Kleuren elektrolyse experimenten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Kleuren elektrolyse experimenten

Post by Z4x » 31 Oct 2009, 16:59

Nu heb ik denk ik weer geen aluminiumhydroxide gemaakt, maar een aluminaat. ' Getting closer'. :) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminaat.)

Het is best simpel. Wat ik deed was aluminium folie in zoutzuur, dit laten 'bruisen' (maakt waterstof). Ik heb maar een puntje in een reageerbuis gemaakt. Zodra het klaar is met bruisen is het doorzichtig. Dit giet je dan in ammonium en je krijgt een witte gel.

Geen foto's want het ziet er verdacht veel uit als mannelijk spul.... je weet wel. :P (niet de term gebruiken anders leest google het straks, haha)

Kan ik hiermee electroplating uitvoeren? Ben bang van niet...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 31 Oct 2009, 17:19

Wat je hier gemaakt heb is wel degelijk aluminiumhydroxide. Aluminaat krijg je wanneer je aluminium in een overmaat base laat reageren. Je aluminiumhydroxide kan ook weer oplossen als je meer base zou toevoegen.

2Al + 6HCl -> 2AlCl3 + 3H2
AlCl3 + 3OH- -> Al(OH)3 + 3 Cl-
Al(OH)3 + 3OH- -> AlO33- + 3H2O en Al(OH)3 + OH- -> AlO2- + 2H2O

Zoiets dan.

Ik denk niet dat ammonia in staat is om aluminaten te maken.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 31 Oct 2009, 18:26

Ik heb dat beetje aluminiumhydroxide dat ik gemaakt had in een bakje gedaan en dan met een koolstofstaaf en ijzerdraadje elektrolyse. Op plus koolstof en min ijzerdraadje. In de gedachte misschien electroplating te doen (niet gelukt natuurlijk). Na paar seconden (in totaal niet langer dan 1 min elektrolyse gedaan) stopte ik om te kijken of er iets gebeurde met de elektroden en toen kreeg ik een scherpe prik in de neus en het rook heeeel apart. Een geur die ik nog niet kende, ik ben toen direct gestopt. Het stonk zou je kunnen zeggen, ik houd er niet van, vooral omdat ik niet weet wat het is. :(

Wat zou dit kunnen zijn? Er zat in de oplossing dus aluminiumhydroxide en ammonium (plus misschien resten van zoutzuur, aluminiumchloride en ammoniumchloride).

Ik vond het maar een rare geur, deze doen we eerst niet meer, totdat ik weet wat het is en of het gevaarlijk is.

Iemand misschien een idee welke gas met aluminium(hydroxide)/ammonium stinkt?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 01 Nov 2009, 01:02

Geweldig!! Jij hebt hier voor het eerst NCl3 gemaakt. Deze stof ontstaat bij electrolyse van een oplossing waarin ammonium ionen en chloride ionen voorkomen. Het ontstaat aan de anode. NCl3 heeft een heel scherpe geur en ruikt echt heel anders dan chloor of ammoniak.

Je kunt NCl3 maken in wat grotere hoeveelheden door met zoutzuur aangezuurde ammoniumchloride te electrolyseren met een koolstof anode en een koperen kathode (aan die kathode ontstaat waterstofgas). NCl3 is in grotere hoeveelheden erg gevaarlijk, het is nl. uitermate explosief (nitroglycerine is ongevoelig, vergeleken met dit spul). Als jij echter een minuut electrolyseert dan maak je geen gevaarlijke hoeveelheden. Je zult zien dat als je ammoniumchloride electrolyseert dat je dan na een tijdje een gelige olie krijgt bij de anode. NCl3 is vloeibaar en geel. Je mag echter niet meer dan een paar minuten achter elkaar electrolyseren, omdat er anders genoeg NCl3 kan ontstaan voor een fikse knal. NCl3 kun je makkelijk vernietigen met een beetje verdunde NaOH-oplossing of NH3-oplossing.

De damp van NCl3 is schadelijk en die moet je niet te veel inademen. Een enkel snufje hiervan kan geen kwaad. Ga hier nuchter mee om, net als met chloorgas. Probeer inademing te voorkomen, werk in goed geventileerde ruimtes of buiten en mocht je toch een keer wat inademen van de damp, geen paniek zolang je geen na-effect hebt als je weg loopt van de bron van de damp.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 01 Nov 2009, 02:06

Ik heb al heel erg veel stoffen geroken, maar NCl3 nog niet! ;) Je bent eerder dan mij, ik denk dat ik het ook eens moet gaan maken. Geeft bleek met ammonia ook NCl3, naast chlooramines?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 01 Nov 2009, 10:59

Bedankt voor de reacties, want ik had echt geen idee wat het was. Ik ben blij dat het wel meevalt, al had ik ook de boel kunnen opblazen blijkbaar. :( :)
Pierre Louis Dulong ontdekte de stof in 1811 toen hij experimenteerde met chloorgas en ammoniumchloride[3]. Bij een explosie van de stof verloor hij een oog en drie vingers[4].
Ouch...

Jor, ik zal als ik jouw was niet te veel van het spul maken (in gas vorm tenminste) want het heeft een rare steek (chloor in kleine hoeveelheid 'kietelt', maar dit spul steekt), de geur is heel apart en (dit kan tussen de oren zitten, maar ik zeg het toch maar even) ik had het idee dat ergens onder mijn kaak en in de nek het de hele avond gevoeliger was. Dat allemaal met maar 1 klein snufje. Maar misschien als je het met afzuiging doet dat het veiliger is.

------
Aluminiumchloride/hydroxide is verder niet zo interessant of kan ik er nog een complex/kleur mee maken? :)

Ik probeer zelf ook te zoeken naar stoffen met aluminium, maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

Ik vond wel http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_acetate., maar dat is ook wit volgens mij.

edit: ik vond dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:A ... _compounds.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 01 Nov 2009, 13:34

Z4x, die extra gevoeligheid zit denk ik tussen de oren. NCl3 is nou ook weer niet zo erg giftig, ik denk dat chloorgas giftiger is. Het wordt zelfs gebruikt als ontsmettingsmiddel (graan), omdat het niet de nare eigenschap heeft dat het organische stoffen kan chlorineren. Het is dus voor dat soort toepassingen veiliger dan elementair chloor.

Ik heb zelf een keer NCl3 gemaakt in dusdanige hoeveelheid dat ik kleine gele bolletjes van de olie kon zien op de bodem van een bekerglas met daarboven een oplossing met ammoniumchloride. Ik heb het daarna echter direct vernietigd.

Een experiment dat ik nog wel eens een keer wil doen is electrolyseren van een ietwat zure oplossing van NH4Cl met boven de vloeistof een dun laagje terpentijn. NCl3 verzamelt zich aan de anode en zo nu en dan gaat er een druppel NCl3 mee met een belletje chloorgas. Zodra zo'n belletje aan het grensvlak komt van waterige oplossing en terpentijn dan ontploft de NCl3. Omdat het gaat om heel kleine druppeltjes krijg je alleen maar flitsjes en kleine kraakjes, maar het schijnt er wel leuk uit te zien. Zelf heb ik dit experiment echter nog nooit gedaan. Ik heb geen terpentijn in huis, dat zou ik een keer bij een schilder moeten kopen.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 01 Nov 2009, 14:15

woelen wrote:Z4x, die extra gevoeligheid zit denk ik tussen de oren. NCl3 is nou ook weer niet zo erg giftig, ik denk dat chloorgas giftiger is. Het wordt zelfs gebruikt als ontsmettingsmiddel (graan), omdat het niet de nare eigenschap heeft dat het organische stoffen kan chlorineren. Het is dus voor dat soort toepassingen veiliger dan elementair chloor.

Ik heb zelf een keer NCl3 gemaakt in dusdanige hoeveelheid dat ik kleine gele bolletjes van de olie kon zien op de bodem van een bekerglas met daarboven een oplossing met ammoniumchloride. Ik heb het daarna echter direct vernietigd.

Een experiment dat ik nog wel eens een keer wil doen is electrolyseren van een ietwat zure oplossing van NH4Cl met boven de vloeistof een dun laagje terpentijn. NCl3 verzamelt zich aan de anode en zo nu en dan gaat er een druppel NCl3 mee met een belletje chloorgas. Zodra zo'n belletje aan het grensvlak komt van waterige oplossing en terpentijn dan ontploft de NCl3. Omdat het gaat om heel kleine druppeltjes krijg je alleen maar flitsjes en kleine kraakjes, maar het schijnt er wel leuk uit te zien. Zelf heb ik dit experiment echter nog nooit gedaan. Ik heb geen terpentijn in huis, dat zou ik een keer bij een schilder moeten kopen.
Klinkt wel leuk. :) Maar waarom terpentijn en niet gewoon terpentine?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 01 Nov 2009, 21:27

Terpentijn is een compleet andere stof dan terpentine. Terpentijn wordt gemaakt uit hars van naaldbomen, terpentine is een aardolie produkt. Terpentijn bevat heel veel onverzadigde moleculen en het zijn juist die onverzadigde bindingen die extreem heftig reageren met NCl3.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 03 Nov 2009, 14:35

Hoewel aluminiumhydroxide niet een interessant kleurtje heeft, heeft het wel een grappig eigenschap om dingen een beetje in te sluiten. Zoals luchtbellen, maar ook magnetiet. Je krijgt als je die twee mengt een zwart blubberige/gel-achtige mengsel dat iets anders reageert op een magneet dan gewoon magnetiet. Anders in de zin van dat het anders valt/rolt/stapelt. :)

Als je magnetiet schud in een reageerbuis dan wordt de hele reageerbuis zwart, ziet er leuk uit, maar na een tijdje zakt het naar de bodem en is het niet mooi meer. Als je aluminiumhydroxide met de magnetiet mengt dan blijft de reageerbuis mooi zwart (soms ook donker bruin) tot waar de aluminiumhydroxide zit.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 03 Nov 2009, 16:27

