Neodymium uit harde schijfmagneten

Alle discussies over de experimenten in "Uitgevoerde experimenten". Alleen discussies over de experimenten toegestaan.
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: Neodymium uit harde schijfmagneten

Post by Reap » 26 Dec 2011, 21:17

Nou omdat ik twijfel of de oplossing groen wordt door Nd of iets anders. Of dat aceton iets doet met het fluorescentie effect van Nd.
Het is niet dringend ofzo, dus als je geen tijd hebt hoeft het zeker niet, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. :D

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 27 Feb 2012, 19:40

Gaat het hier eigenlijk over harde schijfmagneten (bedoelde magneten zijn namelijk tamelijk bros) of over hardeschijfmagneten? ;)
Rowald wrote: -Osmium vind je in een vulpenpunt, kompasnaald
Dat moet dan wel een heel duur kompas of een heel dure vulpen zijn, Rowald. Osmium is namelijk ontstellend prijzig: voor 5 gram chemisch zuiver osmium (dat een dichtheid van ruim 22g/cm3 heeft) betaal je momenteel algauw zo'n 500 euro! Wel komt osmium in sommige legeringen voor, hier worden inderdaad (dure) kompasnaalden en vulpenpunten van gemaakt.

Vroeger was Osmia een vulpenmerk, vermoedelijk is deze merknaam afgeleid van de naam van het metaal osmium. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat merk nog bestaat...

Reap
Argon

Post by Reap » 27 Feb 2012, 22:39

Zoetepasweiden wrote:Gaat het hier eigenlijk over harde schijfmagneten (bedoelde magneten zijn namelijk tamelijk bros) of over hardeschijfmagneten? ;)
Magneten die in een HDD zitten.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 28 Feb 2012, 13:29

Zoetepasweiden wrote:Dat moet dan wel een heel duur kompas of een heel dure vulpen zijn, Rowald. Osmium is namelijk ontstellend prijzig: voor 5 gram chemisch zuiver osmium (dat een dichtheid van ruim 22g/cm3 heeft) betaal je momenteel algauw zo'n 500 euro! Wel komt osmium in sommige legeringen voor, hier worden inderdaad (dure) kompasnaalden en vulpenpunten van gemaakt.

Vroeger was Osmia een vulpenmerk, vermoedelijk is deze merknaam afgeleid van de naam van het metaal osmium. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dat merk nog bestaat...
Ik heb zelf een vulpenpunt waar iridium op staat terwijl dit er helemaal niet inzit. Ga er bij punten altijd maar vanuit dat het genoemde materiaal er niet inzit.

Reap
Argon

Post by Reap » 28 Feb 2012, 17:12

Misschien wat offtopic maar: hoe weet je dat paul? :)

Paul
Koolstof

Post by Paul » 29 Feb 2012, 10:26

Inderdaad offtopic, maar literatuuronderzoek vertelt mij dat er geen iridium in zit. Vaak is de vermelding van de stof puur historisch aangezien ze hier vroeger mee werkten. Het wordt nog wel gebruikt, maar de kans is erg klein dat je dergelijke punten tegenkomt.

Reap
Argon

Post by Reap » 14 May 2012, 19:51

Ik heb dit experiment vandaag weer gedaan met de 2e helft van het magneetje.

Tijdens het oplossen van het magneetje in 30% HCl viel mij op dat als de oplossing "koel" was (warm in de hand) dat de kleur roze achtig was en wanneer ik het tot bijna kokend verwarmde (om het oplossen te versnellen) dat de oplossing diepgroen/blauw werd. Dit is waargenomen bij daglicht. Is dit hetzelde effect als dat zichtbaar is bij CoCl2?
Ik heb dit verwarmen en afkoelen een aantal keren herhaald en bleef consistente resultaten krijgen. De fotos zijn niet erg goed gelukt.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 15 May 2012, 10:48

Dit is niet kenmerkend voor Nd. Ook op de andere fora waar hetzelfde topic staat, ben ik het niet tegen gekomen.

Het lijkt veel meer op het gedrag van kobalt. Weet je zeker dat je een Nd-Pr magneet hebt (Nd2Fe14B) en geen Co-Sm magneet (SmCo5 / Sm2Co17)? Samarium is zwak geel, dus dat zie je niet in een oplossing met kobalt. Sowieso wordt een oplossing met Fe(Pr)Nd eerst lichtblauw en dan groen vanwege het ijzer. De kleur van Nd is daaraan ondergeschikt, zoals Sm dat is bij Co.

