Ik heb een paar kleine MMO electroden laten maken (kosten $18 voor een setje van een MMO anode (2cm x 6 cm op titanium strip) en een kathode van vergelijkbare grootte). Dit past goed in een klein celletje van 100 ml en je mag door zo'n anode zo'n 5A door jagen. Ik heb een celletje gemaakt met 30 gram KCl opgelost en aangevuld tot ca. 100 ml oplossing en een beetje K2Cr2O7 toegevoegd om een betere efficientie te krijgen. Hiermee kun je per etmaal ca. 35 gram ruw KClO3 maken met een 5V voeding, welke ca. 3 A levert. Na opzuiveren (2 keer spoelen met ijskoud water, dan 1 keer omkristalliseren en dan nog twee malen spoelen met ijskoud water) blijft hier een kleine 30 gram van over.
De zelfde anode heb ik ook geprobeerd in een bromaatcel, maar dat is dus geen succes. De anode zelf houdt het prima, maar de titanium strip, waar de DeNora MMO anode aan gelast is wordt aangevreten in de bromide oplossing. Na ca. twee uur heb ik de cel gestopt, voordat die MMO anode helemaal in de vernieling wordt geholpen.
In een chloride oplossing passiveert het titanium en wordt er alleen stroom geleverd aan de MMO anode en daarom gaat de anode heel lang mee in een chloride oplossing. Conclusie: MMO anodes op een titanium substraat zijn niet geschikt voor maken van bromaten.
MMO is ook niet geschikt voor maken van perchloraten. Je kunt er wel heel goed chloraten mee maken. Misschien probeer ik t.z.t. nog wel een keer Ba(ClO3)2 te maken uit BaCl2. Dit zou moeten werken.
Toch gaat er niets boven platina wat betreft mogelijkheden. MMO electroden zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor het doel van maken van chloraten, helaas kun je er niet veel anders mee. Hierin ben ik toch wel een beetje teleurgesteld (ik heb alles bij elkaar toch voor zo'n EUR 50 aan anodes en porto betaald).
Ik heb nu twee miniatuur MMO anodes (2cm x 6cm) en een tweetal nog wat grotere (3,5cm x 7cm) met bijpassende kathode. Door die laatste kun je gemakkelijk 10A sturen zonder problemen. Daarmee zou ik zo'n 100 gram KClO3 per etmaal kunnen maken. Ik moet echter nog een geschikte cel construeren voor deze grotere anode. Gewoon een bak met oplossing nemen is geen optie, want het vrijkomende waterstof leidt tot allemaal kleine belletjes en de resulterende aerosol is nogal corrosief (deze bevat KCl, KClO3 en KClO) en leidt tot roesten van werkelijk alles wat in de buurt staat.