Max stelt zich voor

Om jezelf voor te stellen aan de andere leden van dit forum. Wat zijn je interesses, hoe je huisdieren heten en hoe je hier terecht bent gekomen.
Post Reply
Maxstar
Waterstof
Chemistry interests: Overall

Max stelt zich voor

Post by Maxstar » 03 May 2018, 12:23

Goedendag,

Even voorstellen. Ik ben Max. Als kind was ik gefascineerd door scheikunde. Ik kan mij twee momenten nog goed herinneren. Toen ik voor het eerste een doos met chemische experimenten zag en er bijna door werd gehypnotiseerd. En ook toen ik de namen van pigmenten op potjes gouache verf zag. Citroen cadmium? Strontium geel? Dat raakte wel iets diep van binnen. Dus vrij snel kreeg ik ook de scheikunde doos en nog lang thuis een klein laboratorium gehad. Uiteindelijk door omstandigheden toch geneeskunde ging studeren i.p.v. scheikunde. Een paar keer verhuisd en zo was de lab voor een paar decennia helemaal vergeten.

Maar goed, oude passie roest blijkbaar ook niet. Dus heb een paar maanden geleden besloten om er een nieuwe leven in te blazen. Opnieuw een huislab op te bouwen en te gaan experimenteren. Onder de motto "wat een huiskat in zijn keuken aan scheikunde doet". Waarom een huiskat? Hmmm... eigenlijk denk ik soms wel, dat ik een huiskat ben wat een mensenleven kreeg tussen één van zijn negen levens. Per ongeluk of als iemands grap :D

Op dit moment merk ik, dat ik geïnteresseerd ben in diepgang. Soms een simpel proefje maken met een afwijkend of bijzonder resultaat en er een verklaring voor proberen te vinden (grotendeels met behulp van boeken). Ik vind het ook leuk als een experiment op een mooie of indrukwekkende manier kan worden gepresenteerd (zoals de gekleurde slierten die in een vertraagd tempo in een kolf zakken met een achtergrond muziek). Waar ik nu ook opeens veel meer aandacht schenk dan vroeger zijn b.v. stofjes in de vorm van natuurlijke mineralen of pigmenten. Zoals b.v. ijzerfosfaat als vivianiet - kan best een mooie steen zijn. Of alle vormen van ijzer oxides in de kunst in de vorm van pigmenten. Leuk om even voorbij het reageerbuisje te kijken.

Verder vind ik katten leuk en heb er nu drie van in huis. Ik maak wel foto's, maar dit uitsluitend digitaal. Heb mij de afgelopen jaren verdiept in parfumerie, waarbij juist de grondstoffen centraal stonden.
A Housecat experimenting in his kitchen lab
https://housecatchem.tumblr.com/

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Max stelt zich voor

Post by Wouter » 04 May 2018, 21:17

Welkom op het forum! Je grondige experimenten zijn erg welkom hier!
Organisch chemicus

Maxstar
Waterstof

Post by Maxstar » 05 May 2018, 08:20

Dank je, Wouter!

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 May 2018, 21:25

Welkom op het forum. Foto's en experimenten van stoffen met o.a. interessante kleuren zijn altijd welkom.

Misschien moet ik ook maar een eigen website/tumblr beginnen want de foto's op het forum werken op dit moment helaas niet.

Ik typ dit trouwens met een kat naast mij die zit te spinnen. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Maxstar
Waterstof

Post by Maxstar » 06 May 2018, 18:03

Dank je, Z4x!

Ja, hier lopen ook drie katten rond. En dan komt er eens nog een (nog) kitten van de buren (een zeer nieuwsgierig speels beest).

Moet wel zeggen, dat zo'n tumblr (zou ook blogger of wordpress) best een interessant idee is om even een lab journaal bij te houden. Dingen te onthouden en ook beter te begrijpen wat mij het meest aantrekt. In zo'n onderzoek stadium is tumblr prima. Maar chapeau voor de goed georganiseerde websites van woelen en vermaseren.

Post Reply