Bijzonder glaswerk

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Bijzonder glaswerk

Post by spidey » 03 Jun 2011, 15:12

Dit topic is voor vragen over bijzonder glaswerk. Waarvoor het is, hoe je eraan komt, hoe het heet en hoe het werkt.

Ik heb zelf het volgende glaswerk in mijn bezit, maar waar is het voor en hoe heet het?
Image

De enige hint die ik heb is dat de 4 op de buitenkant er vermoedelijk op slaat dat het een POR 4 fritte is die tussen de beide kamers zit.

Molbi
Elektron
Chemistry interests: Medical/Biological

Re: Bijzonder glaswerk

Post by Molbi » 03 Jan 2012, 17:21

Hier heb ik ook eens stukje (organische chemie) glaswerk waarvan ik de naam en de toepassing niet ken.
Iemand enig idee?
Er staat op: ELGEBE 28/15 en het bestaat uit twee delen. Zie foto's.
Totale lengte is 26,5 cm
Image Image

Reap
Argon

Post by Reap » 03 Jan 2012, 17:39

Is dit niet een soort koude vinger met O-ringsloten ipv de veelgebruikte "conal tapered joints"?

Gruson
Neon

Post by Gruson » 03 Jan 2012, 18:44

Spidey, jouw item is waarschijnlijk een schlenk filter. Hiermee kun je onder stikstof (en zonder je opstelling te openen) iets na een reactie filtreren.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Molbi
Elektron

Post by Molbi » 03 Jan 2012, 20:08

Hier nog een glazen dingetje: Een erlenmeyer met slijpstuk B24 (is dit NS 24?)
Het kan een volume van ongeveer 25 ml hebben en is 8,5 cm hoog (exclusief stop).
Het vreemde is dat er een glazen pijpje in zit gemonteerd van 3 cm hoog. Dit is vastgesmolten in de erlenmeyer.
Enig idee?
Image

Molbi
Elektron

Post by Molbi » 03 Jan 2012, 20:15

@ Reap:
Het gekke is dat er halverwege de 'vinger' een gaatje zit! Als het dus idd om een 'cold finger' zou gaan, is de aanvoer (boven) en de retour (de uitlaat naar rechts) een gesloten systeem. Dit is hier niet het geval.
De aanvoer en uitlaat naar rechts staan beide in contact met de 'vinger'...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 05 Jan 2012, 22:59

Gruson wrote:Spidey, jouw item is waarschijnlijk een schlenk filter. Hiermee kun je onder stikstof (en zonder je opstelling te openen) iets na een reactie filtreren.
Dank je voor je reactie. De vraag die het bij me oproept is waarom de fritte dan precies in het midden zit, en niet onderin, zoals bij een normaal filter ook het geval is.

Molbi
Elektron

Post by Molbi » 05 Jan 2012, 23:23

Kijk <a target="_blank" HREF="http://www.sonnblick.net/portal/content ... /">hier</A> maar eens! Misschien is dit verhelderend. Als je Duits tenminste goed is...

::edit:: hmm, dit gaat blijkbaar niet goed. Site is http://www.sonnblick.net/portal/content ... 6/lang,de/

Gruson
Neon

Post by Gruson » 06 Jan 2012, 10:20

Dat is een 'vaste stoffen tegenhoud filter' wat je voor bvb een vacuumpomp zet om vaste stoffen tegen te houden. Het filter van jou spidey zit in het midden zodat je hem kan makkelijk kan draaien (op zn kop) en dat het filtraat dan makkelijk kan weglopen in een andere kolf. Zoek maar eens op schlenk techniques.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 06 Jan 2012, 12:54

Dank je voor de informatie. Ik vond meteen een mooi documentje met basale uitleg of Schlenk technieken.

Ik neem aan dat het verschil met een 'vaste stoffen tegenhoud-filter' hem in eerste instantie zit in de poriegrootte van de fritte?

Gruson
Neon

Post by Gruson » 06 Jan 2012, 13:46

Ja, en op die foto zaten er tuitjes (correcte benaming?) aan, dat geeft meestal aan dat ie tussen slangen zit. Maar de poriegrootte is ook een stuk groter.

ChemicalBrother
Helium

Post by ChemicalBrother » 01 Mar 2014, 22:19

Heb zo vaak met Schlenk technieken moeten werken:

Kan niet tegen lucht, water, andere oplosmiddelen, licht en temperatuur......etc......
Altijd leuk! Maar frustrerend bij opwerken.

Strained, Stable 2-Aza-1-Phosphabicyclo[n.1.0]alkane and -alkene Fe(CO)4 Complexes with Dynamic Phosphinidene Behavior
Chemistry - A European Journal, Vol. 11, Issue 12, pages 3631-3642
|April 1, 2005

Post Reply