Dat eerste klopt ja. Misschien is roeren (zoals MV10) zegt, nog niet zo'n slecht idee. Dat tweede klopt niet helemaal, de afstand maakt niet zoveel uit, koper(II)sulfaat (maar ook bijvoorbeeld keukenzout) hebben bij mijn glaswerk de neiging om langs glas omhoog te 'kruipen'/kristalliseren. Op zich ook niet zo raar, de kleine kuiltjes in het glas net boven het oppervlakte van de oplossing worden gevuld met kristallen wat vervolgens weer vloeistof 'opzuigt' en zo gaat dat proces door.spidey wrote: Dit kan maar 1 ding betekenen: je oplossing was niet verzadigd. Op precies deze manier heb ik een van mijn beste kiemkristallen van bariumchloride opgelost.
Dat is een kwestie van genoeg ruimte laten tussen de vloeistofspiegel en de reageerbuisopening.
Ziet er interessant uit. Heb je al een idee hoe je het gaat maken? Alles van glas en een zoutbrug of zoiets?MV10 wrote:Zelf denk ik eraan om zoiets te maken:Onder rechter bekerglas hoort natuurlijk nog een magneetroerder![]()
Als het oplosmiddel links afdampt daalt het vloeistofniveau, waardoor er verzadigde oplossing uit het rechter bekerglas in het linker bekerglas (met je stof + roervlo, evt verwarming) wordt gezogen. Misschien ook nog in het linker bekerglas een soort roermechanisme, maar dan moet je je kristal weer aan een touwtje gaan hangen..
Iemand hier ervaring met kristalgroei waarbij de oplossing wordt geroerd?
Ik heb geen ervaring met geroerde oplossingen kristalliseren, ik had altijd het idee dat trillingen/beweging niet goed zijn voor 'mono-kristallen' maken. Per ongeluk heb ik wel een keer met een constante trilling kristallen gemaakt en dat gaf wel een interessant effect (trillingen van ventilator). Ik wil dat nog wel eens weer gaan proberen, hier het resultaat: viewtopic.php?f=10&t=360&p=2824#p2824. (waarschuwing: oud topic, oude ideeën)
De 'pro-opstellingen' (voor bijvoorbeeld Laser Facility) doen echter wel weer aan roeren! Maar dat zijn ook erg zuivere oplossingen...
Gewoon er in hangen... zie filmpje (bron tekening) op 4 min 50 maar... Die oplossingen zien er ook niet echt zuiver uit en het beweegt ook allemaal.MV10 wrote: PS kan iemand me uitleggen hoe crystallerie precies verzadigde oplossing in zijn opstelling laat druppelen? Ik zag die fles hangen maar niet mee gekregen hoe hij dit nou precies doet.