Kapotte potentiometer van IKA magneetroerder

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Kapotte potentiometer van IKA magneetroerder

Post by Pyrochemistry » 18 Aug 2013, 19:13

Ik heb een magneetroerder (IKA COMBIMAG RET), 2e hansje. Na een flinke opruimactie van mijn lab kwam ik er achter dat de verwarmplaat van mijn magneetroerder plots niets meer doet, de schakelaar doet het nog wel, het indicator lampje van de verwarming brand niet en ik hoor de relais niet meer schakelen. Voor mijn opruimactie had het ding overigens ook al kuren. Soms "haperde" de relais met omschakelen. Ik had zelf eerst het idee dat het misschien aan een soort thermokoppel zou liggen maar bedenk mij dat de potmeter het ook niet altijd erg fijn deed dus vandaar dat ik het probleem daar zoek.

Ik heb de potmeter eruit gehaald en geprobeerd om door te meten. (als ik dit goed doe) meet ik geen weerstand, en loopt er volgens mijn multimeter geen stroom door het ding. Wat zou kunnen suggereren dat het ding inderdaad stuk is.

Nu wil ik graag een nieuwe bestellen, volgens mij moeten dit soort onderdelen gewoon te verkrijgen zijn voor een habbekrats. Echter kan ik op de site van conrad niets vinden dat lijkt op het typenummer van mijn kapotte exemplaar. Er staat een merk op, hij zou afkomstig zijn van "PIHEA" en er staat een soort van typenummer op: 50K 608. Wat ik begrijp is dat 50K in dit geval gewoon de maximale weerstand in kilo Ohm aangeeft. Op de site van conrad wordt er ook nog onderscheid gemaakt in "mono lin" en "log". Wat betekenen deze aanduidingen?

Zou dit bijvoorbeeld een geschikte vervanging zijn?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4455 ... k-02-W-20-

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

(Ik heb nog een paar weken vakantie over en nog niets gemaakt op mijn lab, frustrerend allemaal :P)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Koos
Waterstof
Chemistry interests: Inorganic

Re: Kapotte potentiometer van IKA magneetroerder

Post by Koos » 19 Aug 2013, 12:31

Hoi
50 K betekend inderdaad 50 KoHm max weerstand,
Iin betekend linear, dus dan loopt de weerstand op de loper netjes geleijkmatig van 0 tot in dit geval 50KoHm op
log betekend logaritmisch, dan loopt de weerstand volgens een logaritmische curve op, in het begin weinig en daarna sneller.
Deze potentimeter worden in radio's etc gebruikt en niet bij magneet roerders.
Dus ik zou de 50K lin bestellen.
Groet
Koos den Haan

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 19 Aug 2013, 14:26

Dank voor de reactie.

Ik heb er wat besteld.

Hopelijk is na het vervangen van die potmeter, het probleem verholpen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 10 Sep 2013, 13:18

Wat Koos je aangeeft klopt. Maar heb je nagedacht over de juiste vormfactor? Anders gezegd: heb je er een besteld die ook in je magneetroerder gaat passen?

Je moet trouwens een mono variant hebben. Er bestaan ook stereo en quattro, waarbij er twee of vier aan dezelfde as zitten, zodat je het volume van twee of vier luidsprekers kunt regelen. (Allemaal nog uit de tijd van de analoge regelaars, uiteraard.)

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 10 Sep 2013, 18:49

De Potmeter is vervangen en 1 van de twee types had inderdaad een vorm die niet paste :P .

Prachtig nieuw ding, netjes gesoldeerd, nu doet de verwarmplaat het nog steeds niet :( . Ik ga eens prakkiseren waar het anders nog aan zou kunnen liggen. Ik krijg het gevoel dat het toch nog eventueel aan het relais of thermokoppel ligt.. Dit gaat lastig worden..

Koos
Waterstof

Post by Koos » 11 Sep 2013, 09:08

Hoi,
Dit vereist een planmatige aanpak, om te beginnen lijkt het mij het best om een schema te maken hoe alles werkt. verder
heb je het verwarmings element al doorgemeten, afhankelijk van de waarde moet dat een paar oHm zijn. Als dat goed gaat dan kan het nog het relais zijn, het spoeltje doormeten, de waarde staat er vaak op, dan kan het ook nog het thermokoppel zijn. Ik weet niet of er nog electronica in zit, daar kan natuurlijk ook de fout in zitten.
Succes
Koos

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Sep 2013, 16:45

Als je je relais ook niet meer hoort klikken, dan zou ik het het eerst zoeken in de aansturing daarvan. Thermokoppel zou kunnen, maar ook banale zaken als bedrading die niet meer goed is. Een IC of opamp of dergelijke kan natuurlijk ook.

Schema maken dus, om te zien hoe de zaak in elkaar zit.

Post Reply