Experimenten

Wil je nieuwe functies op het forum? Heb je fouten gevonden die moeten worden verbeterd? Hier kan je suggesties doen om het forum te verbeteren.
Rowald
Stikstof
Chemistry interests: Inorganic

Experimenten

Post by Rowald » 02 Feb 2009, 17:35

Misschien zou het leuk zijn moesten we het in een deel van dit forum hebben over experimenten. Zogezegd een rubriekje maken voor alle proefjes die je gedaan hebt en met de mensheid wil delen.
Iets dergelijks wordt gedaan in de subforums van organische en anorganische chemie, maar het zou handig zijn moest er hiervoor een speciale ruimte voorzien zijn.
Om dit wat overzichtelijk te houden zou ik het dan ook in enkele delen opsplitsen: organische chemie, anorganische chemie, foto's en filmpjes.
Hier kan iedereen zijn mening en vragen kwijt van bakpoeder/azijn-reactie tot (ik noem nu zomaar iets) de synthese van tartrazine. ;)
Lijkt dit jullie een goed idee?

Gruson
Neon

Re: Experimenten

Post by Gruson » 02 Feb 2009, 18:08

http://www.versuchschemie.de/index.vc?c=8 Dit lijkt me een prima format. Een apart subforum, met als onderschrift iets dergelijks als 'uitgewerkte experimenten', om aan te geven dat je overal over experimenten kunt praten maar daar alleen uitgewerkte experimenten gepost worden.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 02 Feb 2009, 18:16

Lijkt me geen slecht idee.
Spijtig dat mijn duits niet zo schitterend is. :P

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 02 Feb 2009, 18:22

Persoonlijk zat ik te denken aan een geheel apart deel van de website. Daar kunnen experimenten worden toegevoegd en aangepast door de gebruikers, en eventueel linken naar een topic dat hierover is gemaakt. Plaatjes uploaden en een standaardformat om het experiment te verduidelijken.
Voordeel van dit idee is het gemakkelijke zoeken door de betreffende database.

Een forum is sneller te realiseren, en ook een goede oplossing. Echter worden zoekopdrachten en navigatie minder gemakkelijk.
Organisch chemicus

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 02 Feb 2009, 18:29

Vind ik geen slecht plan. Vooral als zaken als profielwerkstukken aan bod komen, is het heel makkelijk ze iets leuks te laten uitzoeken. Dan moet hetgeen dat aangeboden wordt wel zo compleet mogelijk zijn, dus inclusief R en S zinnen van uitgangstoffen, hulpstoffen, bekende nevenproducten en eindproducten.

Niet om ze dus een kant-en-klare synthese in de handen te schuiven (maken moeten ze het toch en als ze niet weten waar sommige stappen voor zijn, loopt het toch mis), maar het maakt misschien een aantrekkelijkere keuze dan de zoveelste aspirinesynthese.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 02 Feb 2009, 18:32

Aah, je zou het dus niet samen in de kolom met anorganische en organische chemie zetten?
Dat leek me eigelijk wel handig!

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 02 Feb 2009, 18:36

Nou misschien is een combinatie van beide wel een plan. Dus bijvoorbeeld www.amateurchemie.nl/syntheses/, maar ook een subsectie op het forum. Zo voorkom je enerzijds de plaatsing van niet zo legale reacties, oa omdat daar dan op gemonitord wordt, geen syntheses op het forum, en syntheses worden gecontroleerd voor ze op de site geplaatst worden. Anderzijds blijft het subforum open voor discussies over de desbetreffende syntheses.

Rowald
Stikstof

Post by Rowald » 02 Feb 2009, 18:43

Dat lijkt me geen slecht plan.
Maar ik zou dit forum dan ook wel onderverdelen... of bedoel je dit met subforums?

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 02 Feb 2009, 20:11

Ik ben er voor, om gewoon eerst 1 subforum te maken met alle experimenten en als het er veel worden te gaan onderverdelen in secties (anorg. , org. , analytisch, etc.). Eerst maar eens zien wie de moeite neemt een heel voorschrift te maken + foto's ;)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Feb 2009, 22:21

Hoe zou je dit het beste gerealiseerd zien? Ik zie even dit voor me:
- Twee forums onder een categorie experimenten: Uitgevoerde experimenten en Discussie experimenten
- Altijd twee topics openen: Experiment en discussie van het experiment
- Duidelijke identieke experimentvermelding in beide titels
- Foto's niet perse verplicht, maar zeker wel een pre voor een experiment.

Vul maar aan :)
Organisch chemicus

Gruson
Neon

Post by Gruson » 02 Feb 2009, 22:39

Of een forum met experimenten, met een subforum met discussie over experimenten. Inderdaad altijd twee topics openen, en in het uitvoeringstopic 1 post met de hele synthese erin, met daarin een link naar de de discussie thread. Veiligheidssymbolen aanwezig, benodigde reagentia e.d. zoals al eerder gezegd als op http://www.versuchschemie.de/topic,4458 ... cetat.html. Misschien ook iets met de moeilijkheids/gevaarlijkheidsgraad doen zoals op http://www.homechemistry.org/index.php? ... xperiments?

Jor
Zwavel

Post by Jor » 02 Feb 2009, 23:23

Ja dat lijkt me goed, die indeling van Gruson en Phantom.