Misschien probeer ik dat experinent eens. Ik heb 150mL terpetijn (heel oud flesje, minstens 40 jaar oud), en dat ruikt zeer sterk naar hars of zoiets dergelijks.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 03 Nov 2009, 17:38

Terpentijn bestaat hoofdzakelijk uit terpenen, zoals pineen en kamfer, die de geur van hars maken tot wat het is.
Organisch chemicus

h2so4
Foton

Post by h2so4 » 06 Jun 2020, 17:25

woelen wrote:
05 Aug 2009, 09:10
Ik wil me aansluiten bij Phantom, je moet met een gezonde dosis respect omgaan met de stoffen. Respect is echter wel wat anders dan angst. Als je echt bang bent voor de materialen, dan is hobbychemie beslist niet iets voor jou. Je moet er echter wel respect voor hebben. Vergelijk het maar met werken met een zware kettingzaag. Zo'n apparaat moet met respect en beleid worden gehanteerd, maar je hoeft er niet bang voor te zijn. Veel dingen in ons leven dragen een bepaald risico in zich.

Het is wel belangrijk om te weten wat de risico's zijn. Dus, als je met bepaalde stoffen gaat experimenteren, dan moet je zeker uitzoeken wat de risico's van zo'n stof zijn. Zaken als giftigheid, mate van brandbaarheid, evt. explosiegevaar e.d. wil je wel graag weten voordat je begint. Een andere zeer goede manier om problemen te voorkomen is het werken op kleine schaal. Als je werkt in reageerbuizen met hoeveelheden van kleine mespuntjes en enkele ml. oplosmiddel, dan kan er nooit echt iets ergs gebeuren. Zelfs al zou het mespuntje materiaal exploderen, dan kan er weinig meer gebeuren dan een zere hand. Werk je met grammen, dan kan het je je hand of vingers kosten, werk je met tientallen grammen, dan kunnen complete ledematen worden afgerukt. Soortgelijke dingen gelden voor acute giftigheid. Als jij met een mespuntje kaliumcyanide zou werken in een reageerbuis dan is het vrijwel onmogelijk om daar door vergiftigd te worden, tenzij je de inhoud van die buis zou opdrinken. Maar evt. vrijkomend poeder of stof of gas kan nooit meer zijn dan wat je er in stopt. Dus als jij met 100 mg cyanide iets zou doen, en door een foutje ontwijkt er 5 mg blauwzuurgas, dan gebeurt er nog eigenlijk helemaal niets. Zou jij echter 10 gram cyanide gebruiken en door die zelfde fout komt 500 mg blauwzuurgas vrij, dan kan dat zeer ernstige gevolgen hebben. Moraal van het verhaal: werk met kleine hoeveelheden, de beste bescherming die er is.

Het grootste risico is dus bij verstandig gebruik en werken op kleine schaal niet de acute vergiftiging, de zware explosie of een andere ramp, maar het sluipende effect van lange-termijn blootstelling. Als je slordig werkt en je morst kleine beetjes van de chemicalien op je werkplek, op je kleding, op je handen, etc. en je doet dat vaak en met allerlei verschillende stoffen, dan krijg je iedere dag een heel klein beetje binnen van diverse stoffen. Niet iets waar je direct wat van merkt, maar wat doet het na een jaar? Na 5 jaar? Zie het als roken. De eerste sigaret is geen probleem, maar als je iedere dag rookt dan tellen de effecten op. Dus, het is belangrijk om schoon te werken. Let op morsen, ruim je werkbank op na het experimenteren. Neem hem af met een vochtige doek om stof te verwijderen. En allerbelangrijkst, experimenteer niet in ruimten waar je eet, slaapt en leeft. Probeer een plekje te vinden in een garage, een zolderverdieping, tuinhuis of waar dan ook, waar je normaliter niet je gewone leven doorbrengt.

Ten slotte nog een opmerking over je bezorgdheid over stoffen als chroom(III)picolinaat. Als jij werkt met chroom en je zou chroom(III)verbindingen maken, denk dan niet dat daar ook chroom(III)picolinaat tussen zou zitten. Zoiets ontstaat niet zomaar spontaan, daar moet een heel doelbewuste synthese voor utigevoerd worden. Het is dus niet zo dat als stof A.B heel giftig is dat dan ook alle andere stoffen met A of met B heel giftig zouten zijn. Volgens die redenering zou keukenzout ook heel giftig zijn, want natriumcyanide is extreem giftig, dus natriumchloride ook. Nee, het gif zit in dat geval in de cyanide en in jouw voorbeeld in het picolinaat. Chroom(III) is niet giftig, chloride is niet giftig, dus chroom(III)chloride ook niet. Chroom(III)cyanide daarentegen is extreem giftig. Zoals je ziet, bij zouten is het zo dat de combinatie van ionen giftig is als een van beide (of allebei) ionen giftig zijn.

Erg giftige metaalionen waar je voorlopig (zolang je nog niet zo veel ervaring hebt) beter niet mee kunt werken zijn: lood, kwik, antimoon, cadmium, arseen, telluur, thallium. Alleen lood en antimoon kom je misschien tegen in de normale huis, tuin en keuken spullen.

Post Reply