Iridium(IV) en Ruthenium(III) chloride

Bij het zoeken naar specifieke chemicaliën kan het soms erg moeilijk worden om een goede bron te vinden. Mensen kunnen je in dit forum helpen de juiste bronnen te vinden of je een aanbieding doen.
Post Reply
Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Iridium(IV) en Ruthenium(III) chloride

Post by Ragbips » 27 Dec 2015, 16:54

Ik ben op zoek naar een kleine hoeveelheid Iridium(IV) chloride (een paar korrels zijn goed, ik wil alleen de kleurtjes bekijken van de verschillende oxidatietoestanden) en Ruthenium(III) chloride (ongeveer 50 - 100 mg).

Verder zoek ik ook nog natrium tetrafluorboraat en 2,2' bipyridine, hooguit een gram van elk ben ik al blij mee.

Is er iemand die wat kan missen voor een zacht prijsje?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Iridium(IV) en Ruthenium(III) chloride

Post by woelen » 01 Jan 2016, 14:46

Een paar gram NaBF4 heb ik wel voor je. Stuur me maar een PM.
Ik ben wel benieuwd wat voor experiment(en) je er mee wilt doen. Misschien brengt het mij ook wel op ideeen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 01 Jan 2016, 14:55

Ik wil graag tris(2,2'-bipyridyl) ruthenium (II) tetrafluoroboraat maken en kijken of ik het als organische LED kan gebruiken :)
Volgens deze procedure

Edit:
Alle procedures hiervoor drogen eerst het rutheniumchloride om hem watervrij te maken. Vervolgens maken ze er een waterige oplossing van. Is dat drogen dan wel nodig? Het klinkt nogal onzinnig.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 01 Jan 2016, 19:12

Ziet er heel interessant uit. Het lijkt mij dat het drogen van de RuCl3 vooral bedoeld is om precies een bepaalde hoeveelheid af te kunnen wegen. Als jij een RuCl3-oplossing kunt maken met bekende concentratie, dan zou je ook kunnen volstaan met het juiste volume afzonderen.

Ik heb wel RuO2, maar om hiervan RuCl3 te maken is nog niet zo eenvoudig. Dit heb ik wel eens geprobeerd, maar simpelweg HCl toevoegen is niet de manier. Je krijgt dan een dieprood complex van RuCl6(2-), dat niet zomaar over gaan naar RuCl3.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 02 Jan 2016, 11:44

Ik zie het overal aangeboden worden als het trihydraat maar ik betwijfel inderdaad hoe goed het hydraat gedefiniëerd is. Vaak staat er dan bij 45 - 55% Ru content, dus dat is een vrij ruime marge.
Ik heb inmiddels een goedkope bron gevonden hiervoor en het ik denk dat ik het maar gewoon ga drogen. Het lijkt mij dat dit wel gewoon in een smeltkroesje op een kookplaat kan zonder dat het ontleedt.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 02 Jan 2016, 23:38

Interessant.
Ik heb een vraag over het document dat je hebt bijgevoegd:
procedure wrote:It has a large crystal field splitting energy. The color of a compound is the wavelength of light that an object reflects. Since it is orange, the compound reflects relatively longer wavelength of light. The longer the wavelength reflected, the shorter the wavelength absorbed, or the larger the crystal field splitting energy.
Ik loop altijd vast in deze redenering; waarom is de kleur van een stof de kleur van het gereflecteerde licht? Dit impliceert dat de stof (micro)kristallijn is en dat de kleur die er vanaf komt puur reflectie is van invallend licht. Dan zou ik verwachten dat de kleur van de stof gelijk is aan de kleur van het invallend licht.

Wat ik ook nog snap is dat al het licht dat onder grotere hoeken dan de Brewsterhoek invalt rechtstreeks wordt gereflecteerd (dus dat komt naar de waarnemers toe). Al het licht dat onder hoeken kleiner dan de Brewsterhoek invalt zal de kristallen binnengaan, maar daar geen excitatie gerelateerde processen veroorzaken (verkeerde golflengte). Daardoor zal het na een x aantal reflecties weer ergens naar buiten toe komen, dus lang verhaal kort: de waarnemer neemt in elk geval het licht waar dat niet bij excitatie gerelateerde processen is betrokken.

Maar als je een stof hebt die licht van een bepaalde golflengte of een band absorbeert, dan hangt het er vanaf hoe de relaxatie plaatsvindt. Als deze optisch verloopt, dus dat de opgenomen energie ook weer wordt uitgezonden bij terugkeren naar de grondtoestand, dan krijg je diezelfde golflengte weer terug. (Of een langere golflengte indien er nog een niet-optisch proces tussen zit). Omdat het uitgezonden licht in een random richting wordt uitgezonden, zou ik dus denken dat je dat licht ziet ook ziet. En bij grote monokristallen zou ik zelfs denken dat je vrijwel alleen de heruitgezonden straling ziet, omdat al het licht dat onder minder dan de Brewsterhoek invalt, niet bij de waarnemer terecht komt.

Hoe zit dit nu?

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 03 Jan 2016, 00:03

Volgens mij is het volgens die kristalveldtheorie wel een kwestie van absorptie versus emissie en is de kleur die wordt uitgezonden altijd complementair aan de kleur die wordt geabsorbeerd. Ik denk dat er met het licht van de verkeerde golflengten verder niets gebeurt en de totale kleur die je ziet dus gewoon het resultaat is van wit licht - geabsorbeerde kleur + uitgezonden kleur, waardoor dat laatste overheerst. Ik denk dus dat het woord reflectie gewoon ongelukkig gekozen is, maar ik ben verder totaal niet thuis in deze materie.

Post Reply