In- en verkoop kwik

Voor al het ong'looflijk slap gelul.
Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Re: In- en verkoop kwik

Post by Heisenberg » 27 Jul 2014, 08:51

Mag een chemiebedrijf ook geen tweedehands kwikthermometers verkopen?
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 27 Jul 2014, 18:29

Heisenberg wrote:Mag een chemiebedrijf ook geen tweedehands kwikthermometers verkopen?
woelen wrote:Volgens mij is verhandelen van kwik niet verboden, maar is het verkopen van gebruiksvoorwerpen (zoals thermometers, drukmeters e.d.) waarin kwik is verwerkt verboden. Kwik mag niet meer gebruikt worden in de consumentenmarkt voor een breed publiek. Voor zover ik weet mag het nog wel verkocht worden gewoon als kwik, als zuiver element/chemische stof. Er zullen maar weinig mensen zijn die op die manier kwik kopen en ze weten dan ook wel dat ze een giftige stof kopen, terwijl bij consumententoepassingen voor de eindgebruikers het lang niet altijd duidelijk is dat hun apparaat een erg giftige stof bevat.

Hier op het forum wordt regelmatig kwik aangeboden, maar er zijn ook nog wel leveranciers die het aanbieden, ook beschikbaar voor particulieren. Als je kwik wilt kopen, voor de heb, dan zou ik wel zorgen dat je een goed sample hebt. Kopen van de eerste de beste persoon die het aanbiedt kan leiden tot teleurstellingen, omdat het verontreinigd kan zijn, dof met veel troep er in wat blijft plakken aan vanalles en nog wat. Ik zou ook niet te veel kopen. Een sample van 100 gram is heel aardig (een kleine 8 ml) als je dat in een klein dikwandig glazen flesje hebt met een goed vastgeschroefde stevige plastic dop. Ideaal hiervoor is een klein 50 ml Schott-Duran flesje met een GL32 dop er op. Heel stevig en goed afgesloten.
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 27 Jul 2014, 18:42

En artikel 2.1: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009890/g ... 27-07-2014.
Als ik tweedehands thermometers heb, mag ik die dan verkopen in een chemiewebshop? Ik zal dit sws nog navragen bij de belastingdienst.

Edit: als dit niet kan kan ik natuurlijk ook thermometers als particulier verkopen via marktplaats ofzo :)

Edit2: nog een link: http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... ermometer/.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 20 Oct 2014, 22:11

Ik zit te denken om als kwiksample een kwikschakelaar(mercury tilt switch) van Ebay te kopen. Valt dit ook onder een gebruiksvoorwerp(wat dus niet mag)?
Het is heel klein bolletje kwik en als ik het fixeer(pootjes van de schakelaar vastlijm op een stukje piepschuim ofzo), dan is het voor mij wel een veilig genoeg sample om thuis te hebben.

Nog iets, ze worden slechts per 10stuks op Ebay verkocht. Is hier nog meer interesse in? Ik hoef er dan niks voor, als ik met de overige 9 switches iemand blij kan maken, dan kan dat zo.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 24 Oct 2014, 00:01

Ik zou dan toch liever een wat groter sample kopen bij bijv. Labstuff. Daar koop je 100 gram (pakweg 7,5 ml) voor EUR 25 of zo. Zoals ik al een keer eerder heb geschreven, doe dit in een dikwandig glazen flesje van 25 ml (een Schott Duran flesje met GL 32 dop) en als je dat veiliger vindt, kun je die op zijn beurt doen in een stevig transparent PVC potje. Zelfs als je hem dan laat vallen breekt hij dan niet en dan zit er altijd nog een tweede potje omheen. Je kunt het kwik dan nog steeds mooi duidelijk zien.

Denk aan zoiets als dit, maar dan kleiner: http://www.ebay.nl/itm/5-x-500ml-PVC-Pl ... 257849dea3.

Soms zijn er ook 100 ml potjes, maar die kan ik nu niet zo snel vinden.

Op deze manier bewaar ik mijn kwik ook.

De kwik-schakelaartjes die je tegenwoordig kunt kopen stellen echt niks voor. Ze zijn slechts een paar mm in doorsnee en de kwikdruppel er in is misschien 1 mm in doorsnee. Niet echt indrukwekkend. Deze dingen kunnen ook kapot gaan, het glas is vrij dun.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Kwikboy
Foton

Post by Kwikboy » 10 Feb 2015, 12:52

Goede dag wie weet waar ik vloeibaar kwik kan verkopen
Heb n potje van ca 10kg wie kan me helpen mvg

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 10 Feb 2015, 13:06

Je kunt kwik o.a. hier verkopen, of op websites als e-bay of marktplaats.
Anders kun je het volgens mij ook gewoon inleveren bij de milieustraat.
-
Ik heb trouwens intussen een heel mooi kwiksample van ong. 2ml. Een flinke druppel in een klein plastic potje. Ben er ontzettend blij mee :)
Heb dus nog ong 5ml kwik over, en dat heb ik op school in een goede kast gezet (ook in plastic potje).
Image
50ct ligt ernaast voor de grootte.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Claudia
Foton

Post by Claudia » 11 Jul 2015, 18:32

hallo,
ik heb bijna 2 kilo en wil dat graag verkopen

Rutger
Helium

Post by Rutger » 12 Jul 2015, 16:22

Hallo Claudia,

Zoals je hier op de site kunt lezen, is de zuiverheid van het kwik belangrijk.
Als je er troep op ziet drijven, is het niet veel waard. De meeste hier aangeboden kwik is onzuiver, heeft jaren ergens op zolder gestaan. Als je wilt verkopen doe je er goed aan de zuiverheid/herkomst even te vermelden.

Stiefbeen
Foton

Post by Stiefbeen » 30 Sep 2016, 13:03

Ik heb plm 60 kilo schoon kwik staan. Wil iemand hier op bieden?

Post Reply