Even voor iedereen:
Ik hoop dat mensen het ook gebruiken. Vaak heb je als beginnende hobbyist de neiging om je relatief simpele experiment (zoals synthese ammoniumchloride) niet te posten, omdat het een beetje in het niet valt met veel complexere experimenten. Maar we vinden het altijd mooi om experimenten te zien, en ik wil dan ook iedereen aanmoedigen gewoon zijn experiment te posten, van het citroenzuur/bicarbonaat experiment (endotherme reactie, temperatuur daalt, leuk om te doen) tot het maken van complexe metaalverbindingen, organics, enz.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Feb 2009, 23:27

Laat de ideeën komen voor verduidelijking en uitbreiding, het zou een belangrijk onderdeel van de website moeten worden.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 03 Feb 2009, 16:19

Gruson wrote:Of een forum met experimenten, met een subforum met discussie over experimenten. Inderdaad altijd twee topics openen, en in het uitvoeringstopic 1 post met de hele synthese erin, met daarin een link naar de de discussie thread. Veiligheidssymbolen aanwezig, benodigde reagentia e.d. zoals al eerder gezegd als op http://www.versuchschemie.de/topic,4458 ... cetat.html. Misschien ook iets met de moeilijkheids/gevaarlijkheidsgraad doen zoals op http://www.homechemistry.org/index.php? ... xperiments?
Hier sluit ik me bij aan. Inderdaad in de experimenten/synthese sectie alleen de beschrijving van het experiment, zodat dit puur het experiment blijft.
  • Bovenaan meteen link naar de discussiethread.
  • Eventueel nog links naar andere threads of externe verwijzingen.
  • Dan de beschrijving van de synthese, liefst met foto's.
Ik hecht zelf erg aan foto's. Ik heb geleerd dat mensen heel verschillende definities van kleur hebben; een foto neemt die onduidelijkhied weg. (Ik zie meer dan dubbel zo veel groen als rood, dus heb ik heel vaak andere namen voor kleuren dan anderen).
Ik ga zelf de moeite zeker nemen om experimenten te posten. Ik wil zelf liever geen website en juich het toe dat amateurchemie.nl een soort centrale plaats wordt waar hobbyexperimentatoren elkaars resultaten kunnen zien.
Als het duidelijk is wat voor molybdaat ik hier viewtopic.php?f=10&t=66 bijvoorbeeld heb gesynthetiseerd, dan komt er ook een experiment dat de samenvatting is van dat waarover we in de thread consensus hebben bereikt.
Het lijkt me ook goed als de aanmaker van een experiment het later nog kan editen.
Tip: je weet nooit wat voor ongein sommigen uithalen, dus als het forum steeds backups maakt bij wijzigen van een experiment, dan is dat denk ik erg verstandig. Ik heb wel eens een forum gezien waarbij iemand al zijn bijdragen had verwijderd als wraak op sommige andere forumleden. Het lijkt me dat je als je je account aanmaakt, je er dan ook mee akkoord gaat dat het erop blijft staan.
Als een experiment onverantwoord is of als k3wl/dr4g synthese moet worden aangemerkt, kan een moderator dit altijd nog weghalen.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 03 Feb 2009, 17:13

Ik zou het in eerste instantie zo simpel mogelijk houden. Een subforum 'uitgevoerde experimenten' en 'bespreking van uitgevoerde experimenten'. Inderdaad, zoals al aangegeven, iemand die een experiment post maakt twee threads aan, eentje voor het experiment zelf en eentje voor de bespreking er van.

Verder zou ik in eerste instantie niet gaan. Dus houd het free-format. Het is mooi als mensen er foto's bij plaatsen en alle R- en S-zinnen, veiligheidssymbolen, richtlijnen voor opruimen na het experiment, etc. Maar ik zou dat niet afdwingen, want dan bestaat de kans dat maar weinig mensen de moeite nemen om iets te posten. Niet iedereen heeft een (goede) digitale camera om mooie fotos te maken en dat zou geen belemmering mogen zijn voor plaatsing van experimenten.

Wat in een later stadium zou kunnen is dat bepaalde echt goed en compleet gedocumenteerde experimenten gepromoot kunnen worden naar een ander forum 'demo experimenten', waarin het wordt geplaatst en alleen nog maar door een moderator kan worden aangepast. Op deze manier bouwen we mooie en complete demos op en tegelijkertijd bestaat een mogelijkheid om iedereen zijn/haar proeven en proefjes te plaatsen. Voor experimenten die in de 'demo experimenten' terecht komen zou ik dan wel een hoge standaard aanleggen, dus daar moeten wel de symbolen, veiligheidsvoorschrijften, afvalverwerking e.d. aan bod komen, goed en compleet gedocumenteerd.

Ik denk dat er voor 'uitgevoerde experimenten' maar een paar criteria moeten zijn:
- Het experiment moet zelf uitgevoerd zijn, dus niet iets overgenomen uit een boekje of een site, zonder dat het zelf echt is uitgevoerd.
- Als het experiment meer dan gemiddeld riskant is dan moet dat vermeld worden en er moet bij vermeld worden wat voor maatregelen iemand moet nemen om het experiment op verantwoorde wijze uit te voeren. Hierbij kun je denken aan vorming van erg giftige gassen, kans op explosie of vuur, kans op vorming van giftige aerosols, etc. Voor een free-format experiment hoeven we denk ik geen compleet overzicht van R- en S-zinnen verwachten, maar wel een dusdanige waarschuwing dat anderen weten waar ze aan beginnen.
- Het experiment moet echt chemie-gerelateerd zijn. Dus, constructie van een knaller uit bestaande kruit-mixen vind ik geen chemie. Het maken van een stofje of mix, dat energetische eigenschappen heeft kan chemisch gezien wel interessant zijn.
- Experiment, puur gericht op synthese van drugs of explosieven, zonder dat er interesse voor chemie uit spreekt zou ik ook weren. We hebben het over experimenten, niet over recepten.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply