Zuiverheden stoffen

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Zuiverheden stoffen

Post by Heisenberg » 31 Jul 2014, 15:45

Hallo,

Kan iemand me vertellen of er een groot verschil van zuiverheid zitten tussen stoffen? Hiermee bedoel ik de afkortingen:
  • techn (lijkt me technisch zuiver)
    p.a.
    ch.z.
    z.z.
    pract. (lijkt me practicum oid?)
Er staat bijvoorbeeld in een webshop ch.z. zwavelzuur een prijs die 2,5x hoger is dan pract. zwavelzuur. Techn. is het goedkoopst.
Kan iemand me vertellen wat het verschil hiertussen is?

Mvg,
Luciano
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Zuiverheden stoffen

Post by Wouter » 31 Jul 2014, 18:28

Technisch zuiver betekent dat het voor veel doeleinden wel goed is, zoals accuzuur, gootsteenontstopper.
pract. wil zeggen dat het geen componenten bevat die de werking van het zwavelzuur kunnen belemmeren. Er zijn wel onzuiverheden aanwezig.
p.a. betekent dat het geschikt is voor analytische toepassingen, dus eigenlijk weinig onzuiverheden bevat. Als er onzuiverheden in zitten, dan zijn deze reeds gequantificeerd.

ch.z. en z.z. ken ik niet.
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 31 Jul 2014, 18:34

Technisch zuiver is voor veel experimenten toch gewoon goed genoeg of moet ik dan pract. bestellen?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 31 Jul 2014, 18:41

Technisch zuiver is absoluut niet goed genoeg voor goede experimentatie. Ik geef mijn voorkeur aan p.a. om niet voor verrassingen komen te staan. Voor de hobby is dit wel een dure oplossing, maar in een professioneel lab wil je niet dat een sulfonylering verkeerd afloopt door aanwezig zwaveligzuur of sporen ijzer, bijvoorbeeld. Misschien dat anderen het hier mee oneens zijn.
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 31 Jul 2014, 18:51

Voor het opzetten van chemiewinkel.com ga ik denk ik vooral pract. bestellen aangezien een liter zwavelzuur anders €35,- ongeveer zou kosten en bij pract. ongeveer de helft. Misschien dat ik nog P.A. optie toeveog in de webshop.

Karl Fischer
Waterstof

Post by Karl Fischer » 31 Jul 2014, 23:08

Heisenberg wrote:Er staat bijvoorbeeld in een webshop ch.z. zwavelzuur een prijs die 2,5x hoger is dan pract. zwavelzuur. Techn. is het goedkoopst.
Kan iemand me vertellen wat het verschil hiertussen is?
Een zwavelzuurfabriek maakt geen verschillende kwaliteiten maar slecht één, de hoogste. De verschillende kwalificaties geven je alleen de ZEKERHEID dan het een bepaalde zuiverheid heeft. De hoge prijs is de verzekeringspremie die je betaald om "kwaliteitsproblemen" af te kopen. Als je bijvoorbeeld computerchips maakt met zwavelzuur dan heb je dat er voor over want slechte kwaliteit chemicalien levert dan enorme schade aan je eindproduct. Voor een amateurchemist is dit absoluut geen issue: voor bijna alle chems zou ik synthese-kwaliteit kopen. Negen van de tien keer krijg je gewoon het top-spul dat de professionals ook krijgen.
"What!? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!" --Zach de la Rocha--

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 31 Jul 2014, 23:21

Karl Fischer wrote: Een zwavelzuurfabriek maakt geen verschillende kwaliteiten maar slecht één, de hoogste. De verschillende kwalificaties geven je alleen de ZEKERHEID dan het een betaalde zuiverheid heeft. De hoge prijs is de verzekeringspremie die je bepaald om "kwaliteitsproblemen" af te kopen. Als je bijvoorbeeld computerchips maakt met zwavelzuur dan heb je dat er voor over want slechte kwaliteit chemicalien levert dan enorme schade aan je eindproduct. Voor een amateurchemist is dit absoluut geen issue: voor bijna alle chems zou ik synthese-kwaliteit kopen. Negen van de tien keer krijg je gewoon het top-spul dat de professionals ook krijgen.
Bedankt voor al deze nuttige informatie. Ik denk dat ik in mijn webwinkel de kwaliteit erbij zet en de soorten uitleg in het FAQ gedeelte. Heel erg bedankt voor de reactie :)

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 05 Aug 2014, 21:18

Voor sommige chemicalien is het ook interessant om heel goedkope technische kwaliteit aan te bieden en dat ook duidelijk aan te geven. Technische kwaliteit is lang niet altijd goed genoeg, maar bepaalde chemische stoffen laten zich erg gemakkelijk reinigen, ook door hobbyisten met simpel glaswerk en wat geduld.

Zo heb ik nikkelsulfaat gekocht van zgn. technische kwaliteit. Oplossen in water, troebele rommel laten bezinken en afgieten, langzaam laten indampen tot pakweg 85% van alle water is verdampt. Resultaat: prachtige zuivere kristallen, pakweg 80% teruggewonnen als mooie zuivere stof. Het zelfde heb ik ook gedaan met onzuiver spotgoedkoop kopersulfaat (nog geen 5 euro per kilo van een keramieker).

Ammoniumperchloraat heb ik gekocht als zgn. pyrotechnische kwaliteit. Dit was echt rommel (gezien vanuit een hobbychemie standpunt). Het was een lichtbruingrijs poeder, oplossingen waren heel erg troebel en er zat een antiklontermiddel in. Ongetwijfeld prima spul voor vuurwerkmakerij, maar voor chemie-experimenten onbruikbaar. Zelfde verhaal als met de nikkelsulfaat. Oplossen, laten bezinken en herkristalliseren en nu heb ik prachtig zuiver ammoniumperchloraat, bruikbaar voor echte chemie experimenten en niet alleen als pyrotechnisch materiaal. Zo'n 75% heb ik kunnen omzetten naar zuiver materiaal voor een fractie van de prijs die ik voor puur lab grade materiaal zou betalen. De andere 25% heb ik opgelost in een hoop water en daar KCl aan toegevoegd om kaliumperchloraat neer te slaan. Dat laatste is niet echt interessant (bijna onoplosbaar in water), maar ik vond het zonde om al dat perchloraat weg te gooien.

Je moet je echter wel een beetje verdiepen in de stoffen die je als technisch product aanbiedt. Sommige zijn nl. niet of zeer moeilijk zuiver te maken voor de hobbyist of een klein bedrijf (bijv. zwavelzuur, natriumhydroxide), bijv. omdat ze niet of nauwelijks kristalliseren, extreem hygroscopisch zijn of gewoon te reactief voor allerlei zuiveringsbewerkingen.

Technische producten kunnen soms echt heel goedkoop zijn en dan wordt het voor hobbychemici interessant, mits ze relatief eenvoudig zijn te zuiveren.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 05 Aug 2014, 23:20

Bedankt voor de info,

Ik heb besloten om bij stoffen een drop-down menu te maken met de hoeveelheid en zuiverheid, de website is nog niet af, ik moet nog veel glaswerk en apparatuur toevoegen. Bestellen is niet mogelijk aangezien ik de betaalpagina tijdelijk heb uitgezet. De meeste chemicalien staan er al op. De site is al wel te bekijken: http://www.chemiewinkel.com. ik ben nog druk bezig met nieuwe producten erop te zetten en dingen dingen aanpassen.

MissB
Elektron
Chemistry interests: Physical

Post by MissB » 10 Jun 2018, 07:35

een tijdje geleden heb ik via een webwinkel chemisch zuivere kopersulfaat pentahydraat gekocht om kristallen te maken. Het waren kleine blauwe kristalletjes, net als suiker. Bij het oplossen ervan werd de oplossing helder blauw.
Nu heb ik bij dezelfde webwinkel maar liefst 3 kg gekocht, precies dezelfde bestelling gedaan: chemisch zuiver. Toen ik gisteren de verpakking opende, zag het er heel anders uit: wit/zachtblauw poeder ipv kristalletjes (?!). Bij het oplossen werd alles troebel. Ook na het filtreren bleef de oplossing troebel. Zelfs na een 2e keer bleef de oplossing troebel. Ik heb het gevoel dat ik belazerd ben en dat ik een technisch bruikbare variant gekregen heb ipv chemisch zuiver. Heeft iemand hier ervaring mee?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 11 Jun 2018, 11:41

Ik heb geen ervaring met belazerd zijn bij aankoop van kopersulfaat, maar wat jij beschrijft is niet goed. Kopersulfaat moet helder oplossen. Het is echt helderblauw en als jij een bijna wit poeder hebt ontvangen, dan is dat geen zuiver kopersulfaat.
Er is ook een watervrije variant, die inderdaad wit is (of heel lichtblauw), maar ook die moet volledig helder oplossen in water. Watervrij kopersulfaat is echter beslist geen standaardprodukt, dat moet je wel expliciet als zodanig bestellen en is ook een flink stuk duurder dan het normale 5-hydraat.

Er hoeft nog niet direct sprake te zijn van dat je belazerd bent, het kan ook een fout zijn in de levering. Misschien is het een andere koperverbinding, bijv. basisch kopercarbonaat, dat ook veel lichter is dan kopersulfaat 5-hydraat en dat niet oplost in water. Ik zou gewoon even contact opnemen met de leverancier en niet direct uit gaan van het slechtste ;)
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply