Analytische balansen Mettler AE serie.

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Rutger
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Analytische balansen Mettler AE serie.

Post by Rutger » 07 May 2015, 15:52

Bij het klassieke analytisch chemische werk is een goede balans onontbeerlijk.

Hier zie je hoe goed een oude AE240 nog werkt. Minstens 20 jaar oud, zelf opgehaald in Duitsland.

Deze balans heeft 2 ranges: van 0 tot 40 g op 0,00001 g en 0 - 200 g tot op.0,0001 g.
De laatste digit is nooit 100% juist, maar wel meenemen.

In dit filmpje worden 3 gewichten van 20 g en één van 100 g gebruikt, allen uit de e2 klasse.
Gebruik balans: eerst in het 40 g bereik, daarna in het 200 g bereik. Let op hoe accuraat dit apparaat werkt!
Je moet wel voorzorgen nemen: waterpas, trillingvrij, geen direkt zonlicht, constante temperatuur, geen tocht, geen magneten in de buurt, geen statische elektriciteit (relatieve vochtigheid rond 50 a 60 % helpt). Gewichten alléén met niet krassend pincet, schone doek of handschoen aanraken.

Hoog nerd-gehalte! B)

https://youtu.be/65ZMBFK7k_c
Last edited by Rutger on 11 May 2015, 11:30, edited 2 times in total.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Analytische balansen Mettler AE serie.

Post by woelen » 07 May 2015, 22:42

Dit zijn inderdaad hele mooie meters. Zelf heb ik een Mettle AE100. Deze is ook zeker 20 jaar oud. Die van mij heeft een range van 0...100 gram met een resolutie van 0,0001 g. Dat is al heel nauwkeurig. Een klein stofje weegt al gauw 0,0001 g. Ook leuk om te zien is de verdamping van water. Als je in de weegschaal een open bakje met water zet, dan zie je hem langzaam terugtellen.

Die 0,00001 gram nauwkeurigheid is dat in de praktijk nog werkbaar? Je moet dan wel heel kleine korreltjes hebben van iets wil je daarbij nog op het exact door jou gewenste gewicht uitkomen. Ook als een stof iets hygroscopisch of iets efflorescent is dan is afwegen op een dergelijke nauwkeurigheid naar mijn idee onmogelijk.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Rutger
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Re: Analytische balansen Mettler AE serie.

Post by Rutger » 08 May 2015, 10:18

Ja, dat ben ik met je eens, het inwegen op een milligram is al een precisieklusje.
En met niet-stabiele componenten is het compleet ondoenlijk.
Het voordeel van de 10x hogere accuratesse betekent dat je kleinere hoeveelheden sample of reagentia nodig hebt, of dat je nauwkeuriger kunt werken.
Het kopen van deze balans was wel een gok, omdat ik geen weegtafel heb en een houten vloer in mn labje. Maar een AE200 werkte er perfect....

Meestal kom je voorschriften tegen als "weeg ongeveer 0,5 gram nauwkeurig af".
Dan gaat het erom het afgewogen materiaal terug te rekenen naar een concentratie na oplossen en verdunnen tot een exact volume. Omdat ik net begonnen ben, wil ik starten met oertiterstoffen. Die moeten voldoende zuiver zijn, zijn zeer stabiel en hebben een hoge molmassa, zodat je met hoge nauwkeurigheid begint. Daarna de titervloeistoffen, die tegen de eerstgenoemde gesteld kunnen worden.

Grappig, mm eerste spielerei was ook het vergelijken van de verdampingssnelheid van demiwater en ethanol!

Ik heb nu een AE200 over, die ik binnenkort wil gaan verkopen.
Mm volgende YouTube zal wat aansprekender moeten worden. 8-)

Post Reply