egler. Ik neem aan dat de condensvorming bij een dergelijk vigreux dus altijd onder de zijuitgang moet blijven. Ik zal gaan zoeken naar een geschikte buis om de koeling mooi constant te krijgen.
user wrote:(..)Eventueel zou een lege buis gevuld met glasscherven of zelfs spijkers perfect moeten werken(...)
Ik snap de gedachte dat dit het contactoppervlak enorm groot maakt, maar waarom kiest men dan bij een vigruex niet voor minder ruimte tussen de uitsteeksels in het vigreux. Dat verbetert dan toch de efficiëntie bij gelijkblijvende lengte? Og heb ik gewoon een goedkoop vigreux?
woelen wrote:Het tochtvrij maken van een vigreux is meer bedoeld om er voor te zorgen dat de vigreux een constante koeling levert. (...)
Constant, maar wel met een negtieve gradiënt naar omhoog, neem ik aan?

user
Waterstof

Post by user » 17 Feb 2010, 18:57

Een veel gebruikt alternatief voor een vigreux kolom zijn raschig ringen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Raschig_ring.

Deze doen in principe hetzelfde.
De spijkers of bouten welke weleens door amateur brouwers worden gebruikt zijn niets anders dan een goedkope rip-off van het idee van meneer raschig.
Voor alcohol distillatie werkt dit echter uitstekend.
Uiteraard niet in agressief milieu.

Waarom een vigreux kolom de voorkeur geniet durf ik niet te zeggen iemand?
Het lijkt me dat een buis vol met ringen efficiënter zou zijn.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Feb 2010, 19:07

Vigreuxkolommen hebben weinig schalen maar zijn gemakkelijk schoon te maken en kunnen tegen zeer corrosieve dampen en vloeistoffen. Ze zijn bovendien goedkoop, vergeleken met Raschigringen. Pakkingen zoals de Raschigringen zorgen voor een groter contactoppervlakte waardoor je kolom een betere scheiding krijgt. Andere veelvoorkomende pakkingen zijn porseleinen zadels of metaalschuim, meestal is dit voor kolommen om een fabrieksdestillatie op schaal te kunnen nabootsen.
Organisch chemicus

woelen
IJzer

Post by woelen » 17 Feb 2010, 19:38

spidey wrote:Constant, maar wel met een negtieve gradiënt naar omhoog, neem ik aan?
Uiteraard is er een negatieve koelingsgradient naar omhoog, om de simpele reden dat het temperatuurverschil met de buitenlucht kleiner wordt naarmate je verder omhoog gaat in de kolom.

user
Waterstof

Post by user » 19 Feb 2010, 13:00

In een aantal MSDS'n van MEK staat beschreven dat het "incompatible" is met Hydroxides, waaronder dus ook natronloog.
Ik kan me niet voorstellen welke reactie er zou moeten optreden en het internet kan me hier niet echt bij helpen aangezien het een nogal relative zoekopdracht is.

Aangezien ethanol niet reageert met NaOH maar slechts oplost zou het een methode kunnen zijn voor het te verwijderen van mek.
Iemand ideeen?

Wat ooknog zou kunnen is de ethanol omzetten in een ester en deze vervolgens weer ontleden etc.
Praktisch lijkt me dit niet gezien de kosten,lage opbrengst etc.
Eventueel een moleculaire zeef om alcohol en mek te scheiden ?
"just tossing a ball" :)

Gruson
Neon

Post by Gruson » 19 Feb 2010, 13:06

Wat misschien zou kunnen (al eerder genoemd) is het vormen van het bisulfiet adduct. Dit is waarschijnlijk onoplosbaar in ethanol (in ieder geval zijn grotere bisulfiet adducten onoplosbaar in ethanol).
Als je base bij MEK gooit krijg je waarschijnlijk je enol en van daar uit allerlei reacties.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

yono
Foton

Post by yono » 23 Dec 2013, 22:08

Als brandspiritus gedestileerd is kan je t dan drinke als je t verdunt?
Of kan je het zo al drinken?
Volgens wikipedia ga je dan kotsen.

woelen
IJzer

Post by woelen » 24 Dec 2013, 16:49

Je kunt brandspiritus niet drinken, ook niet na destillatie. Zelfs als je de onaangenaam ruikende stof er uit hebt gehaald, dan heb je de giftige stof er nog niet uit gehaald. Die destilleert nl. mee. Ze hebben spiritus zo gemaakt dat de giftige stof en de alcohol nauwelijks van elkaar te scheiden zijn door destillatie. De kleurstof en de stinkende stof kun je er echter wel relatief gemakkelijk uit halen. Op die manier kun je de spiritus bruikbaar maken voor bepaalde schoonmaaktoepassingen of bepaalde labtoepassingen, maar zeker niet voor consumptie.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Dec 2013, 14:38

Laat het duidelijk zijn: consumptie van spiritus of andere vormen van gedenatureerde alcohol zal resulteren in ziekenhuisopname en zal permanente gevolgen hebben voor je gezondheid.
Organisch chemicus

Post Reply