Lijst met boeken

Boeken, websites en andere bronnen kunnen hier neergezet worden.
Post Reply
RuudH
Elektron
Chemistry interests: --------------

Lijst met boeken

Post by RuudH » 04 Jan 2010, 21:08

Ik heb op mijn website een pagina staan met een lijst van boeken waarin experimenten beschreven staan. Klik je op een boek dan kun je wat meer info over dat boek vinden.

http://www.thuisexperimenteren.nl/books/overzicht.htm.
Met vriendelijke groet,
Ruud Herold

http://www.thuisexperimenteren.nl

energa
Beryllium

Re: Lijst met boeken

Post by energa » 28 May 2010, 09:19

Omdat ik nieuw ben op het forum, schuim ik voorzichtig de verschillende onderwerpen af en plaats, even voorzichtig, wat commentaar mijnerzijds. Zo stuitte ik op jouw lijst van boeken met chemische/fysische/biologische onderwerpen. Mijn verbazing sloeg al gauw om in bewondering: wat heb je daaraan geweldig veel werk en tijd besteed! Omdat ik zelf experimenteerboeken verzamel kwamen er natuurlijk voor mij
bekende titels in voor, maar evenzo vele onbekende - ik heb de hele lijst dan ook snel gekopieerd.
Mijn gedachte daarna: is hij voor iedereen even bruikbaar? Ik doel hierbij vooral op de beginners onder ons. die met zo'n lijst in de hand al snel door de bomen het bos niet meer zien - oftewel toch moeilijk tot een keuze kunnen komen. Daarop voortbordurend heb ik enkele mogelijke aanvullingen bedacht:
- een tijdsindeling aanleggen, bijv. vóór 1950 / 1950 - 2000 / na 2000.
-een scheiding aanbrengen tussen leerboeken en experimenteerboeken (definitie leerboek: een boek dat bij het onderwijs is of wordt gebruikt),
-een scheiding aanbrengen volgens de taal (sommige boeken zijn nooit in het Nederlands vertaald)
-opmerkingen over de verkijgbaarheid
-en, het moeilijkste, een persoonlijke beoordeling; deze laatste liefst met steun van andere forumleden.
Ik verneem graag je reactie hierop. Het spreekt vanzelf, dat ik aan nieuwe lijsten graag meewerk - ik begin er vandaag al aan.

energa
Beryllium

Post by energa » 28 May 2010, 09:31

Nog even een nabrander: terwijl ik de lijst van Ruud opborg, kwam ik een Duitse lijst van 149 titels tegen. Te vinden onder
http://bibscout.bsz-bw.de/bibscout/V/VB/VB.2000. .
Hierin staan nogal wat titels na 2000. Succes ermee!

energa
Beryllium

Post by energa » 14 Jun 2010, 10:44

Aanvulling: ik ben nu twee weken bezig volgens de indeling die ik vermeldde en het is echt monnikenwerk (nogmaals dus : hulde voor Ruud Herold!).
De "complete" lijst telt nu 16 pagina's en dijt gestadig uit. Ik denk dat voor de meesten van ons de experimentenboeken echter het belangrijkst zijn en die heb ik dus apart genomen; omdat ik vrijwel alle boeken van die lijst bezit, kon ik er ook wat commentaar op geven.
Voor de liefhebbers: stuur je e-mail en ik stuur de lijst.

Post Reply