Reap
Argon

Post by Reap » 15 May 2012, 15:04

De kleuren van de zouten die ik uit de andere helft van de magneet gehaald heb lijken mij toch sterk op Nd, met de fluorescentie. (zie de kleine rose kristallen, deze zijn geel/wit als ik ze niet voor mijn beeldscherm houd.)
Maar nu zie ik dit:
http://s89.photobucket.com/albums/k235/ ... G_0400.mp4.
IMG_0407.JPG
IMG_0408.JPG
Resultaten van de eerdere keer:
IMG_0110.JPG
IMG_0105.JPG
IMG_0104.JPG

spidey
Kobalt

Post by spidey » 16 May 2012, 12:33

Reap wrote:De kleuren van de zouten die ik uit de andere helft van de magneet gehaald heb lijken mij toch sterk op Nd, met de fluorescentie. (zie de kleine rose kristallen, deze zijn geel/wit als ik ze niet voor mijn beeldscherm houd.)
Geen van mijn Nd zouten vertonen fluorescentie. Ik heb dit met een UV lamp in een donkere kamer getest en gefotografeerd. Een zeer flauw roze schijnsel komt er nog wel vanaf, maar dat is echt geen fluorescentie te nomen.
Image
Het rechter flesje bevat Nd-carbonaat. Ook voor het sulfaat het ik geen fluorescentie waargenomen.

Overigens fluoresceren sommige andere zeldzame aarden wel, zoals dysprosium en terbium, als ik het me goed herinner. Dysprosium kun je ook als nevenbestanddeel in je magneten verwachten, link (zie onder applications).

Reap
Argon

Post by Reap » 16 May 2012, 14:45

De kleurverandering bij verschillende kleuren licht is toch fluorescentie? Het zou is wit bij het ene licht en rose bij het andere. Dat betekend toch dan wanneer hij wit is de kleur (golflengte) die hij nodig heeft om uit te zenden/weerkaatsen niet aanwezig is? En wanneer het rose is dat die kleur (golflengte) er wel is?

Zie woelens website onderaan deze pagina.
http://woelen.homescience.net/science/c ... ns/nd.html.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 16 May 2012, 17:16

Kleurverandering heeft met het kleurenspectrum van je licht te maken en de absorptie van je materiaal. Fluorescentie is een aangeslagen elektron, door bijvoorbeeld licht van een bepaalde golflengte, die bij het terugvallen in z'n energiebaan weer licht uitzendt.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 16 May 2012, 18:24

Ik bedoel dat het zout dat ik heb wit is maar dat door fluorescentie rose kleurt als het de goede golflengte licht absorbeerd. Als het rose van zichzelf zou zijn maar de correcte (rose) golflengte valt niet op de stof zou het toch zwart zijn omdat het licht geabsorbeerd wordt maar niet uitgezonden. (misschien overige golflengtes wel waardoor het er toch wit uitziet. Of zit ik nu dingen doorelkaar te halen?
Misschien dat de verlichting er wel wit uitziet maar dat het niet de rose golflengte bevat die het zou weerkaatsen.

De oplossing is nu overigens geel/bruin geworden duid op Fe2+ -> Fe3+

Edit:
Nu na het introduceren van C2O4 2- en na het gevormde neerslag 2-3 keer gewassen te hebben zie ik nu ook de rose kleur in zonlicht en een wit/gele kleur binnenshuis. Ik denk denk de groene kleur die ik eerder kreeg bij het filtreren een ijzer verontreiniging was. Zie pagina 2 onderaan. (dit betekend helaas ook dat de Nd zouten die ik nu al had dus ook nog niet zuiver genoeg zijn naar mijn standaarden :| )

Jannes
Foton

Post by Jannes » 22 Aug 2012, 09:54

Ik kwam deze proef tegen bij het googlen en zou 'm zelf ook graag willen doen. Goed beschreven, bedankt ervoor! Maar wat voor neodymium magneet is dat die je hebt gebruikt? Kan ik die hier bijvoorbeeld kopen?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 22 Aug 2012, 13:50

Zoals de titel van de proef aangeeft zijn deze uit oude harde schijven gehaald. Iedere magneet die neodymium bevat is uiteraard bruikbaar. Op de site die je aangaf, staat er bij de meeste magneten bij dat het Nd (=neodymium) magneten zijn.

Je zou kunnen informeren bij een computerreparatiewinkel of ze defecte harde schijven hebben. Met wat mazzel willen ze je er wel een paar meegeven, of mag je ze daar demonteren.

Post Reply