Hallo Wouter,
Wat je schrijft klinkt inderdaad verontrustend ja,.. maar wil je zeggen dat als ik koningswater wil maken ( omdat Aqua regia niet kant en klaar te koop is ) dat er dan zulke gassen ontstaan ? Waarom zou hiervoor dan niet eerder gewaarschuwd zijn op al de talloze youtube filmpjes ?
( je hebt het over stoffen met namen die eindigen op -cyanide die ik helemaal niet heb, en ook niet wil gebruiken)
Kortom, de enige stoffen die ik eventueel wil gaan gebruiken zijn: geconcentreerd salpeterzuur, geconcentreerd Zoutzuur,
( om dus dat koningswater mee te maken )en een middel om goud te laten bezinken uit een koningswater oplossing zoals metabisulfiet,.. want ik heb begrepen dat je daarmee de goudionen weer uit de oplossing kan terughalen...)
Mocht dit te gevaarlijk zijn, dan heb ik nog altijd kwik als dat beter zou zijn, hoewel ik juist daarvan begrepen heb dat
vooral kwik-dampen giftig zijn...
( ik heb van t weekend nog kwik schoongemaakt (buitens huis), omdat er een donkere stoflaag oplag.. stof eraf gedept met een vochtig stukje keukenrol, hier bleef de vuile stof aan kleven, en geen kwik )
Wat lijkt jouw de beste/minst gevaarlijke manier ?...
Of hoe zou jij zoiets aanpakken, want ik neem aan dat je hier wel raad mee zou weten ?
1. Een proces door goud in kwik op te lossen, en dan destileren in een zoveelmogelijk ( onder water ) gesloten systeem
zodat kwik verdampt, terug condenseert in een gekoelde buis... ( zodat je het kwik weer terug krijgt ) met als eind-residu goud, ( en waarschijnelijk helaas nog andere metaalresten zoals koper nikkel )
OF
2. Een proces dmv oplossing in salpeterzuur,... vervolgens filteren,... dan de goudvlinters/restjes oplossen in het koningswater, laten neerslaag dmv toevoeging van bijv: Metabisulfiet.. spul afgieten,.. goudstof laten drogen... 3x wassen met gedestileerd water, en dan de brander erop om het tot een klein klompje te laten samensmelten ?
Of bestaat er nog een juiste manier dmv electroplating of reverse electroplating ?.. had ik namelijk al eens geprobeerd in een glas water een beetje aangezuurd met appelazijn en zout erdoor, +pool op het goldplated materiaal en een messing munt voorzien van de -pool. in de vloeistof gehangen, 15 volt 1 amp erop... vloeistof om de munt leek te koken ( belletjes )
kreeg echter een groene drap oplossing de munt werd zwart , en het goldplated matriaal werd ook zwart/koperkleurig waarschijnelijk omdat het onderliggende koper eerder/beter oplost bij dit proces dan goud... ? goud was nergens te zien op de munt.. munt werd alleen maar zwart, moest ik met een schuursponsje weer mooi blinkend maken... maar nog steeds gewoon messing,.. niks geen goudlaagje ergens.
En ps... wat is NaHSO3 waar"Reap" het over had in z,n bericht ?
Nogmaals, ik heb inderdaad geen enkele ervaring met chemie, dus de termen waar jullie mee gooien zeggen me niet zoveel.. ik heb
alleen maar uitgezocht welke stoffen voor mijn project nuttig zijn...
( Salpeterzuur/Zoutzuur/metabisulfiet eventueel Kwik ) voor alle andere chemische stoffen heb ik momenteel geen interesse, tenzij er een betere manier is om van goldplated ict spullen, uiteindelijk het goudstof als eindresultaat te hebben.
En nogmaals.. ik doe het chemie gedeelte buiten, of in een schuur met deur open... ik wil die troep niet eens in m,n huis hebben. ( heb geen afzuigkap behalve dan boven m,n gasfornuis, maar ik ga t niet in de keuken doen

)
Ik heb helaas geen Laboratorium tot mijn beschikking zoals misschien sommigen op dit forum, dus buiten lijkt mij de veiligste plek aangezien alle eventueele gassen direct worden weggevoerd door de wind.