Natriumchloride

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Natriumchloride

Post by Z4x » 27 Jul 2015, 00:57

Ik kwam deze rakker nog tegen, helaas nooit op forum geplaatst blijkbaar, maar deze is niet aangetast door vocht/zweten. Hoe kan dat? Iemand ideeën?

Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met het kristalrooster. Sommige NaCl kristallen zijn bijvoorbeeld mat in plaats van mooi doorzichtig. Het kristal hieronder heeft zelfs in het midden mat en aan de randen helder.
NaCl-kristal-survivor.jpg
Excuses voor de slechte foto, camera is even op vakantie. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 27 Jul 2015, 17:21

Ah-ha, ik heb nog een foto gevonden van 23-7-2014, oh, dan heb ik net zijn verjaardag gemist. :+
nacl_kristal_vroeger.jpg

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 19 Aug 2015, 12:20

Kan het zijn dat de temperatuur veel invloed heeft op de vorming van stabiele of niet stabiele NaCl kristallen? Ik las dat Natriumsulfaat bij 32 graden Celsius zijn kristalstructuur verliest, zou NaCl ook zoiets hebben?

Wat is dan beter, bij een hogere temperatuur laten uitkristalliseren of bij een lagere temperatuur (dan kamertemperatuur)?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 20 Aug 2015, 00:51

Intuïtief zou je zeggen laag, want bij hoge temperatuur lost meer zout op.

Even een heel theoretisch verhaaltje; het kan ook zijn dat dit niet waar is aangezien kristallisatie gedreven wordt door allerlei thermodynamische processen. Wat ik in ieder geval weet is dat een kristallisatieproces vooral door entropie gedreven wordt en dat er dusdanig veel entropiewinst is door de ruimtelijke ordening dat die term (T deltaS, dus ook de temperatuur) dus het meeste invloed heeft op de totale vrije energie van het proces.. Even uitgaande voor de formule van Gibbs's free energy (Delta G = Delta H - T Delta S) zou een hogere temperatuur dus bijdragen aan de tweede term. (Deze term moet zowieso groter zijn dan de enthalpie term anders is het proces niet spontaan; als de temperatuur heel laag is, is er dus geen kristallisatie.)

*Er zijn meerdere soorten entropie, de meeste entropiewinst wordt veroorzaakt door wanorde (veel micro states) bij kristallisatie werkt het dus net andersom, daar wil het systeem zo efficiënt mogelijk geordend te worden omdat het dan kennelijk toch meer micro states aan kan nemen.. Wiskundig volgens Boltzmann: S = Kb Ln W, waar K is de Boltzmann constante en W is de som van het aantal micro states.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 20 Aug 2015, 09:39

Ik dacht ook aan een lagere temperatuur. Iets met minder ion mobiliteit dus stabieler, maar aan de andere kant, het zou ook kunnen dat de niet doorzichtige NaCl kristallen water in het kristalrooster hebben doordat dit er tijdens het (te) snel kristalliseren niet op tijd uit kon. Dan zou het opvoeren van de temperatuur het water sneller kunnen verdrijven, maar het verdampen en daarmee kristalliseren gaat dan ook weer sneller. :s
Misschien dat ik een hogere temperatuur eerst probeer, dat is makkelijker te maken. Of ik gooi de hele opstelling in de koelkast of vriezer... dat is ook makkelijk, hmmm. :)

Aah, meneer Gibbs. Wat ik nog niet helemaal begrijp is of delta H nou ook verandert. H is U + pV. Als ik heel simpel naar mijn oplossing kijk zou je kunnen zeggen dat het volume van waar de ionen in rond 'zwemmen' kleiner wordt en dan is delta H bijna altijd negatief tenzij de temperatuur nul is dan beweegt er niks. Heel erg hand-waving zou zijn om te zeggen dat de druk eerst ook toeneemt tussen de ionen onderling totdat die te groot wordt en kristallisatie voorkeur krijgt.
Als je naar de definitie van Gibbs kijkt dan staat er dat er geen warmte naar buiten of in het systeem mag gaan, maar als water verdampt koelt de oplossing af. Vervolgens neemt de oplossing weer warmte op van de omgeving. Dus de Gibbs-vlieger gaat hier niet op? :+

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 20 Aug 2015, 13:02

Het lijkt erop dat de potentiaal U voor NaCl erg gelijkmatig is. Als je het oplosbaarheidsdiagram (oplosb. vs. T) bekijkt, dan is dit een vrijwel horizontale lijn. Ik vermoed in elk geval dat het de potentiaal is die hiervoor verantwoordelijk is en niet zozeer het aantal microtoestanden.

