Nieuwe resultaten zijn nog beter. Ik ga proberen een giga kopermetaalkristal te maken, al zal dat wel paar maanden/jaren duren.

Voordeel van deze kopermetaalkristal is dat ie niet giftig is, stabiel blijft, niet verkleurt en eigenlijk voor altijd mooi blijft. Als de koper aanslag krijgt gaat ie gewoon even in een zuurbad. De kristal heeft ook een mooie schittering, al is die niet zo mooi als bij pure zoutkristallen, waarschijnlijk omdat het oppervlakte, zoals je op de foto's ziet, niet helemaal perfect glad is en het zijn geen grote 'reflectievlakken'.
Ik heb de kristal gemaakt met een 3V (1000mA) adapter en hiertussen in serie 380 ohm gezet. Geen condensatoren gebruikt om de DC wisselspanning te stabiliseren. De spanning op de elektrolyse heb ik gemeten op ongeveer 3,5V, de adapter is niet vol belast waardoor de spanning hoger is dan aangegeven op het etiket. Er liep ongeveer 10mA dankzij de 380 ohm weerstand. De diameter van de begin elektrode was ongeveer 2 mm en bijna 2 cm lang. De opstelling heeft 6 dagen 24/7 gedraaid. De concentratie van de koper(II)sulfaat oplossing was aardig hoog, ik de oplossing van een opslagbeker met kristallen op de bodem afgegoten. Er zijn paar leuke dingen om op te merken, zoals de koper kristallen groeien duidelijk naar de andere elektrode toe. Hoe dichter bij de ander elektrode, hoe groter de kristallen (meer groei). De elektrode die koper "afstaat" (de pluspool) lijdt aardig onder de elektrolyse, zoals je ziet op de onderste foto brokkelt er ook spul af, dit is als ik de kleur mag geloven koperoxide. Tijdens de elektrolyse leek de kleur meer donker blauw, als een soort combi van koper en kopersulfaat dat langzaam afbrokkelde. Iets anders dat ik opmerkte is dat de pluspool ook alleen maar bij de eerste drie 'ringen' is aangetast. De rest er boven ziet er nog glanzend uit.
Ik vind het een heel mooi resultaat voor nog maar de tweede test. Er is nog veel onderzoek te doen naar verschillende factoren om zo mooi (en snel mogelijk) kristallen te maken. Factoren die ik wil gaan bekijken en de onderlinge samenhang ervan zijn: spanning, stroomsterkte, oppervlakte elektrode (groeit natuurlijk tijdens elektrolyse), concentratie koper(II)sulfaat oplossing, temperatuur, stabiliteit stroomvoorziening, afstand en grote van de elektroden.

Zijn er nog meer?
Zoals de verkoper tegen de politie zei toen bleek dat de dief de kluis was vergeten te legen, "Gelukkig hebben we de foto's nog":
koperel_01.jpg
koperel_02.jpg
koperel_03.jpg
koperel_04.jpg