Rood kwik

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
john
Elektron

Rood kwik

Post by john » 29 Oct 2009, 09:39

Naam stof
Rood kwik?

Hoeveelheid
???

Doel van gebruik van stof
???

Opmerkingen
Voor een ongevaarlijke industriele toepassing zijn ben ik op zoek naar rode kwik. Waar moet ik zoeken ?

Nee, ik wil geen kernbom maken. Het gaat juist om een vriendelijke toepassing. Ik zoek een vloeistof die rood blijft en niet mengt met andere (gekleurde) vloeistoffen.
Last edited by john on 29 Oct 2009, 12:43, edited 1 time in total.

Labstuff
Boor

Re: gezocht

Post by Labstuff » 29 Oct 2009, 10:12

Ben jij dezelfde persoon die de vraag over 'sneeuwbollen met kwik' op chemieforum.nl heeft gezet?
Indien dat zo is, kwik wordt NOOIT verwerkt in sneeuwbollen, indien je dat wel doet ben je in overtreding betreft de warenwet. Zoiets als Cadmium in babyspeelgoed verwerken...

Bovendien 'Rode kwik' bestaat niet officieel, of bedoel je een kwikverbinding? HgS of het 'geheimzinnige' Hg22O11

en kijk hier eens http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... r_gezwegen.
Wil je wellicht een kernbom maken :D

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 29 Oct 2009, 12:09

Zou je je topic naar de Gezocht-regels kunnen aanpassen?
Organisch chemicus

john
Elektron

Post by john » 29 Oct 2009, 16:32

Nee, ik wil geen kernbom maken. Ik zoek een rode vloeistof die niet mengt met andere vloeistoffen. Het zijn dus twee stoffen die gescheiden van elkaar blijven. Rood. Wie weet iets op dit gebied ? Wie weet iets van deze speciale olie ? Heeft iemand van jullie tijd om mij hiermee verder te helpen ? Het gaat om het maken van een logo, een klein bedrijfsobject. Het is een zuiver vriendelijke toepassing. Wie kan mij helpen ?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Oct 2009, 16:49

Het lijkt mij dat het een halogeenrijke vloeistof (zoals tetrachlooretheen, ook wel tetra) is met een rode kleurstof die niet in water oplost. Deze halogeenverbinding is een stuk zwaarder dan water en is hier onoplosbaar.

Kwik lijkt mij onmogelijk. Kwik is niet rood (zilver) en heeft een zodanig hoge dichtheid dat schudden tot het breken van glas kan leiden. Daarnaast is kwik ook niet een beetje giftig. Tetra is ook niet fijn, maar zal niet zomaar ontsnappen.

Nogmaals, wil je je startbericht aanpassen zoals de regels het noemen:]

Code: Select all

[b]Naam stof[/b]
    Natriumchloride, keukenzout, NaCl

[b]Hoeveelheid[/b]
    1 kg

[b]Doel van gebruik van stof[/b]
    Te gebruiken om een zoutoplossing te maken, zodat een organische laag kan worden gewassen. Meerdere experimenten mogelijk.

[b]Opmerkingen[/b]
    Ik weet dat de stof gevaarlijk noch speciaal is, maar ik moest toch een voorbeeld nemen :P
Organisch chemicus

john
Elektron

Post by john » 29 Oct 2009, 16:57

Wouter, heel hartelijk dank voor je antwoord. Volgens mij komen we nu meer in de richting. Ik merk dat je begrijpt dat het om een vriendelijke toepassing gaat maar dat ik niet weet waar ik moet beginnen met zoeken. Jij geeft nu een naam (afgekort tetra). Je helpt me enorm. Maar hoe zou ik nu verder moeten zoeken ? Kun jij me helpen ?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Oct 2009, 17:07

Het probleem is dat deze stoffen alles behalve ongevaarlijk zijn. Het zal veiliger zijn om omgekeerd een kleurloze olie te nemen (gewoon een keukenolie) en water met een rode kleurstof. In dit geval heeft het gekleurde water een hogere dichtheid.
Organisch chemicus

john
Elektron

Post by john » 29 Oct 2009, 17:37

Dag Wouter,

Heel hartelijk voor dit volgende antwoord. Zoals je nu begrijpt ben ik niet zo thuis in deze stoffen en heb daarom op het forum mijn vraag wat knullig gesteld. Mijn excuus daarvoor. Door jouw gerichte antwoorden ben ik nu een stuk verder.

Mijn volgende vraag is of het misschien mogelijk is dat iemand die dit leest, of jij, Wouter over dit onderwerp verder praat buiten het forum om ? (wij kunnen ergens afspreken) Dan kan ik beter en preciezer uitleggen wat ik zoek en wat ik wil. Ik zou jullie of jou heel erkentelijk zijn.

Wouter
Krypton

Re: Rood kwik

Post by Wouter » 29 Oct 2009, 18:07

Bij voorkeur wordt de discussie op dit forum voortgezet, zo worden ook andere mensen geholpen. ;) Je kan anders altijd per PM contact opnemen met mensen.
Organisch chemicus

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 29 Oct 2009, 18:18

Je hebt misschien wat aan het spul wat in Lava lampen wordt gebruikt.
Zoek in google even op 'lava lamp maken' en je krijgt talloze hits met info

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 29 Oct 2009, 20:48

Een redelijk veilig alternatief lijkt mij water met een kleurstof opgelost met als omringende vloeistof wasbenzine. Niet giftig, echter wel erg brandbaar.

Een ander redelijk alternatief is dichloormethaan met een kleurstof er in opgelost met als omringende vloeistof water. Enigszins giftig, echter niet brandbaar. Dichloormethaan is wel laagkokend, dus niet geschikt voor toepassingen waarbij de vloeistof warm kan worden (50 graden is echt zo'n beetje de grens).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 29 Oct 2009, 21:16

Is paraffineolie dan geen beter alternatief? Dat is zo goed als onbrandbaar en verdampen doet het ook niet. Voordeel is dan ook dat je een zout als kleurstof kan gebruiken, zoals het volledig ongevaarlijke bloedloogzout.

DCM boven de 40 graden laten komen lijkt mij ook geen goed plan :P Maar DCM heeft het nadeel bij hogere temperaturen toch enigszins in water op te lossen (het lost toch al relatief goed op, 13 g/L).
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 30 Oct 2009, 08:31

Aan paraffineolie heb ik ook zitten denken, maar het is wel erg dik/stroperig. Dat lijkt mij een probleem. Het water zit dan in een olie-achtige substantie en dat lijkt mij niet echt goed.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

john
Elektron

Post by john » 30 Oct 2009, 11:32

Heel hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb op Google gekeken en inderdaad de lavalamp heeft een vloeistof die ook niet mengt en een heel mooie kleur heeft.

In het product dat ik wil maken zou ook stof (ik bedoel iets als katoen) moeten kunnen "zweven"
zonder dat het de (rode !!) kleur van de vloeistof aannneemt.

Wie kan mij verder helpen ? Ook als iemand financiele ondersteuning nodig heeft bij het vinden of vervaardigen van de stof dan zijn daarvoor mogelijkheden.

John.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 30 Oct 2009, 13:03

Moet het volumineus zijn, of als losse vlokken ronddrijven? Katoen heeft de eigenschap vrijwel alle vloeistoffen op te nemen. En andere wollige materialen zullen ook voor een deel water opnemen aan het oppervlakte. Losse vlokken is absoluut geen probleem, daar kan een kunststof voor gebruikt worden die niet in water oplost.
Organisch chemicus

Post Reply