Koper(II)acetaat

Alles over kristallen en de wetenschappen daaromheen.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Koper(II)acetaat

Post by spidey » 13 Mar 2012, 15:44

Klopt. Z4x, vermoedelijk zat er overtollig HOAc in je oplossing, omdat koperacetaat in neutrale oplossing niet stabiel is. Als de overmaat azijnzuur groot is, zou het me niet verbazen dat dat ook ten dele is meegekristalliseerd. Als dat vervolgens langzaam uit de kristallen verdwijnt, of zich anders rangschikt, misschien treedt er dan alsnog hydrolyse op in je kristal en komen die vlekken door het ontstaan van basisch koperacetaat. In elk geval, dat kan ik me zo voorstellen.

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 13 Mar 2012, 16:30

Paul wrote: Het verbaast me om te zien dat juist het midden van de acetaatkristallen aangetast zijn en niet de randen. Bij veel van mijn instabiele en daarom aangetaste kristallen zitten de licht vlekken aan de randen en de punten, omdat daar het kristalwater het meest omringd wordt door de lucht. Wellicht dat er hier meer (of iets anders) dan dehydratie plaatsvindt?
De kristallen kregen weinig kamerlucht door de slecht afsluitende plastic petrischaal, misschien hierdoor werd er langzaam CO2 opgenomen en was er meer tijd voor "kristalliseren" op de vlakken.

//edit: Spidey's azijnzuur theorie zou ook kunnen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 13 Mar 2012, 18:23

Het smeltpunt van azijnzuur is toch 16-17C? Tenzij je onder die temperatuur de kristallen hebt laten groeien kan dat toch niet? Moet het ook nog eens in het kristalrooster passen, anders zou het aparte kristallen vormen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 13 Mar 2012, 23:03

Smeltpunt H2SO4: 10C. Wordt ingebouwd in Na2SO4 rooster. Waterstof is piepklein t.o.v. natrium en dat gebeurt ook. Het gebeurt zelfs in Pr2(SO4)3 als je dat uit een zure oplossing kristalliseert. Dat die waterstoffen ingebouwd worden is geen probleem, plek zat. Maar hoe krijg je het kristal dan electrisch neutraal? M.a.w. waar zitten de anionen dan? Toch gebeurt het.

In analogie met deze voorbeelden zou ik niet raar opkijken als iets vergelijkbaars hier ook zou kunnen gebeuren.

Reap
Argon

Post by Reap » 14 Mar 2012, 17:49

Ik vind dat wel merkwaardig, zit daar een verklaring achter?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 16 Mar 2012, 14:04

Een van de meest gangbare verklaringen is een entropie effect. De Gibbs vrije energie is de energie die een chemisch systeem beschrijft en die daaruit vrij te zetten is.

dG = dU + d(pV) + d(-ST) == (interne energie U en ook p en V const) == -( (dS) T + T (dS) ) == (t const) == -T dS

Dus een toename van de entropie (positieve dS) leidt tot een afname van de Gibbs vrije energie. Entropie is zoiets als de mate van wanorde van een systeem. Er komt dus energie uit je systeem, wat een drijvende kracht is achter de vorming van dergelijke kristallen.

Voor het vormen van kristallen is de entropie van een dubbelzout (in dit geval is H+ het kation van het tweede zout) groter dan die van aparte kristallen van twee zouten.

Dat er toch ook zoiets bestaat als gefractioneerde kristallisatie, waarbij je juist gebruikt dat de er _geen_ mengkristallen of dubbelzouten worden gevormd, komt doordat er niet alleen entropische effecten een rol spelen, maar ook sterische. Als de bindingsenergie tussen de ionen zo laag wordt dat het kristal niet meer stabiel is, dan wordt er zeker niet een dubbelzout gevormd.

Het is een beetje een hand-waving argument zoals ik het hier opschrijf, maar het geeft je een denkrichting aan.

Reap
Argon

Post by Reap » 16 Mar 2012, 18:39

Sinds gisteren zijn de Cu2(OAC)4 kristallen overigens bij mij gaan groeien.

offtopic:
Ja maar dan snap ik nog iets niet.
Maar waarom worden kristallen dan uberhaubt gevormd? Dit is een geordende structuur, en in oplossing is het allemaal niet zo geordend, dus dat is een afname in entropie en dus een toename in vrije energie. Dan kost dit toch juist energie? Waar komt dit vandaan?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 18 Mar 2012, 16:07

Naar mate de temperatuur daalt of de concentratie toeneemt, neemt de orde in de vloeistof ook toe. Ionen krijgen een steeds vastere omringing door oplosmiddelmoleculen, waardoor op een bepaalde manier ook de entropie afneemt. Door kristallisatie neemt de bewegelijkheid van de oplosmiddelmoleculen enorm toe, wat na aftrek van de kristallisatie-enthalpie toch nog een beetje winst oplevert.

Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen te vinden op dit soort regels, omdat het mechanisme iets anders is of omdat de evenwichten net anders liggen bij die uitzonderingen. Beschouw dit soort redeneringen als richtlijnen, geen wetten van Meden en Perzen. ("Meten en persen" :D) )

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 14 Jul 2012, 10:50

Helaas niet helemaal zoals ik gehoopt had, maar het resultaat geeft op zich wel paar mooie kiekjes. Ik had oude stukjes koper(II)acetaat kristallen opgelost in gedestilleerd water en er een beetje redelijk zuiver azijnzuur bijgedaan. Oplossing verwarmt en door een filter gehaald. Dat was 24 juni, nu is het 14 juli en dit is het resultaat.
CuAc-crystal-01.jpg
^De verdampsnelheid was te hoog voor zo'n lange periode, vandaar het velletje en dat er geen water meer is, en het kristalliseerde bij de randen.
CuAc-crystal-02.jpg
^Het velletje/vliesje lijkt wel een plastic zakje, het is erg zwak.
CuAc-crystal-03.jpg
^Mijn koper(II)acetaat was niet helemaal zuiver zoals je ziet ik kreeg ook deze rare stekels. Iemand een idee wat dit voor koper(II)acetaat vorm is?
CuAc-crystal-04.jpg
^Verstopt in het vliesje zaten nog paar matige kristallen die er na afspoelen zo uit zagen.
CuAc-crystal-05.jpg
^Een referentie bekerglaasje met ook koper(II)acetaat was naast de verdampopstelling gezet en gewoon bloot gesteld aan de schuuromgeving. Hierin is aan het oppervlakte een klein kristaletje "op de kop" gaan groeien. Deze heeft duidelijk veel mooiere randen. Misschien dat de andere die verloren tijdens het redelijk ruig schoonmaken door in water te dompelen.

Reap
Argon

Post by Reap » 14 Jul 2012, 20:15

Dat vliesje komt door een heterogene concentratie. (de concentratie aan de oppervlakte hoger dan aan de bodem) Dit kan idd komen door een te snelle verdamping. (Bij het inkoken van bleek krijg je dit ook (NaClO3)). Dit kan onderandere komen door de grote temperatuursverschillen van de afgelopen 4 weken. (laatste 2 weken relatief fris en 2 weken daarvoor vrij warm)

Had spidey niet al eens gezegd dat dit kan komen doordat er HOAc ingebouwd wordt in het Cu(OAc)2 kristal?

Anders zou ik denken hydratatie effect (Mijn CuSO4 kristallen krijgen ook ooit lichtblauwe randjes en verbrokkelen dan langzaam. Dit lijkt erg op het effect dat ik waargenomen heb bij MnSO4 en Na2SO4)

Ik heb trouwens het idee dat ik iets mis, is dit het resultaat van een bepaald experiment? :P

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 11 Dec 2015, 22:50

Aparte kristalstructuur heeft dit spul, wel mooi. :)

Kristallen worden te groot voor macrofoto's. Nu is meer dan de helft niet scherp meer door diepte.
koperacetaat_new03.jpg
koperacetaat_new02.jpg
koperacetaat_new01.jpg

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Dec 2015, 16:13

Mooie tweeling, die onderste.
Hoe groot zijn ze?

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 12 Dec 2015, 18:13

spidey wrote:Mooie tweeling, die onderste.
Hoe groot zijn ze?
koperacetaat_new04.jpg

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 27 Sep 2017, 19:14

Ik wou mijn koper(II)acetaat opnieuw oplossen en kristalliseren, maar toen viel het mij op dat mijn kristallen verschillende kleuren hebben.
Hoe kan dit? Wat is wat? Foto:
IMG_20170927_koper-acetaat01.jpg

De koper(II)acetaat lijkt ook magnetisch te zijn, kan dit?, het reageert op een magneet onder het petrischaaltje: https://imgur.com/ExvHMFQ (werkt de video op imgur? Kon niet uploaden op het forum) Ziet er wel cool uit.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 06 Oct 2017, 14:20

Ik vind het wel leuk dat het licht (para)magnetisch is.

Zijn er nog meer zouten die gewoon oplosbaar zijn in water en magnetisch? :)

Post Reply