Ammoniumkobalt(II)sulfaat

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Ammoniumkobalt(II)sulfaat

Post by spidey » 24 Sep 2011, 00:47

Al lange, lange tijd had ik een schaaltje met kobaltsulfaat staan. Het probleem met deze stof is dat hij geen goed bepaald hydraat vormt. Bij een kristalwatermeting, kwam ik uit op 6.28 mol. Een maand later heb ik de rest van het schaaltje ook gecalcineerd en kwam ik uit op 6.32 mol. Het zal dus ergens rond de 6.3 mol kristalwater per mol kobaltsulfaat liggen.

Om toch met een goed bepaalde hoeveelheid kobaltsulfaat te kunnen werken, wordt de stof vaak gekristalliseerd met ammoniumsulfaat tot ammoniumkobalt(II)sulfaat. Deze stof vormt een goed bepaald hexahydraat en vormt bovendien mooie glanzende kristallen.

Image Image
Ammoniumkobalt(II)sulfaat hexahydraat - (NH4)2Co(SO4)2·6H2O

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Re: Stabiele kristallen

Post by Z4x » 24 Sep 2011, 13:16

Mooie kristallen spidey!
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Re: Stabiele kristallen

Post by Reap » 24 Sep 2011, 14:06

zeer mooi.

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Re: Ammoniumkobalt(II)sulfaat

Post by Jor » 03 Oct 2011, 00:03

Ik wil dit ook graag doen. Hoe heb je dit gedaan? Is het zout goed oplosbaar?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 03 Oct 2011, 12:51

Heel simpel - gewoon de beide basiszouten in de juiste verhouding gemengd en opgelost. Bij mij waren dat 5.93 gram watervrij CoSO4 en 5.06 gram (NH4)2SO4 (dit zout draagt geen kristalwater). Ik heb het opgelost in ca. 75 ml water (ergens tussen de 50 en 100 ml) en even verwarmd om het oplossen wat te versnellen.

Als je geconcentreerde oplossingen van beide zouten gebruikt, dan zouden er meteen kristallen moeten ontstaan, omdat (NH4)2Co(SO4)2 minder goed oplosbaar is dan CoSO4 en (NH4)2SO4.

Reap
Argon

Post by Reap » 03 Mar 2012, 01:59

Ga ik binnenkort eens proberen. Ik heb nu mijn tweede lading CoSO4 kristallen binnen en binnen een dag na ze uit de oplossing gehaald te hebben zit er een roze koek op de randen van het kristal.
(gebeurd raar genoeg ook bij mijn MnSO4 kristallen)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Mar 2012, 01:11

Dat heet verwering. Lang niet alle stoffen binden hun kristalwater zo sterk dat ze het ook in droge en warmere lucht vasthouden. IJzer(III)ammoniumsulfaat is daar helaas ook een voorbeeld van. De prachtige en grote lila kristallen vormen in droge lucht en bij temperaturen boven pakweg 25C bruine randen van niet kristallijn materiaal.

Als je van je CoSO4 (NH4)2Co(SO4)2·6H2O wilt maken, moet je eerst zien te bepalen welk hydraat je hebt gekregen. Als je te veel ammoniumsulfaat toevoegt, dan krijg je niet zulke mooie als in de foto's die ik in de eerste past heb geplaatst. Al snel krijg je dan zoiets als dit:
Image Image

Reap
Argon

Post by Reap » 04 Mar 2012, 13:24

Ik kan toch gewoon (sterk?) verwarmen om het anhydraat te krijgen?
Volgens een artikel uit CoSO4 kankeronderzoek, laat CoSO4 7H2O los bij 470 graden.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Mar 2012, 15:23

Inderdaad, onder voorwaarde dat je er eerst een poeder van gemaakt hebt en goed schudt tijdens het verhitten. Vergis je niet hoe heet 470C nog is.

Ik heb deze methode dus ook gebruikt, maar raar genoeg is er maar een klein deel (ca. een kwart) als het geheel zuivere dubbelzout uitgekristalliseerd. Er was bij mij duidelijk een overmaat ammoniumsulfaat aanwezig. Aangezien ik het heb gewogen met 3 cijfers nauwkeurig, kan het aan de zuiverheid van de weegschaal niet liggen. Dan blijft eigenlijk alleen de volgende mogelijkheid over: het kobaltsulfaat was niet helemaal watervrij, waadoor het restant kristalwater als CoSO4 werd aangezien en er te weinig CoSO4 in het mengsel terecht kwam.

Reap
Argon

Post by Reap » 13 Apr 2012, 20:41

tadaaaa!
(NH4)2Co(SO4)2.JPG
gemaakt door 3gram CoSO4 met 2 gram (NH4)2SO4 te mengen en in 50ml warm water op te lossen.
3 dagen later deze kristallen. Ik heb waarschijnlijk gewoon geluk gehad omdat mijn weegschaaltje alleen op volle grammen meet.

In het echt zijn de kristallen rood niet bruinachtig.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 13 Apr 2012, 21:39

Ziet er mooi uit. 1-2 cm? Beetje meer licht en een waardige ondergrond en je hebt een kunst-foto. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 Apr 2012, 17:26

Reap wrote:In het echt zijn de kristallen rood niet bruinachtig.
Dat is vermoedelijk een probleem met digitale camera's. Ik denk dat het rood een nogal lange golflenge heeft waardoor dit niet zo sterk op de afbeelding komt, terwijl de lijnen/banden van kortere golflengten wel op volle sterkte worden vastgelegd. Het resultaat is verbuining van de kristalkleur. Mooi exemplaar trouwens! ::thumbs up::

Post Reply