Ik vermoed (pers. ervaring) dat met name stofvrij houden van de oplossing en het voorkomen van verandering van omgevingstemperatuur de belangrijkste grootheden zijn voor goede kristalvorming. Ik heb zelf zo'n witte veeg in een groot ijzer(III)ammoniumsulfaatkristal gehad toen er een keer een koude nacht was, waardoor er die nacht heel veel groei was.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 Aug 2015, 09:58

Hoe meer ik er over nadenk; waarschijnlijk is de kristalgroei inderdaad gewoon te snel en krijg je daardoor van die witte kristallen.

Het lijkt ook mogelijk om niet kubusvormige kristallen te maken van NaCl, namelijk NaCl-2H2O.
Dit gebeurt onder de nul graden: http://people.ucalgary.ca/~kmuldrew/cry ... ap6_1.html en wikipedia... zie ik nu... :P

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 Nov 2015, 11:21

Wildgroei van natriumchloridekristallen op het oppervlakte van het bekertje had ik voor de grap verder laten kristalliseren.
De kristallen hebben een hele mooie glinstering. Moeilijk vast te leggen op een afbeelding, maar je ziet de kleurverschuiving hier en daar wel.
De kristallen zijn ongeveer één millimeter groot.

De foto's zijn mooier als ze groot zijn, dus wel even klikken op de foto. B)
NaCl-minis_01.jpg
NaCl-minis_02.jpg
NaCl-minis_03.jpg

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 21 Nov 2015, 13:15

Dit zijn fantastische fotos. Zijn dit gewoon kristallen in een opgedroogde druppel zout water? Het lijkt ook of ik reflecties zie van je kamer. Heel bijzonder wat je met heel gewone spullen en goede fotografie kunt doen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 21 Nov 2015, 14:44

woelen wrote:Dit zijn fantastische fotos. Zijn dit gewoon kristallen in een opgedroogde druppel zout water? Het lijkt ook of ik reflecties zie van je kamer. Heel bijzonder wat je met heel gewone spullen en goede fotografie kunt doen.
Dankjewel. :D

Het is in een plastic bekertje. Zie ook onderstaande foto.

Het was de bedoeling om een grote kristal te maken, maar dat leek niet te lukken dus opende ik paar weken geleden de verdampopstelling (gesloten bak met vochtvreter).
Door het openen en bewegen had ik plotseling overal kleine kristallen in het bekertje. Ik had geen tijd en zin om de boel aan te passen en heb ik de kleine kristallen laten zitten.
Deze kristallen zijn langzaam gaan groeien afgelopen week en de foto's tonen het resultaat.
nacl_minis_bakje.jpg

spidey
Kobalt

Post by spidey » 24 Nov 2015, 00:15

Inderdaad fantastische foto's. Je hebt met deze thread wel onze ogen geopend voor het alledaagse NaCl!

Als ik je goed begrijp heb je dus gefocust op de bodem van je beker?
Z4x wrote:Door het openen en bewegen had ik plotseling overal kleine kristallen in het bekertje.
Dat klinkt naar oververzadiging, onze aloude vijand bij het maken van kristallen....
(Misschien is het kristalgroeien op een trilplaat wel helemaal niet een verkeerd idee?!)

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 24 Nov 2015, 12:45

spidey wrote:Inderdaad fantastische foto's. Je hebt met deze thread wel onze ogen geopend voor het alledaagse NaCl!

Als ik je goed begrijp heb je dus gefocust op de bodem van je beker?

Dat klinkt naar oververzadiging, onze aloude vijand bij het maken van kristallen....
(Misschien is het kristalgroeien op een trilplaat wel helemaal niet een verkeerd idee?!)
Bedankt! Foto's waren van de zijkant, vandaar ook op de achtergrond kleurtjes van de andere kristallen.

Oja, trillen tijdens kristalliseren moet ik nog een keer gaan proberen, zoals ik hier ooit bedacht had: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.p ... =360#p3593

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 11 Dec 2015, 23:04

Snel natriumchloridekristallen maken wil gewoon niet, dan krijg je zoals de veel eerdere pogingen van die vage kubusvormen die op bismut lijken.
Je kan wel mooi zien dat naarmate er meer oppervlakte is om op te kristalliseren het kristal meer helder wordt. Al lijkt het effect wel heel erg discreet in plaats van continu.
nacl_onderkant_snel.jpg
nacl_bovenkant_snel.jpg

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 29 Jan 2016, 18:40

Opnieuw foto's gemaakt met andere achtergrond en DVD's voor kleur. 8-)
Het is allemaal keukenzout. :+
Oh ja, de kristallen zijn wel iets gegroeid.
DSC_1218-2.jpg
DSC_1216-2.jpg
DSC_1215.jpg

spidey
Kobalt

Post by spidey » 01 Feb 2016, 13:37

Allemaal met mooie scherpe hoeken.
Hoe groei je zulke nu verder tot 1cm of meer?

Post Reply