Hoe vormen wijnsteen kristallen in wijn?

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
Post Reply
Faytje
Waterstof

Hoe vormen wijnsteen kristallen in wijn?

Post by Faytje » 05 Jun 2016, 15:30

Hallo allemaal!

Er zijn wat kristallen bij mij ontstaan in een afgesloten fles met tinctuur van ethanol en sinaasappelschillen. Ik heb nog geen idee wat dit precies is. Maar ik bedacht me hierdoor dat ik eigenlijk ook niet weet hoe het mogelijk is dat wijnsteen kristallen (kaliumwaterstoftartaraat) zich vormen in een afgesloten fles wijn.
Volgens wikipedia gebeurd het bij veel temperatuurwisselingen...
Maar hoe kan het dan dat? Is de kurk toch nog een beetje doorlatend? En extra doorlatend bij temperatuurwisselingen?

Ik heb wat wijnsteenzuur in huis wat ik ooit heb gekocht met het idee om te proberen er kristallen mee te maken. Maar ik heb er nog nooit iets mee gedaan.

Groeten, Fay

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Hoe vormen wijnsteen kristallen in wijn?

Post by spidey » 05 Jun 2016, 20:59

Wijn is een natuurproduct. Daarin is een hoop mogelijk. Maar heel simpel, zou je kunnen beginnen om de temperatuurafhankelijkheid van de oplosbaarheid van wijnsteenzuur op te zoeken. De meeste stoffen lossen minder goed op als de temperatuur daalt.

Faytje
Waterstof

Post by Faytje » 05 Jun 2016, 21:24

Dat zou alleen van toepassing zijn als de wijn warm afgevuld zou worden en dit is niet zo. Ook zou het niet verklaren waarom temperatuur schommelingen (en niet enkel temperatuur daling) het kristalliseren veroorzaken.

Overigens is kaliumwaterstoftartaraat niet heel goed in water oplosbaar 5,7g/L water bij 20°C

Lijkt mij de doorlaatbare kurk toch nog het meest voor de hand liggend...
Of kan er nog een heel traag proces aan de gang zijn in de afgesloten fles?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 06 Jun 2016, 10:59

Soms is een oplossing metastabiel; voor het oog stabiel, maar eigenlijk niet echt. Denk ook aan een oververzadigde oplossing van suiker zoals honing, wat gewoon vloeibaar is tot het moment dat het begint te kristalliseren. Dat kristalliseren kan worden veroorzaakt door veranderingen in temperatuur, pH, licht, concentratie van andere componenten. Kristallen zijn doorgaans veel moeilijker op te lossen dan een bestaande vloeistof c.q. oplossing van dezelfde verbinding. Het is goed mogelijk dat zodra wijnsteenzuur neerslaat, al dan niet als zout, het nog nauwelijks oplosbaar is in een water/ethanol mengsel.
Organisch chemicus

Faytje
Waterstof

Post by Faytje » 06 Jun 2016, 22:33

Bedankt voor de uitleg Wouter!

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 07 Jun 2016, 11:01

De analogie met honing is een mooi voorbeeld. Bedankt, Wouter! :)

Post Reply